۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۰۳۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

شافعی استاد و روانشناس استان کردستان با تأکید بر اینکه اقدام بخصوصی توسط دولت برای تشویق فرزندآوری و مقابله با روند پیری جمعیت صورت نگرفته است، افزود: حمایت از درمان زوج‌های نابارور و آموزش‌های حین بارداری ازجمله اقداماتی است که باید به منظور تشویق فرزندآوری در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد به دنبال اتخاذ سیاست‌های کنترل جمعیت که از دهه ۶۰ در دستور کار دولت قرار گرفت نرخ رشد جمعیت به شدت کاهش یافت. اما در حال حاضر روند کاهش و پیری جمعیت به یکی از مسایل مهم کشور تبدیل شده و مسوولین را وادار کرده که با اتخاذ سیاست‌های تشویق فرزندآوری به سمت اجرای سیاست های جمعیتی حرکت کنند؛ اما این تغییر سیاست های جمعیتی هم در پیچ مشکلات اقتصادی کشور گیر کرده است.

براساس آخرین آمار، حدود ۴۱۱ هزار جوان بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال در استان کردستان زندگی می‌کنند که با توجه به آمار ۵ سال گذشته، سن جمعیت استان به سمت پیری پیش می‌رود.

کمبود اشتغال مهمترین مانع بر سر راه فرزندآوری

بهار شافعی کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد یادآور شد: اقدام بخصوصی توسط دولت برای مقابله با روند پیری جمعیت و یا تشویق فرزندآوری صورت نگرفته است و رشد جمعیتی ایران به دلایل مختلف از جمله کاهش نرخ باروری و مشکلات معیشتی اقشار متوسط و ضعیف، در سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی اشتغال را از مهمترین موانع بر سر راه ازدواج و فرزندآوری دانست و گفت: سیاست های جمعیتی که در گذشته تنظیم شده است برای آن برهه از زمان مناسب بوده و در حال حاضر نتیجه ای که در بررسی ها به آن رسیدیم عدم اطمینان به آینده و فقدان اشتغال است که به مانعی برای امر ازدواج و فرزندآوری تبدیل شده است.

لزوم حمایت از زوج‌های نابارور برای تشویق فرزندآوری

شافعی در ادامه با تاکید بر حمایت از زوج های نابارور گفت: برنامه ای که به نظر می رسد می تواند برای تشویق فرزندآوری کمک کننده باشد حمایت از زوج های نابارور است. حدود ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که اگر بتوانیم حمایت های خوب و مناسبی از آنها داشته باشیم کمک خوبی برای افزایش رشد جمعیت خواهد بود.

وی ادامه داد: نکته ای که مقام معظم رهبری در خصوص مساله جمعیت بر آن تاکید داشتند آینده نگری برای اداره کشور است نه ازدیاد جمعیت. بنابراین باید بتوانیم ساختار جمعیتی کشور را برای ۳۰ سال آینده حفظ کنیم. تجربه تلخی که بعضی از کشورها دارند این دغدغه را تایید می کند چراکه بعد از رسیدن نسل جوان آنها به بازنشستگی نیرویی برای جایگزین کردن آنها ندارند و اگر ما هم دقت کافی نداشته باشیم در آینده نزدیک به همین وضعیت دچار می شویم.

وی در پایان با بیان اینکه آموزش‌های حین ازدواج، بهترین بستر برای تشویق فرزندآوری است عنوان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان هایی همچون صداوسیما و استفاده از رسانه ها برای تشویق به فرزندآوری امری ضروری است و این سازمان بایستی با تولید برنامه هایی در خصوص اهمیت افزایش جمعیت نقش خود را ایفا کند و مردم را از شرایط کشور مطلع کنند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.