۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۰۳۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۳

افزایش استفاده از فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در زندگی روزمره، نشان از اهمیت صنعت نفت و پتروشیمی دارد. صنعت حمل و نقل بزرگترین مصرف‌کننده فرآورده‌های نفتی، عمدتا به شکل سوخت است. علی‌رغم حرکت برخی کشورها به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی، نیاز کشورهای در حال توسعه به سوخت در حال افزایش است؛ به طوریکه پیش‌بینی می‌شود تقاضای روزانه بخش حمل و نقل این کشورها تا ۲۰ سال آینده افزایش ۱۱ میلیون بشکه‌ای داشته باشد. در این راستا کشورهایی از قبیل هند، به سمت ساخت پتروپالایشگاه جهت تولید سوخت مورد نیاز حمل و نقل، حرکت کرده‌اند.

مسیر اقتصاد/ همانگونه که در گزارش قبل اشاره شد، سودآوری صنعت نفت به تکمیل زنجیره ارزش نفت و همچنین زنجیره تامین فرآورده وابسته است.

سوخت به عنوان یکی از محصولات پالایشگاه‌های نفت و گاز، پراستفاده‌ترین فرآورده نفتی است. صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از شریان‌های حیاتی اقتصاد، رفاه و صنعت هر کشوری به شمار می‌آید. در حال حاضر بیش از ۱.۲ میلیارد وسیله‌نقلیه در سراسر جهان وجود دارد. این درحالی است که گزارش‌های سازمان‌های بین المللی حاکی از آن است که تعداد وسایل نقلیه از جمله خودروهای سواری و تجاری با رشدی قابل‌توجه درحال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده تعداد وسایل نقلیه تا حدود ۲ برابر افزایش یابد.

جدول زیر پیش‌بینی گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان اوپک از رشد تعداد خودروهای سواری و تجاری تا سال ۲۰۴۰ را نشان می‌دهد:

حمل و نقل بزرگترین صنعت وابسته به پالایشگاه

با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید خودروهایی با سوخت غیرفسیلی وجود داشته، اما کماکان صنعت حمل و نقل، صدرنشین صنایع نیازمند به نفت و فرآورده‌های نفتی است.

جدول زیر میزان تقاضای نفت بر اساس صنایع مختلف را نشان می‌دهد:

با توجه به این آمار و ارقام، علی رغم افزایش دوبرابری تعداد وسایل نقلیه جاده‌ای تا سال ۲۰۴۰، میزان تقاضای نفت برای این بخش تنها ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. این موضوع به جهت افزایش کیفیت سوخت‌های مصرفی، افزایش راندمان خودروها و گسترش خودروهای الکتریکی است.

بررسی وضعیت کشورهای در حال توسعه نشان از رشد تجاری، اقتصادی، رفاهی و صنعتی این کشورها دارد. وجود کشورهایی مانند کشورهای آفریقایی، که تا چند سال آینده به سبب رشد اقتصادی یکی از متقاضیان بزرگ خودروهای سواری خواهند بود، شرکت‌های درگیر این صنعت را به تکاپو واداشته است.

از طرفی صنایع خودروسازی با کاهش هزینه‌های تولید، آماده ورود به بازار آفریقا و آسیا هستند و از طرف دیگر غول‌های صنعت نفت و پالایش، مجبور به ورود به بازار خرده‌فروشی سوخت در این کشورها شده‌اند.

در واقع همانطور که حرکت کشورهای پیشرفته به سوی استفاده از خودروهای الکتریکی باعث کاهش تقاضای سوخت در این کشورها می‌شود، نیاز کشورهای در حال توسعه به خودروهای ارزان باعث افزایش تقاضای این کشورها به سوخت خواهد شد.

تامین سوخت صنعت حمل و نقل هند با ساخت پتروپالایشگاه

جدول زیر میزان تقاضای نفت حمل و نقل جاده‌ای در مناطق مختلف جهان در سال‌های آتی را نشان می‌دهد:

مطابق جدول بالا، کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به عنوان کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای الکتریکی تا ۲۰ سال آینده با کاهش تقاضای نفت خام جهت تامین سوخت موردنیاز حمل و نقل جاده‌ای روبرو خواهند شد. از طرف دیگر، کشورهای درحال توسعه بیشترین نیاز را به سوخت و فرآورده‌های نفتی خواهند داشت.

کشور هند با جمعیتی بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر، بیش از ۲۹ میلیون وسیله نقلیه را در خود جای داده است. پیش‌بینی می‌شود این کشور تا ۲۰ سال آینده با افزایش ۵ برابری وسایل نقلیه، روزانه به بیش از ۵ میلیون بشکه نفت احتیاج داشته باشد تا بتواند سوخت مورد نیاز این خودروها را تامین کند. به همین دلیل، شرکت‌های نفتی بزرگی در حال سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش این کشور هستند.

این کشور در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پتروپالایشگاهی به ظرفیت ۱.۲ میلیون بشکه در روز است. گفته می‌شود حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۶۰ میلیارد دلار است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها، این پتروپالایشگاه که با سرمایه‌گذاری عمده شرکت آرامکو در مراحل اولیه احداث است، تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد. هدف از احداث این پتروپالایشگاه تامین سوخت مورد نیاز هند اعلام شده است و کشور عربستان نیز با این سرمایه‌گذاری میزان تقاضا برای نفت خام خود را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. با سلام و خداقوت
    به نظرتون چه ربطی بین "پتروپالایشگاه" و "سوخت خودروها" هست؟ هدف پتروپالایشگاه که تولید سوخت نیست. بلکه محصولات الفینی و آروماتیکی هست. در نوشتن متون دقت کنید. ضمن اینکه جداول رفرنس ندارد. با تشکر

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.