۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۷۵۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

بحران جمعیتی سوئیس از ۷۰ سال پیش آغاز شده‌است. در آن زمان نرخ باروری تقریبا برابر با حد جانشینی که در سال‌های بعد دچار کاهش قابل توجهی شد، زنگ خطر جمعیتی سوئیس را به صدا درآورد. در نتیجه، دولتمردان با اعطای تسهیلاتی همچون مرخصی زایمان، کمک هزینه‌های فرزندآوری، تامین کلیه هزینه‌های دوران بارداری و پس از بارداری و شیردهی مادران و انواع حمایت‌های نقدی از خانواده‌ها، از همان زمان سعی نموده با رشد بحران جمعیتی مقابله نماید. با این وجود علیرغم اقدامات انجام شده، آینده جمعیتی چندان روشنی برای این کشور پیش‌بینی نمی‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور سوئیس با جمعیت ۸.۶ میلیون نفری، ۹۹ امین کشور پرجمعیت جهان است. این کشور که در سال ۱۹۵۵، رتبه ۷۰ را در میان پرجمعیت ترین کشورها داشته، در آن زمان نیز نرخ باروری کمی داشته است. نرخ باروری سوئیس در سال ۱۹۵۵، ۲.۳۱ بوده که تنها کمی بیشتر از حد جانشینی بوده است. با این وجود در اثر کاهش زادوولد مردم سوئیس، هم اکنون نرخ باروری این کشور به ۱.۵۳ رسیده و موجب ورود این کشور به یک دوره بحران جمعیتی شده است.

میانگین سنی مردم سوئیس در همین بازه از ۳۲.۹ به بیش از ۴۲ سال رسیده است. در حقیقت سوئیس ۶۵ سال پیش نیز وضعیت جمعیتی مطلوبی نداشته است؛ نرخ باروری ۲.۳، میانگین سنی ۳۲.۹ سال و رتبه ۷۰ ام جهان گواهی مشکل جمعیت این کشور در همان زمان بوده است.

آینده جمعیتی سوئیس

براساس پیش بینی پایگاه اطلاعاتی worldometers، در سال ۲۰۵۰ نرخ باروری این کشور با افزایشی ناچیز به ۱.۶۴ خواهد رسید و میانگین سنی مردم سوئیس به ۴۷.۵ سال افزایش خواهد یافت. سوئیس کشوری مهاجرپذیر محسوب می شود به طوری که نرخ مهاجرت به این کشور از ۱۹۵۵ تاکنون تقریبا همواره مثبت بوده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ نیز سالانه حدود ۴۰ هزار نفر به این کشور مهاجرت کنند. با این حال مهاجرت نیز نتوانسته کاهش زادوولد را در این کشور جبران نماید.

با این وجود رتبه جمعیتی سوئیس تا ۲۰۵۰ تقریبا ثابت خواهد ماند؛ در حقیقت این کشور تا سال ۲۰۵۰ همگام با بقیه کشورهای جهان رشد جمعیتی را تجربه خواهد نمود.

تامین کلیه هزینه های بارداری و شیردهی مادران

در سوئیس چیزی به عنوان مرخصی فرزندآوری برای پدران وجود ندارد و تنها مرخصی زایمان به زنان اعطا می شود که شامل ۴ نوع مرخصی مختلف است:

  • براساس قوانین کار در سوئیس، هزینه های سلامت و درمان زنان باردار، زنان دارای نوزاد و مادران شیرده توسط دولت تامین می شود. بکارگیری زنان تا ۸ هفته پس از وضع حمل ممنوع است. مادران تا ۱۴ هفته پس از وضع حمل می توانند از مرخصی زایمان با حقوق کامل استفاده نمایند و پس از آن نیز می توانند از دو هفته مرخصی بدون حقوق بهره مند شوند.
  • براساس قانون هیچ کارفرمایی در دوران بارداری یا شیردهی حق ندارد مادران را اخراج نماید یا حقوق آن ها را کاهش دهد.
  • کاهش نسبت درآمد خانوار به هزینه ها براثر تولد فرزند توسط قوانین حمایتی و کمک های نقدی جبران می شود.

لازم به ذکر است که از ابتدای شکل گیری این سیاست ها تاکنون، هزینه این اقدامات حمایتی از محل بودجه‌ بخشداری‌ها و شهرداری‌ها تامین شده و بودجه فدرال دولت مستقیما برای این منظور مصرف نمی گردد.

کمک های مالی به خانواده ها

اولین قانونی که به منظور حمایت مالی از خانواده ها در سوئیس تصویب شد، در سال ۱۹۵۲ بود. تا ۱۹۶۵، قوانین حمایت مالی از خانواده ها در همه شهرستان ها به اجرا درآمد. به علاوه، برخی آژانس های دولتی و شرکت های خصوصی نیز به صورت داوطلبانه به کارمندان خود نوعی کمک های نقدی برای فرزندآوری اعطا می نمودند.

پرداخت یارانه ماهانه به خانواده‌های سوئیسی تا ۲۵ سالگی فرزندان

در جهت حمایت از فرزندآوری در سوئیس به خانواده ها کمک هزینه ماهیانه ای به ازای هر فرزند اعطا می شود. مبلغ این کمک هزینه‌های فرزندآوری براساس مصوبه سال ۲۰۰۹، ۲۰۰ فرانک در ماه بوده است. این کمک هزینه تا ۱۶ سالگی فرزندان به خانواده ها اعطا می شود.

علاوه بر این، اگر فرزندان ادامه تحصیل دهند و وارد دانشگاه شوند، پرداخت کمک هزینه ها تا ۲۵ سالگی ادامه خواهدیافت و مبلغ آن نیز به ۲۵۰ فرانک در ماه افزایش پیدا خواهدکرد. مبلغ کمک ها در برخی شهرستان ها با توجه به سیاست های محلی می تواند بیش از این مقدار باشد. این کمک ها مستقل از درآمد و وضع اقتصادی خانواده است و ارتباطی با سایر کمک هزینه ها مانند کمک هزینه خانواده های دارای فرزند معلول نیز ندارد.

علاوه بر این موارد، با توجه به هزینه های مالیات، معافیت های مالیاتی نیز برای خانواده ها و خصوصا خانواده های دارای فرزند اعطا می شود.

منابع:

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/xqPu2 ،worldometers

سایت یابنده و آرشیو منابع جمعیت اروپا، yon.ir/zk0F3

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.