۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۴۸۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر اسماعیلی رئيس انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه صداوسیما در زمینه خبررسانی به مردم از شبکه‌های اجتماعی عقب افتاده است، گفت: در این زمینه باید سرعت، صحت و دقت مدنظر رسانه ملی قرار بگیرد تا شبکه‌های اجتماعی اولویت اول مخاطبان نباشد.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد رسانه ملی هر کشوری یکی از پرمخاطب ترین بستر ها است؛ اما امروز با ورود شبکه‌های اجتماعی مخاطبان رسانه ملی مخصوصا در بحث اطلاع رسانی و خبر روز به روز در حال کاهش است؛ دلیل این مسئله می تواند سرعت جابجایی و اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی باشد، درحالیکه صداوسیما در زمینه سرعت، دقت و جامعیت پرداختن به اخبار آنطور که شایسته است عمل نمی‌کند.

پاسخ به همه نیازهای مخاطبان هدف اصلی تعدد شبکه‌های صداوسیما

دکتر رفیع الدین اسماعيلی، رئيس انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به تعدد شبکه ها در صداوسیما، اظهار داشت: رسانه باید به همه نیازهای اجتماعی، فرهنگی، تفریحی سرگرمی، ورزشی و اطلاع رسانی مخاطبان پاسخ دهد. هدف اصلی و  یکی از دلایلی که امروز شاهد تنوع و تعدد شبکه های صدا وسیما هستیم پاسخ دادن به تمام نیازها و سلیقه های مخاطبان است. به بیان دیگر صدا و سیما برای پاسخ بهتر به نیاز مخاطب شبکه های تخصصی مانند شبکه ورزش، سلامت، مستند، قرآن و معارف ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: وجود شبکه های تخصصی از این جهت خوب است که هر مخاطب با سلیقه و نیاز خود به شبکه مورد نظر مراجعه می کند. اما این درست نیست که شبکه ای مانند افق یا معارف ایجاد کنیم تا مسائل انقلاب و دین را در این شبکه اعلام کنیم و در سایر شبکه ها به این موضوع پرداخته نشود. ما باید در کنار شبکه های تخصصی شبکه های عام و جنرال هم داشته باشیم در شبکه های عمومی سریال، تفریح، ورزش و.. وجود دارد. پس اصل حرکت تعدد شبکه اقدام بدی نیست ولی تجربه نشان داده است که شبکه های عمومی و جنرال بهتر پاسخ می دهند.

صداوسیما در خبر رسانی به مردم از شبکه‌های اجتماعی عقب افتاده است

دکتر اسماعیلی با اشاره به اینکه در کنار شبکه های تخصصی باید شبکه های عمومی هم تقویت شوند، گفت: رسانه ای که به نیاز مخاطب بی توجه باشد این رسانه در اقناع مخاطبان خود قطعاً موفق نخواهد بود. اگر بخواهیم شبکه های صداو سیما در کنار رسانه های نوین و تعاملی مانند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی موفق باشند قطعاً باید صدا و سیما بر اساس نیازسنجی عمل کند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطب است، تاکید کرد: اگر این اعتماد کمرنگ شود و یا از بین برود اثرگذاری رسانه از بین خواهد رفت. رسانه ملی نباید از شبکه های اجتماعی عقب بیفتد، هر رسانه ای که بتواند سریع‌تر عمل کند موفق‌تر خواهد بود. در برخی موارد می بینیم به دلیل وجود برخی محدودیت ها و رسمیت هایی که در رسانه ملی است، این رسانه از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عقب است. مثلا برخی از اخبار مهم را مردم ابتدا از شبکه های اجتماعی دریافت می کنند. در حالی که ابتدا باید از رسانه ملی به گوش مردم برسد. در این زمینه هم سرعت، هم صحت و هم دقت باید وجود داشته باشد تا شبکه‌های اجتماعی اولویت اول مخاطبان نباشد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.