۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۴۳۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

امارات متحده عربی به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز شبکه صرافی‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها شناخته می شود. افزایش همکاری این کشور با FATF می تواند بر شرایط تحریمی ایران اثرگذار باشد. لذا لازم است ایران نسبت به این مسئله هشیار باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر پایگاه اینترنتی Zawya در گزارشی به بررسی ارزیابی متقابل FATF  از نظام بانکی و مالی امارات متحده عربی که در این ماه صورت می‌­گیرد پرداخته است. کارشناسان FATF به بازدید از وزارتخانه ها، نهادهای مالی و طیف وسیعی از شرکت های غیر مالی به منظور بررسی میزان قدرت قوانین مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و کارآیی آنها در عمل می‌پردازند.

ارتباط با ایران، دلیلی مهم برای بازرسی‌­های FATF

این پایگاه با تاکید بر روابط تجاریِ تاریخی امارات با ایران می‌­نویسد: « دلایل فراوانی برای محافظت از موسسات مالی امارات متحده عربی وجود دارد، از جمله روابط تجاریِ تاریخی با ایران که تحت تحریم اقتصادی است و همچنین گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر اینکه امارات متحده عربی قبلا برای پولشویی از طریق انجام معاملات نقدی بزرگ استفاده شده است، از جمله در بخش املاک و مستغلات».

این بخش از گزارش نشان می دهد که FATF ابزاری برای جلوگیری از دور زدن تحریم های اقتصادی توسط ایران است.

ابلاغ قانون جدید مبارزه با پولشویی مبتنی بر استاندارد­های FATF

این پایگاه با اشاره به اینکه نتایج حاصل از بررسی FATF در سال جاری برای تصویر و شهرت بخش خدمات مالی امارات مهم خواهد بود، می‌­نویسد: «زیرا این نتیجه احتمالا نقش مهمی در تعیین نحوه رژیم مبارزه با پولشویی امارات متحده عربی در سطح جهان ایفا می‌­کند. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، قانون جدید مبارزه با پولشویی AML با تغییرات گسترده ای از جمله تغییرات سخت افزاری و نرم‌­افزاری، ابلاغ شد. این قانون ارتباط تنگاتنگی با توصیه‌های FATF و استانداردهای بین المللی AML دارد».

در ادامه، این پایگاه با بیان اینکه بانک های بزرگ امارات متحده عربی افراد خبره‌­ای را برای اجرای رژیم مبارزه با پولشویی استخدام کرده­‌اند، می­‌گوید: « ماه گذشته واحد FIU بانک مرکزی رونمایی از پلتفرم جدید AML را به نام goAML اعلام کرده است».

الزام صرافی­‌ها به رعایت استانداردهای FATF

این پایگاه می‌­افزاید: «در قانون جدید : AML صرافی‌­های امارات نیز ملزم به اجرای الزامات درخواست‌های شناسایی هویت مشتری (از مهم­ترین استانداردهای (FATF هستند. بانک مرکزی امارات دو سال پیش شروع به ارائه دستورالعمل های مربوطه به صرافی­‌ها نمود و به آنها فرصت کافی برای انطباق با استانداردهای جدید قانون AML جدید (۲۰۱۸) را داد. بانک مرکزی رتبه اعتباری هفت صرافی را که مقررات AML را نقض کرده بودند، کاهش داد و آنها را از انجام معاملات محروم کرد».

در پایان این گزارش آمده است: «انتظار می رود یافته‌های FATF در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شود».

نتیجه­‌گیری

همانطور که در این گزارش تصریح شده است، یکی از دلایل مهم بازرسی­ های FATF از امارات، روابط تاریخی این کشور با ایران در زمینه‌­های مالی و پولی (مخصوصا صرافی) است. از سوی دیگر ایران در شرایط تحریم قرار دارد و اقدام به دورزدن تحریم‌­ها ( از جمله ورود حجم بالای ارز به صورت نقدی) می­‌کند، از منظر استانداردهایFATF، از دورزدن تحریم‌­ها تحت عنوان «پولشویی» یاد می­‌شود. بنابراین ضروری است ایران نسبت به تعاملات با امارات مخصوصا در بخش صرافی احتیاط کند و از تمرکز نقشه ارزی کشور در دبی جلوگیری کند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.