۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۶۳۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

کشور لتونی با جمعیتی کمتر از ۲میلیون نفر، از سال‌ها پیش دچار بحران پیری جمعیت بوده‌است و هم‌اکنون نیز میانگین سنی مردم این کشور سیر صعودی دارد. از این رو سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت و حمایت از خانواده به قدری مورد توجه سیاستگذاران این کشور قرار گرفته که در سال ۲۰۱۵ بودجه‌ای معادل ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور صرف این امر شده‌است.

به گزارش مسیر اقتصاد لتونی کشوری با جمعیت کمتر از ۲ میلیون نفری است که از سال ۱۹۹۲ تا کنون رشد جمعیت منفی را تجربه کرده است. این کشور در سال ۱۹۹۵ جمعیتی سالخورده داشته است. میانگین سنی مردم لتونی در سال ۱۹۵۵، ۳۰.۵ سال بوده که هم اکنون به ۴۲.۸ سال رسیده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ به ۴۶.۴ برسد. از این رو پیری جمعیت در این کشور موجب نگرانی سیاستگذاران شده است.

نرخ باروری این کشور که در ۱۹۵۵ نیز کمتر از حد جانشینی بوده، از آن زمان تا کنون از ۲ به ۱.۵۱ رسیده است و پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۱.۷۷ برسد. این نرخ باروری به خودی خود می تواند مولد بحران جمعیتی و در پی آن بحران های اقتصادی باشد.

بودجه حمایت از خانواده معادل ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی لتونی

سیاست های خانواده در لتونی بر تقویت خانواده های سنتی(مرسوم) متمرکز شده است؛ چرا که به عقیده سیاستگذاران بهترین نوع خانواده، خانواده های مرسوم است که در آن ها تربیت و پرورش کودکان توسط پدرومادرها انجام می شود. به اعتقاد آنان گسترش این نوع خانواده ها منجر به افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق نیز خواهدشد.

هزینه های دولت لتونی برای حمایت از خانواده ها تاثیر نسبتا قابل توجهی بر حفظ و بهبود نرخ باروری داشته است. در سال ۲۰۱۳، هزینه های کمک های مالی دولتی به خانواده ها، معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بود که در سال ۲۰۱۵ به ۲.۵ درصد افزایش یافت.

نسبت مستقیم میان هزینه‌های اجتماعی و نرخ باروری

لتونی قصد دارد از نظر هزینه های تامین اجتماعی و حمایت های مالی خانواده ها و کودکان، به میانگین مقدار اتحادیه اروپا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) برسد. هزینه های تامین اجتماعی اتحادیه اروپا برای کودکان و خانواده ها در سال ۲۰۰۰ معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این اتحادیه بوده است که در ۲۰۰۸ به ۲.۱ درصد و در ۲۰۱۰ به ۲.۳ درصد رسیده است.

براساس اطلاعات OECD، با مقایسه نرخ باروری و هزینه های اجتماعی خانواده ها می توان دریافت کشورهایی که بودجه ای معادل کمتر از ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف سیاست های جمعیتی می نمایند دچار نرخ باروری کمتری هستند و در مقابل کشورهایی که در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری نموده اند، دارای نرخ باروری بیشتری هستند.

مرخصی فرزندآوری در لتونی

هر فردی که مالیات می پردازد در لتونی می تواند از مرخصی فرزندآوری برخوردار شود. این مرخصی ها به مدت یک سال و نیم به پدر و مادرها تعلق می گیرد و آنها می توانند تا ۸ سالگی کودک از این مرخصی استفاده نمایند. مرخصی فرزندآوری در لتونی جزو خدمات دولتی است که براساس قانون کار ارائه می شود. بودجه لازم برای تامین هزینه های این مرخصی ها از یکی از دو راه زیر تامین می شود:

  • بودجه تامین اجتماعی
  • خزانه دولت

مزایای پدرومادرهای شاغل از طریق تامین اجتماعی و هزینه نگهداری از کودکان برای خانواده های بیکار از طریق خزانه دولت پرداخت می شود.

کمک هزینه های فرزندآوری برای خانواده ها

نظام مزایای خانواده ها در لتونی به نحوی است که هر خانواده ای فرزندان کوچک بیشتری داشته باشد، از مزایای بیشتری برخوردار می شود. میزان این کمک ها به مشارکت یا عدم مشارکت افراد در خدمات بیمه تامین اجتماعی نیز بستگی دارد. برخی کمک های خانواده ها شامل موارد زیر است:

  • کمک هزینه ماهانه ۱۱ یورویی به خانواده های دارای فرزند زیر ۱۵ سال یا بین ۱۵ تا ۱۹ سال، در صورتی که مجرد بوده و مشغول تحصیلات دانشگاهی باشد، اعطا می شود. از سال ۲۰۱۵، این کمک ها برای فرزند دوم به دوبرابر مقدار مذکور و برای فرزندان بعد به سه برابر آن افزایش یافت.
  • پاداش تولد کودک به مبلغ ۴۲۱.۱۷ یورو در هشتمین روز تولد کودک به خانواده اعطا می شود.
  • کمک هزینه فرزندآوری به خانواده های دارای فرزند زیر ۲ سال تعلق می گیرد. مبلغ این مزایا برای کودکان زیر ۱.۵ سال، ۱۷۱ یورو در ماه و برای کودکان ۱.۵ تا ۲ ساله، ۴۲.۶۹ یورو است.

علاوه بر موارد فوق، کمک های دیگری نیز برای کودکان و خانواده ها در نظر گرفته شده که شامل معافیت مالیاتی خانواده های پرجمعیت، بخشش مالیاتی خودروهای شخصی برای خانواده های پرجمعیت و ارائه وعده های غذایی به دانش آموزان پایه های مختلف است. برخی شهرداری ها علاوه بر این موارد خدمات دیگری، مانند اعطای تخفیف به خانواده ها برای شرکت در رویداد های فرهنگی نیز ارائه می نمایند.

در لتونی، خانواده های کم درآمد از پرداخت مالیات معاف می شوند. این معافیت مالیاتی به خانواده هایی تعلق می گیرد که درآمد کمتر از ۷۵ یورو در ماه داشته باشند.

منابع:

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/hRx3J ،worldometers

سایت یابنده و آرشیو منابع جمعیت اروپا، yon.ir/ggK3w

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.