۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۷۰۳ ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: مسکن
۰

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان گفت: ۵۴ درصد مسکن‌های روستایی این استان از سال ۸۴ تاکنون بهسازی، بازسازی و مقاوم‌سازی شده است و تجربه حوادث اخیر سیل و زلزله نیز نشان داد خانه‌های روستایی مقاوم شده، خسارت چندانی ندیدند.

محمدباقر خوش‌کردار معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: از سال ۸۴ طرح مقاوم سازی مسکن‌های روستایی در کشور آغاز شد و مطابق آن دولت موظف است هر سال ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سطح کشور بهسازی و مقاوم سازی کند. تسهیلات مقاوم سازی منازل در ابتدای کار، کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود؛ اما به مرور زمان این مبلغ افزایش پیدا کرده و در سال جاری به ۴۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد با دوره ساخت و مشارکت ۱۸۰ ماهه رسیده است.

۴۶ درصد مسکن‌های روستایی همدان مقاوم نیستند

خوش‌کردار با بیان اینکه براساس سرشماری مسکن سال ۹۵، در سطح استان ۱۶۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن روستایی قرار دارد، گفت: از سال ۸۴ تاکنون بیش از ۸۸ هزار واحد روستایی در همدان بهسازی، بازسازی و نوسازی شده که این رقم معادل ۵۴ درصد واحد‌های مسکونی روستایی این استان است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان افزود: در راستا کمک به خانوار‌های روستایی، از سال ۱۳۹۵ تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مبادله شد. مطابق این تفاهم واحدهای مسکونی نیمه تمام در قالب حساب صد امام (ره) تا سقف ۸ میلیون تومان کمک بلا عوض دریافت می‌کنند.

خوش‌کردار در خصوص شرایط دریافت تسهیلات بلاعوض گفت: افراد باید در روستا سکونت دائم داشته باشند و واحد مسکونی در دست ساخت، تنها خانه آن‌ها باشد.

ابلاغ ۸ هزار واحد برای مقاوم سازی مسکن‌های روستایی همدان

وی با بیان اینکه امسال (سال ۹۸) سهمیه استان همدان ۱۲ هزار فقره بوده، عنوان کرد: تاکنون از این تعداد حدود ۸ هزار فقره ابلاغ و به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن همدان خاطر نشان کرد: به منظور حفظ کیفیت ساخت و ساز‌ها مجموعه نظام فنی روستایی در حال فعالیت است که به پیشرفت و روند کار نظارت می‌کند.

کاهش خسارات مالی و جانی با مقاوم سازی مسکن‌های روستایی

وی در خصوص کیفیت ساختمان‌ها اضافه کرد: مقاوم‌ سازی مسکن‌های روستایی از جهت کاهش هزینه‌های جانی و مالی بسیار مهم است به عنوان نمونه در سیل اخیر همدان واحد‌های نوسازی شده، هیچ خسارتی ندیدند، علاوه براین در زلزله‌ نهاوند ۷۲ درصد واحد‌های روستایی این شهرستان، مقاوم شده‌ بودند؛ به همین منظور در برابر زلزله تاب آورند. در راستای اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی، بنیاد مسکن در ساخت و بازسازی منازل، به دنبال صرفه جویی و بهینه سازی انرژی است و در این راستا دیوار‌های دو جداره، سقف عایق و پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود.

وی در تشریح ارائه تسهیلات به روستاهایی با بافت‌های با ارزش و خاص خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه بنیاد در ارائه تسهیلات به این روستاها باید نمای اصلی روستا در ساخت و ساز‌ها حفظ گردد. در روستاهای عادی نیز سعی بر این است که سازه مقاوم گردد؛ اما چنانچه منظر پیشین روستا حفظ گردد بسیار مطلوب خواهد بود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.