۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۹۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

بهنام کمالی پژوهشگر و فیلمساز اردبیلی با بیان اینکه اکنون بخش عمده بودجه رسانه ملّی صرف هزینه‌های جاری می‌شود، افزود: درآمدهای تبلیغاتی صداوسیما بالغ بر میلیاردها تومان است و لازم است در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد تا مردم در جریان نحوه هزینه‌کرد منابعی که از پخش تبلیغات به آن‌ها بدست می‌آید قرار بگیرند.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد وابستگی بودجه رسانه ملی به منابع دولتی در کنار درآمدهای تبلیغاتی سرشار این سازمان نیازمند شفاف‌سازی بیشتر است، تا معلوم شود صداوسیما که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کند، چرا با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانسته است در عرصه تولید آثار فاخر، ارزشمند و عامه‌پسند به موفقیت برسد و به عنوان یک رسانه مردمی نقش خود را به درستی ایفا کند.

لزوم شفاف‌سازی درآمدهای تبلیغاتی صداوسیما برای مردم

بهنام کمالی روزنامه‌نگار و فیلمساز اردبیلی در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: باید با استفاده از راهکارهای قانونی درآمدهای تبلیغاتی صداوسیما شفاف‌سازی شود؛ چراکه آنچه به نظر می‌‌رسد، اتلاف بودجه کلان در سازمان صداوسیماست. بودجه اختصاصی دولت و پخش آگهی‌های بازرگانی، عمده درآمد سازمان صداوسیما را تشکیل می‌دهند و از آنجایی که به دلیل عدم نظارت بر این سازمان رویکرد فعلی رسانه ملی آنتن‌فروشی است، این مساله خود جای نقد و بررسی دارد.

کمالی افزود: صداوسیما از این طریق می‌تواند قسمتی از هزینه‌های خود را تامین کند اما باید از طریق فروش تولیدات سمعی و بصری، خلاهای موجود را جبران کند. با توجه به تئوری‌های جامعه شناختی که در آن وسیله و هدف توام دیده شده است، ساختمان‌ها و تجهیزات صداوسیما ابزاری برای ارائه خدمات بهینه به مخاطبان است؛ اما متاسفانه این روند معکوس شده و ساختمان‌سازی و ترسیم تشکیلات فاقد کارکرد خود به اهداف سازمانی تبدیل شده است.

هزینه‌های جاری عمده بودجه صداوسیما را تشکیل داده است

این روزنامه‌نگار اردبیلی رسالت ذاتی صداوسیما را برنامه‌سازی اعلام کرد و گفت: یکی از ایرادات اساسی این سازمان تعدد کارکنان ستادی آن است؛ در حالی که قسمت عمده نیروهای سازنده برنامه‌های دیداری و شنیداری با این سازمان به شکل حق‌الزحمه فعالیت‌ می‌کنند و عمده بودجه صدوسیما از بابت هزینه‌های جاری است.

کمالی با اظهار تاسف از پاستوریزه شدن رسانه ملی با یک رویکرد خاص در انتشار اخبار و رویدادها تصریح کرد: این رویکرد سبب شده تا اخبار منتشر شده از صداوسیما فاقد اعتبار شده و در حقیقت ریزش شدید مخاطب اتفاق بیفتد. تنزل کیفیت برنامه‌های صداوسیما آشکار است و به نظر می‌رسد این مجموعه دیگر به مطالبه و خواسته مخاطب ارزش قایل نیست و به نوعی دچار روزمرگی حاصل از تقسیم کار خشک و بی‌روح شده است.

کمالی با انتقاد از برنامه‌های بی‌خاصیت و تولید سریال‌های درجه چندم در شبکه‌های سراسری و استانی بیان کرد: سطح سریال‌سازی درجه یک و مخاطب‌پسند پائین آمده و ساخت سریال‌های طنز و روتین به رغم استقبال مردمی دیگر در دستور کار سازمان نیست. همچنین به دلیل عملکرد ضعیف مدیران ارشد سازمان، هیچ یک از شبکه‌های استانی موفق عمل نکرده‌اند.

صداوسیما تشریفات و مصرف‌گرایی را ترویج می‌کند

این روزنامه‌نگار اردبیلی ادامه داد: یکی از کارکردهای نامطلوب سازمان صداوسیما ترویج مصرف‌گرایی، تشریفات و تجمل‌گرایی در بین آحاد جامعه است و این عملکرد صداوسیما که در راستای افزایش درآمد کلان سازمان است، سبب لطمات بسیار به خانواده‌ها شده است. این رویکرد برخلاف آموزه‌های دین اسلام است که خود مشوق ساده‌زیستی است. بخش تبلیغات صداوسیما تحت نظر مدیران ارشدی است که باید در این زمینه بازنگری‌های اساسی انجام دهند.

وی در پایان عمده برنامه‌های پخش شده از صداوسیما را اخبار و تبلیغات بی‌فایده و بی‌ثمر اعلام کرد و گفت: سريال‌های پخش شده به اصطلاح آبکی و درجه چندم است و ساخت برنامه‌های جذاب و مخاطب‌پسند در دستور کار این سازمان قرار نگرفته و از همین رو هر سال از تعداد مخاطبان رسانه ملی کاسته می‌شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.