۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۰۰۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

قادرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه مدیران صداوسیما انگیزه‌ای برای جذب مخاطب ندارند گفت: در حال حاضر صداوسیما حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی دریافت می‌کند؛ ولی باید با استفاده صحیح از ظرفیت تبلیغات، این وابستگی کاهش یابد.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد تحقق اقتصاد مقاومتی که منجر به رشد اقتصادی، رونق تولید و رفع تبعیضات و نابرابری ها می‌شود، جز با حمایت همه جانبه نهادهای مختلف امکان پذیر نیست. سازمان صداوسیما نیز به عنوان مهم ترین و اثرگذار ترین رسانه کشور می تواند نقشی چشمگیر در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نماید. رسانه ملّی با اصلاح برخی روندهای موجود و همچنین فعال نمودن ظرفیت های بالقوه این سازمان، می تواند بزرگترین مروج اقتصاد مقاومتی در کشور باشد؛ این نقش جز با توجه به ارکان اقتصاد مقاومتی و چگونگی بروز و ظهور آن در صداوسیما میسر نیست.

لزوم کاهش وابستگی صداوسیما به بودجه دولتی

حامد قادرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: رسانه ای که عنوان ملّی را با خود یدک می کشد و همچنان فراگیرترین است، باید نبض جامعه را در دست داشته باشد و بر مبنای آن، برنامه تولید کند و روی آنتن بفرستد. بر اساس گزارش های خبری و بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۳۹۸ مجموعا بالغ بر ۲۳۱۵ میلیارد تومان برای فعالیت های رسانه ای مصوب شده، که مبلغ ۱۹۹۸ میلیارد برای صداوسیما مصوب شده است.

وی افزود: راه های متعددی برای تامین بودجه صداوسیما وجود دارد که یکی از آنها تبلیغات برای بخش خصوصی است. صداوسیما میتواند در جهت تحقق اهداف تعریف شده برای سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها گام های هدفمدتر بردارد و با مصرف بخشی بودجه آنها دو هدف را تحقق بخشد یکی تسریع و تسهیل در رسیدن به اهداف این بخش، که همانا تحقق اهداف برنامه ای است و از طریق نیاز بودجه ای خود را از بودجه کمتر کرده و کمتر تحت تاثیر خواسته های غیرمرتبط منتج از تبلیغات کالایی که میتواند با اهداف توسعه مغایرت داشته باشد، قرار گیرد.

مدیران صداوسیما انگیزه‌ای برای جذب مخاطب ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان عنوان کرد: گویا مدیران تلویزیون دغدغه‌ای برای جذب مخاطب ندارند و هیچ توجی به خروجی سریال‌ها ندارند. در نتیجه فیلم‌هایی ساخته می‌شود که دردی از مردم دوا نمی‌کند و هیچ پیامدی هم ندارد. در چنین شرایطی، بر رسانه ملّی است که به نوبه خویش و در حد توان، از این حجم التهاب بکاهد و با آثار به خصوص نمایشی خود، فضا را تلطیف کند تا مخاطبان لااقل در ساعاتی که در خانه هستند و پای گیرنده های خود، خستگی‌شان را درکنند.

وی افزود: مقایسه تعداد کارکنان صداوسیما و هر دستگاه دیگری با دیگر کشورها باید با احتیاط صورت گیرد چون از نظر مرحله توسعه کشورها با هم تفاوت دارند و از طرفی دیگر بدون ایجاد زمینه جذب نیروهایی که از یک مجموعه خارج میشوند خارج نمودن آنها نه فقط هزینه را کاهش نمیدهد بلکه هزینه های اجتماعی فراوانی ببار میاورد. تعریف برنامه های تحلیلی در شبکه خبر حرکت مطلوبی بوده و تلاش های صورت گرفته در به موقع کردن اخبار توانسته مخاطبان شبکه های خارجی را کاهش دهد یا حداقل آنها را به شنیدن اخبار داخلی و مقایسه با آنها را فراهم نموده است.

اصلاح ادبیات حاکم بر سریال‌ها ضروری است

وی یادآور شد: سریال های صداوسیما ترکیبی از خیلی آموزنده تا بدآموز است. برای مثال سریالهای ماه مبارک رمضان و برخی سریالها مانند ستایش حاوی درس‌های خوبی هستند؛ ولی سریال هایی که حریم های اجتماعی را می شکند و ظاهرا به صورت طنز تهیه شده حاوی بدآموزی است. به نظر میرسد در مواردی سریالهای صداوسیما بیشتر سرگرم کننده است تا آموزنده و برخی از ادبیات رایج در سریالها حریم شکن است تا حرمت نگهدار.

قادرزاده خاطر نشان کرد: افزایش تعداد کانال ها با توجه به تنوع فرهنگی کشور و مخاطب پذیری مناسب بوده است ولی در حال حاضر بیشترین تلاش باید در جهت ساخت برنامه باشد و صرفا تهیه برنامه های سرگرم کننده و کپی شده از شبکه های بیگانه موجب کاهش کیفیت میشود. اما در مجموع شبکه‌های استانی فرصت است و لازم است با تهیه برنامه های مناسب اموزشی، فرهنگی و تهیه مستندها و توجه دادن به مسائل اجتماعی و چالش های هر استان و راهی برای معرفی تنوع موجود در کشور به تحقق اهداف سیاست‌های کلی کمک میکند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.