۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۲۵۸ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

محمدرضا یزدی زاده، عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، ضمن انتقاد از آمار بالای فرار‎ مالیاتی گفت: ما در ادامه‌ی راه هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه برویم به سمت محدود کردن اقتصاد زیرزمینی؛ از طریق ایجاد یک سیستم شفاف و طراحی مالیات‌های جدید، که فقط سه دهک بالای اقتصادی را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از عیارآنلاین، محمدرضا یزدی زاده، عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور و مدیرکل اسبق پژوهش‎های مالیاتی با تاکید بر این‎که در جنگ اقتصادی باید هوشیار باشیم گفت: ما هنوز متوجه یک سری از قضایا نیستیم. از طرفی می ­گوییم کشور دچار جنگ اقتصادی است، از طرفی دیگر می ­بینیم که آنها سراغ جنگ اقتصادی رفته ­اند اما ما به پیک­نیک رفته ­ایم. اگر بپذیریم که دچار جنگ اقتصادی هستیم، برنامه ­ریزی­ های اقتصادی ما یک اتاق جنگ می­خواهد که مسئولین اقتصادی در مقابل هر حرکت دشمن خط بدهند و برنامه داشته باشند.

وی درباره هدف دشمن در این جنگ اقتصادی، تصریح کرد: این جنگ اقتصادی قطعاً هدفش کاهش درآمد دولت است؛ کاهش درآمد اول باعث تضعیف بودجه­  نظامی ما می‎شود، دوم باعث فشار به طبقات پایین و سوم باعث آشوب در کشور می‎شود. استراتژی آنها کاملاً روشن و مشخص است. هدف آنها نابودی این کشور است.

مهم‎ترین قدم مبارزه با فرار مالیاتی کنترل گردش‎های مالی است

مدیر اسبق پژوهش‎های مالیاتی با اشاره به وظیفه حاکمیت در این شرایط، عنوان کرد: در این وضعیت آنچه که ما باید انجام دهیم این است که تمام تلاش­مان را به‎کار گیریم تا سیستم تولید درآمد، برای دولت را درون­زا و با­ثبات کنیم. ادامه­ روند کنونی، در سیستم مالیاتی کشور قطعاً ما را به جایی نخواهد رساند چون سیستم مالیاتی ما بسیار معیوب است.

یزدی زاده، درخصوص راهکار کاهش فرار‎ مالیاتی توضیح داد: مهمترین قدمی که باید برداریم حرکت به سمت محدود کردن اقتصاد زیرزمینی است. تهدید اقتصاد زیرزمینی جز با امکان کنترل گردش­های مالی، غیرممکن است. در این میان تبادلات پولی پنهان و تراکنش‌های غیرشفاف و رصد ناپذیر یعنی تسهیل اقتصاد زیرزمینی، یعنی فرار مالیاتی و هر کسی با ساماندهی و شفافیت آنها مخالف است، احتمالا نگران منافعش است.

عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور ادامه داد: ما در ادامه­ راه هیچ‎ چاره­ای نداریم جز این­که با ایجاد درآمدهای مالیاتی در یک سیستم شفاف و طراحی مالیات های جدید که فقط سه دهک بالا را هدف قرار می ­دهد به سمت محدود کردن اقتصاد زیرزمینی برویم. تا بتوانیم مالیات مورد نیاز کشور را از این سه دهکی که در تمام این سال­ ها از تورم متنفع شدند تأمین کنیم و این ظرفیت کاملاً وجود دارد.

نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی قطر سه برابر ایران است

وی با مقایسه آمار نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی، در ایران با سایر کشورها، تشریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، در ایران هفت و نیم درصد است که این آمار در افغانستان هشت و نیم درصد ، در پاکستان ده درصد و در قطر هفده درصد است. کشور قطر با وجود آنکه‎ یک کشور نفت­ خیز و گازخیز است؛ نسبت مالیات به بودجه­ی دولت نیز ۹۱ درصد است.

محمد رضا یزدی زاده با اشاره به حجم بالای اقتصاد زیرزمینی گفت: وقتی می­ گوییم نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، هفت و نیم درصد است؛ تنها اقتصاد شفاف را محاسبه می‎کنیم و اقتصاد زیرزمینی را در نظر نمی‎گیریم. دولت اسپانیا ادعا می‎کند که اقتصاد زیر زمینی من ۴۰ درصد اقتصاد شفاف من است؛ وقتی آن­ها می­گویند ۴۰ درصد، تکلیف ما معلوم است.

عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور ادامه داد: ما باید در همین اقتصاد شفاف، نسبت مالیاتی خود را حداقل به نسبت هفده درصدی که قطر هست برسانیم که در این‎صورت، باید سه برابر درآمد مالیاتی داشته باشیم. پتانسیل آن را نداریم؟ صددرصد داریم. سوال اینجاست که آیا واقعاً ما در تنگنا­ هستیم؟ یا نه خودمان می­خواهیم در تنگنا باشیم؟

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.