۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۲۴۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

عایدی مشمول مالیات و نرخ مالیاتی که بر آن اعمال ‌می‌گردد، از مسائل حائز اهمیت در طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه است؛ مهمترین مبحث در این زمینه، تعدیل و یا عدم تعدیل تورمی عایدی است؛ به این معنا که آیا در اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، تورم باید منظور شود یا خیر. با وجود تایید تجربیات جهانی مبنی بر عدم تعدیل تورمی عایدی سرمایه در CGT، برخی دلیل این کار را نرخ پایین تورم این کشورها قلمداد کرده و آن را با شرایط ایران منطبق نمی‌دانند؛ اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد تعدیل یا عدم تعدیل تورم، مستقل از میزان نرخ تورم عمومی است.


به گزارش مسیر اقتصاد ضرورت برقراری نظام مالیات بر عایدی سرمایه در کشور، به خصوص در بازارهای مهم و اساسی نظیر مسکن، مورد اتفاق کارشناسان و مسئولان است.

در این میان آن­چه که مورد اختلاف است، نحوه قانون­گذاری مالیات بر عایدی سرمایه به منظور تحقق اهداف پیش‌­بینی شده این مالیات است. لذا اهمیت نحوه قانون­گذاری مالیات بر عایدی سرمایه کمتر از درک ضرورت پیاده‌­سازی آن در کشور نیست.

لزوم دقت نظر در قانونگذاری جهت عدم انحراف از اهداف قانون

طرح و لایحه مالیات بر عایدی سرمایه هنوز پس از گذشت حدود یک سال، چه در دولت و چه در مجلس در حال بررسی است. بحث بر سر نحوه قانونگذاری این پایه مالیاتی از آن جهت اهمیت دارد که هر ماده و یا تبصره آن ممکن است اثر متفاوت و بزرگی بر اقتصاد و یا قدرت اثربخشی این قانون بگذارد.

این مواد قانونی ممکن است در جهت تحقق اهداف تنظیم­‌گرانه و اصلاحی این مالیات عمل کند و یا با تدبیر نادرست، باعث انحراف از اهداف این پایه مالیاتی و حتی ایجاد اثر منفی بر اقتصاد شود.

تعدیل یا عدم تعدیل تورم عایدی سرمایه نقطه عطف قانون CGT

یکی از مهم­ترین جنبه­‌های مالیات بر عایدی سرمایه، تعیین میزان عایدی مشمول مالیات است. منظور از عایدی «تفاوت قیمت فروش یك دارایی نسبت به قیمت خرید آن»[۱] است.

برخی ادعا می­‌کنند که عایدی سرمایه نباید به صورت اسمی لحاظ شده و باید تورم­‌زدایی شود. در واقع این گروه معتقدند باید اثر تورم عمومی و یا تورمِ بخشی از افزایش قیمت دارایی کسر شده و سپس عایدی محاسبه شود.

در مقابل جمعی از کارشناسان معتقدند تعدیل تورم، تبعات و پیامدهای نامطلوبی دارد و اعمال آن، این پایه مالیاتی را بی اثر، ناعادلانه و غیر کارا خواهد کرد. از جمله این آثار تضاد با عدالت و کارآیی نظام مالیاتی، ایجاد پیچیدگی، کاهش شدید درآمد حاصل از این پایه مالیاتی، ایجاد معافیت غیرهدفمند و کمک به هدایت نقدینگی به سمت فعالیت­‌های غیرمولد است.

اثرات مخرب تعدیل تورمی مالیات بر عایدی سرمایه موجب شده است که اکثر کشورهای جهان، هیچ گونه تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه را انجام ندهند و حتی برخی کشورها نظیر بریتانیا و اسپانیا بعد از یک دوره انجام تعدیل تورمی، آن را کنار بگذارند.[۲]

با وجود آن که تجربیات جهانی موید عدم تعدیل تورمی عایدی است، برخی نرخ پایین تورم در سایر کشورهای جهان به جز ایران را دلیل عدم توجیه­‌پذیری اعمال تعدیل تورمی عنوان می­‌کنند. در واقع آن­ها معتقدند در ایران به دلیل وجود تورم بالا، باید اثر تورم را از افزایش قیمت دارایی خنثی کرد.

تعدیل یا عدم تعدیل تورمی CGT مستقل از نرخ تورم است

با بررسی دقیق­ و فارغ از میزان نرخ تورم، روشن می­‌شود که در نظر گرفتن یا نگرفتن تعدیل تورمی صرفا مرتبط با اهداف سیاست­گذار بوده و ارتباطی با میزان تورم در کشورهای مورد بررسی ندارد؛ چرا که نکته اساسی نه میزان تورم بلکه نسبت تورم بخش مسکن به تورم عمومی است.

به عنوان مثال بین کشوری که تورم عمومی میانگین ۱۵ درصدی و افزایش قیمت سالیانه ۳۰ درصدی در بخش مسکن دارد با کشوری که تورم عمومی میانگین ۴ درصدی و افزایش قیمت سالیانه ۸ درصدی دارد، تقریبا تفاوتی از منظر اثر تعدیل تورم وجود ندارد.

تعدیل تورمی یا برای همه مالیات­ها یا هیچ­کدام

نکته قابل ذکر دیگر این است که در شرایطی که سایر مالیات­ها در کشور تعدیل تورمی ندارند، تعدیل تورمی یک پایه مالیاتی خاص، علاوه بر آن که بی­‌عدالتی است، به نوعی تضمین سود غیررسمی در آن بخش برای صاحبان دارایی بوده و جذابیت را برای فعالیت‌­های غیرمولد حفظ می­‌کند.

طبق گزارش موسسه مالیات و سیاست اقتصادی آمریکا با توجه به این که پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه (چه آن سودها منعکس کننده تورم باشد یا نه) تا زمان فروش دارایی به تعویق می‌­افتد، لذا فرسایش ارزش ناشی از تورم کمتر از سایر درآمدها برای عایدی سرمایه اتفاق می افتد.[۳]

بنابراین حتی در صورت عدم تعدیل تورم نیز صاحبان دارایی مالیات کمتری نسبت به سایرین می­‌پردازند. البته مزایای برخوردار شدن از عواید سرمایه­‌ای بسیار بیشتر از این هاست.

تمامی موارد فوق نشان‌­دهنده آن است که تعدیل تورمی مالیات بر عایدی سرمایه قابل قبول و کارشناسی نیست و لازم است قانونگذاران و مسئولان نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

پینوشت:

[۱] حقیقت، جعفر و توتونچی ملکی، سعید؛ معرفی پایه مالیاتی جدید: چگونه در ایران مالیات بر عایدی سرمایه را پایه‌گذاری كنیم؟، سال ۱۳۹۲

[۲] blevinsfranks.com, Capital gains tax on selling property and shares in Spain, 28 Jul, 2017

[۳] گزارش موسسه مالیات و سیاست اقتصادی آمریکا  yon.ir/HRpfj

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.