۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۵۳۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

نخست وزیر عراق با هدف اجرای اصلاحات اقتصادی کلان در این کشور از طرح خود با عنوان «مقاله سفید» رونمایی کرد. این طرح شامل ۵ محور از جمله دستیابی به ثبات مالی پایدار، اصلاحات در بانکداری و اقتصاد کلان، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها، ارائه خدمات اساسی و بهبود حکمرانی در عراق است. به گفته الکاظمی طرح مقاله سفید مقدمه‌ای برای فعالیت‌های اصلاحی بلندمدت است که همکاری و همفکری مجلس، شورای عالی قضائی و سایر متخصصان عراق را می‌طلبد.

به گزارش مسیر اقتصاد چندی پیش مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در دیدار با کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری مجلس نمایندگان عراق از طرح مقاله سفید (الورقة البيضاء) یاد کرد که شامل برنامه‌های دولت عراق درباره اصلاحات اقتصادی، مالی و اداری در عراق است.

مقاله سفید؛ طرح دولت الکاظمی برای اصلاحات اقتصادی در عراق

نخست وزیر عراق که این طرح را راهبردی جهت مقابله با چالش‌های فراروی کشور می‌داند، در ادامه بر اهمیت این موضوع تاکید کرد که در سال‌های آتی می‌بایست در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان و تحقق منافع عمومی کشور و نیز پشت سر گذاشتن چالش‌ها، شاهد همکاری بیشتر دو قوه مقننه و مجریه باشیم.

الکاظمی همچنین اظهار داشت: سوء مدیریت و وابستگی کامل به درآمدهای نفتی موجب بروز وضعیت کنونی کشور شده است، ما برای رفع این مشکل از طریق فعال‌سازی بخش‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و سرمایه‌گذاری و دیگر موارد جهت افزایش درآمدهای کشور تلاش می‌کنیم.

محورهای اصلی طرح مقاله سفید دولت الکاظمی

هرچند نخست وزیر عراق طرح مقاله سفید را در ۲۲ ژوئن سال میلادی جاری با کمیسیون اقتصادی مجلس عراق مطرح کرده بود، پس از گذشت حدود ۴ ماه از آن زمان، با برگزاری نشستی با حضور رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضایی عراق محورهای طرح خود را ارائه کرد. طرح مقاله سفید شامل پنج محور و در مدت اجرایی ۳ ساله ارائه شده است که به شرح زیر است:

  1. محور اول: دستیابی به ثبات مالی پایدار

افزایش درآمدها و کاهش مخارج دولت؛

 ایجاد اصلاحاتی در وزارت اقتصاد و سیستم‌های مدیریت مالی دولت.

  1. محور دوم: دستیابی به اصلاحات اقتصادی کلان

 افزایش توان و کارایی بخش مالی و بانکی؛

اصلاحات در بانک، بیمه و بورس اوراق بهادار؛

 تمرکز بر بخش‌های محرک اقتصاد از جمله کشاورزی و نفت و گاز؛

 اصلاحات در بخش خصوصی از جمله فعال‌کردن صندوق بخش خصوصی، همکاری و پیشنهادهای اصلاحی از جانب بانک مرکزی، کاهش رویه‌های اداری، پرداخت منظم و متناسب با پیشرفت پروژه‌ها به پیمانکاران، افزایش فرصت‎‌های شغلی در بخش خصوصی؛

 اصلاحات در ساختار شرکت‌های عمومی از جمله انحلال شرکت‌های زیان‌ده، بازپس‌گیری کمک‌های مالی به شرکت‌ها و فروش برخی از شرکت‌ها؛

 اصلاحات در اشتغال عمومی از جمله تمرکز بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط جهت جذب بیکاران و الزام صاحبان کسب‌وکار به جذب بیشتر نیروی کار؛

 طراحی راهبردی کلان جهت افزایش آموزش و مهارت نیروی کار.

  1. محور سوم: زیرساخت‌ها

 بهبود وضعیت زیرساخت‌های اساسی؛

 بهبود وضعیت انرژی برق (تولید، توزیع، تحمل بار و انرژی‌های جایگزین)؛

 بهبود زیرساخت‌های ارتباطات (تلفن همراه و ارتباط شبکه‌ها)؛

 بخش حمل و نقل (بنادر، فرودگاه‌ها و جاده‌های جدید)؛

 بهبود وضعیت مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی.

  1. محور چهارم: ارائه خدمات اساسی

 افزایش دسترسی به آب شرب؛

 فعال‌کردن مجدد حمایت‌های اجتماعی؛

 ساماندهی وضع سیستم بازنشستگی در بخش دولتی و خصوصی؛

 پیاده‌سازی نقشه ساخت و توسعه مدارس.

  1. محور پنجم: توسعه حاکمیت و محیط قانونی

 اجرا و اصلاح دستورالعمل‌های اجرای قراردادهای دولتی؛

 توسعه حکمرانی و اداره عمومی کشور.

همکاری مجلس و شورای قضایی عراق در تکمیل و تصویب طرح دولت عراق

در جلسه مذکور میان دولت، مجلس و شورای قضایی عراق،  وزیر دارایی و برنامه‌ریزی دولت الکاظمی، طرح مقاله سفید را اصلاحاتی دانست که با هدف غلبه بر چالش‌های اقتصادی کشور آماده شده است. نخست وزیر عراق نیز با بیان اینکه این طرح تنها مقدمه‌ای برای آغاز تعامل میان متخصصان مختلف است، همگان را به تلاش برای به واقعیت‌رساندن برنامه‌های بلندمدت موجود در این طرح دعوت کرد.

وی تأکید کرد: این طرح نشان‌دهنده آغاز اصلاحات اقتصادی است و علی رغم طولانی بودن، تنها شامل برخی از اقدامات لازم است؛ اما عملی‌سازی این طرح مبنایی برای توسعه چشم‌انداز آینده کشور عراق خواهد و ابراز امیدواری کرد که مجلس نمایندگان، محورهای موجود در این طرح را مورد بحث و بررسی قرار دهند و با تصویب آن یک چارچوب کلی برای فعالیت‌های واقعی و جدی دولت تعیین کنند که سبب تقویت اقتصاد عراق خواهد شد.

منابع: المعلومه، شفق‌نیوز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.