۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۲۷۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت ونزوئلا برای اینکه دو هدف مصون سازی فروش نفت از تحریم‌های آمریکا و همچنین تداوم روند تجارت با کشور چین بدون نیاز به نظام بانکی مبتنی بر دلار را به طور همزمان محقق نماید، راهکار فروش یوآنی بخشی از نفت صادراتی خود را در دستورکار قرار داده است. در سال‌های اخیر فاصله گرفتن از نظام بانکی مبتنی بر دلار آمریکا و تلاش برای ایجاد بسترهای مالی مستقل از آن با کمک چین و روسیه، کارآمدترین اقدام ونزوئلا در مقابله با تحریم‌های آمریکا بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ونزوئلا ماه‌هاست که با تحریم‌های اقتصادی همه جانبه آمریکا مواجه شده است. آمریکا قصد دارد با تحریم اقتصادی، دولت این کشور را به تسلیم و کناره‌گیری از قدرت مجبور نماید. در این میان تحریم فروش نفت و تلاش برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ونزوئلا مهم‌ترین برنامه آمریکا برای صدمه زدن به دولت این کشور است؛ و در مقابل دولت ونزوئلا نیز راهکارهای متعددی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و یا مصون سازی روابط خارجی خود از این تحریم‌ها در دستورکار قرار داده است.

علاوه بر این دولت آمریکا نهادهای دولتی ونزوئلا را از دسترسی به نظام بانکی جهانی، که تحت سلطه دلار قرار دارد، محروم نموده است و به این ترتیب دولت ونزوئلا در تأمین نیازهای اساسی خود در تجارت خارجی نیز با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

راهکارهای ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

در این مدت راهکارهای دور زدن تحریم‌های آمریکا از جمله استفاده از شرکت‌های صوری در کشورهای مختلف و یا افتتاح حساب‌های بانکی جعلی در شبکه بانکی مبتنی بر دلار، به طور گسترده مورد استفاده دولت ونزوئلا قرار گرفته است. هدف ونزوئلا از اتخاذ این روش‌ها استفاده از نظام بانکی دلاری از طریق دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است که بتواند به فروش نفت بپردازد و از منابع حاصل از آن برای خرید نیازهای داخلی اقدام نماید.

ونزوئلا در مقطعی تصمیم گرفت به جای دلار از یورو در فروش نفت خود بهره ببرد؛ اما سلطه آمریکا بر نظام بانکی کشورهای اروپایی موجب شد این حربه نیز در عمل به موفقیت چندانی ختم نگردد.

علاوه بر این ونزوئلا یک واحد پولی مبتنی بر نفت با نام پترو را راه‌اندازی کرد تا به وسیله آن شرایط را برای تداوم فروش نفت خود به دور از نظام دلاری آمریکا فراهم نماید؛ اما در این زمینه نیز نتوانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.

تجارت یوآنی با چین راهکار ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

به تازگی دولت ونزوئلا برای اینکه دو هدف مصون سازی فروش نفت از تحریم‌های آمریکا و همچنین تداوم روند تجارت با کشور چین بدون نیاز به نظام بانکی مبتنی بر دلار را به طور همزمان محقق نماید، راهکار فروش یوآنی بخشی از نفت صادراتی خود را در دستورکار قرار داده است.

در این روش دولت ونزوئلا از خریداران نفت خود درخواست می‌کند پول آن را به یوآن و در حساب‌های این کشور در بانک‌های چینی واریز نمایند؛ به این ترتیب ونزوئلا می‌تواند از محل منابع فروش نفت خود، به دور از تحریم‌های آمریکا، اقدام به خرید محصولات مورد نیاز از کشور چین نماید و پول آن را به یوآن بپردازد.

تداوم خرید نفت ونزوئلا از سوی چین با واسطه‌گری مالزی

در جریان تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، بسیاری از کشورهای خریدار نفت این کشور از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی و هند، به طور کامل ارتباط مالی خود با این کشور را قطع کردند و یا آن را به حداقل رساندند. حتی برخی پالایشگاه‌های چینی نیز در مقطعی خرید نفت از ونزوئلا را به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول متوقف نمودند.

بر اساس آمارهای رسمی در طول ماه‌های اخیر میزان واردات نفت چین از ونزوئلا به صفر رسیده است. اما در مقابل این کشور اقدام به واردات مقادیر قابل توجهی نفت از مالزی نموده است که کارشناسان معتقدند در واقع همان نفت ونزوئلاست که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا با واسطه مالزی به چین صادر می‌شود.

همکاری بانکی با چین و روسیه برگ برنده ونزوئلا در مقابله با تحریم آمریکا

در سال‌های اخیر فاصله گرفتن از نظام بانکی مبتنی بر دلار آمریکا و تلاش برای ایجاد بسترهای مالی مستقل از آن با کمک چین و روسیه، کارآمدترین اقدام ونزوئلا در مقابله با تحریم‌های آمریکا بوده است.

شرایط دشوار ونزوئلا نشان می‌دهد کشورهای چین و روسیه، برخلاف کشورهای اروپایی، امکان و توانمندی اقدام برخلاف تحریم‌های آمریکا را دارند و حاضرند با تعامل نزدیک با کشورهای تحت تحریم آمریکا، شرایط را برای ایجاد بستر تبادل مالی مستقل از دلار با آن‌ها فراهم نمایند.

منبع: رویترز 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.