۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۳۹۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

آمریکا باتوجه به تغییر نسلی ایجاد شده بعد از جنگ جهانی دوم، دچار کمبود نیروی کار بومی شد و با اصلاح قانون مهاجرت در سال ۱۹۶۵ و تسهیل ورود مهاجران، درپی جبران این کمبود برآمد. از اواسط دهه ۱۹۹۰، تعداد نیروی کار مهاجر از نیروی کار آمریکایی الاصل پیشی گرفته‌است. هم‌اکنون رشد جمعیتی آمریکا نیز به مهاجرت وابسته است و پیش‌بینی می‌شود ۸۸ درصد از رشد جمعیت این کشور تا سال ۲۰۳۵، حاصل مهاجرت باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مهم ترین مولفه های رشد اقتصادی هر کشور، وجود نیروی‌ کار برای پیشبرد اهداف صنعتی، تولیدی و خدماتی و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی است. از این رو کشورهای مختلف برای مدیریت رشد اقتصادی خود راهکار های مختلفی را در پیش گرفته اند. ایالات متحده آمریکا به عنوان صاحب یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان هم اکنون با مدیریت عامل مهاجرت، توانسته است نیروی کار مورد نیاز برای آینده خود را تامین نماید.

در بیش از نیم قرن گذشته، بزرگسالان متولد دوران رونق فرزندآوری در آمریکا که بین جنگ جهانی دوم و سال ۱۹۶۵ بوده است، بخش عمده نیروی کار کشور را تشکیل می داده اند. با رسیدن این نسل از آمریکایی ها به ۶۵ سالگی، تعداد نیروی کار فعال در آمریکا به شدت افت خواهدنمود. از این رو مهاجران نقش اصلی را به عنوان نیروی کار آینده آمریکا بازی خواهندنمود؛ اگرچه هنوز از نظر تعداد در اقلیت هستند.

مهاجران، ۱۳ درصد جمعیت آمریکا

این کشور از سال ۱۹۹۵ تا کنون هرسال حداقل ۹۰۰ هزار مهاجر را جذب نموده است. مهاجرانی که هم اکنون به بیش از ۴۴ میلیون نفر رسیده اند و بیش از ۱۳ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

نرخ رشد نیروی کار در آمریکا رو به کاهش است؛ تعداد بزرگسالانی که در بین سنین ۲۵ تا ۶۴ سالگی (سن کار) بوده اند، در سال ۲۰۱۵، ۱۷۳.۲ میلیون نفر بوده است و این تعداد در ۲۰۳۵ به ۱۸۳.۲ میلیون نفر خواهدرسید. این ارقام نشان دهنده کاهش نرخ رشد نیروی کار نسبت به دهه های گذشته است.

جبران کمبود نیروی کار آمریکا توسط مهاجران

بخشی از نیروی کار آمریکا که اصالتا آمریکایی هستند چه از نظر تعداد و چه از نظر درصد نسبت به کل جمعیت در سن کار تا سال ۲۰۳۵ کاهش خواهند یافت. تعداد این افراد از ۱۲۸.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به ۱۲۰.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۳۵ خواهدرسید.

از طرفی تعداد نیروی کار آمریکایی که از والدین مهاجر به وجود آمده اند، در این بازه زمانی از ۱۱.۱ میلیون نفر به ۲۴.۶ میلیون نفر خواهد رسید و در واقع می تواند کمبود تعداد نیروی کار در این کشور را جبران نماید.

افزایش سهم مهاجران از بازار کار آمریکا

شاید بتوان گفت مهم ترین مولفه رشد جمعیت در سن کار آمریکا طی دو دهه آینده ورود مهاجران جدید به آمریکا است. تعداد مهاجران در سن کار از ۳۳.۹ میلیون نفر در ۲۰۱۵ به ۳۸.۵ میلیون نفر در ۲۰۳۵ خواهدرسید. این میزان پس از کسر نمودن تعداد تقریبی مهاجرانی که به هر دلیل اعم از مرگ، رسیدن به سن ۶۵ سالگی یا بازگشت به کشور های خود، از نیروی کار آمریکا حذف خواهندشد، به دست می آید.

بدون اضافه شدن این مهاجران، جمعیت کل نیروی کار آمریکا تا ۲۰۳۵ به ۱۶۵.۶ میلیون نفر کاهش خواهدیافت.

تعداد رو به کاهش نیروی کار آمریکایی با پدرومادر آمریکایی به معنی کاهش سهم آمریکایی ها از نیروی کارشان است؛ سهم آمریکایی ها در سال ۲۰۳۵ به ۶۶ درصد خواهدرسید، در حالی که در ۲۰۱۵، ۷۴ درصد بوده است. در نقطه مقابل سهم بخشی از نیروی کار که پدرومادر مهاجر دارند، در همین بازه از ۶ درصد به ۱۳ درصد خواهدرسید.

نجات آینده اقتصادی آمریکا با تسهیل ورود مهاجران

با توجه به تغییرات نسلی آینده میان آمریکایی ها و مهاجران، تعداد افراد آمریکایی که به سن بازنشستگی می رسند از افرادی که وارد سن کار می شوند بیشتر است و در مجموع جمعیت نیروی کار آمریکایی کاهش خواهدیافت.

از طرفی تعداد افراد دارای پدرومادر مهاجر که به سن کار می رسند، نسبت به تعدادی از این افراد که به سن بازنشستگی رسیده یا به کشورهای خود باز می گردند، ۱۳.۶ میلیون نفر بیشتر است. علاوه بر این، با ورود ۱۷.۶ میلیون نفر نیروی کار جدید که به آمریکا مهاجرت می نمایند، کمبود نیروی کار در آمریکا جبران خواهدشد. بدون ورود این افراد، نیروی کار آمریکا در سال ۲۰۳۵ نسبت به ۲۰۱۵، حدود ۸ میلیون نفر معادل ۴ درصد از نیروی کار ۲۰۱۵ کاهش خواهدیافت.

تسهیل ورود مهاجران، عامل تضمین نیروی کار

مهاجرت به آمریکا هم اکنون منبع فزاینده ای از نیروی کار را برای آمریکا به ارمغان می آورد. در حالی که جمعیت نیروی کار مهاجر آمریکا در دهه ۱۹۶۰ ناچیز بود اما در اثر قانون مهاجرت سال ۱۹۶۵ که اعطای ویزا به مردم کشور های مختلف را میسر ساخت، جمعیت مهاجران رشد چشمگیری را تجربه نمود.

از اواسط دهه ۱۹۹۰ تاکنون، جمعیت نیروی کار مهاجر بر جمعیت نیروی کار آمریکای که پدرومادر آمریکایی داشته اند، پیشی گرفته است.

۸۸ درصد از رشد جمعیتی آمریکا در گرو مهاجرت

محاسبه نیروی کار به طور بالقوه انجام می شود؛ در واقع همه افرادی که توانایی کار کردن و تولید ارزش افزوده را دارند، نیروی کار کشور را تشکیل می دهند. میزان اشتغال افراد و مشارکت آن ها در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور با توجه به جنسیت و نسل های مختلف متفاوت است. هم اکنون، مردان مهاجر از مردان آمریکایی الاصل تمایل بیشتری برای شرکت در بازار کار از خود نشان می دهند. اما زنان متولد خارج از آمریکا تمایل کمتری به اشتغال دارند، چرا که ترجیح می دهند به خانه داری و پرورش و نگهداری از فرزندان مشغول باشند.

مهاجران در رشد جمعیت آمریکا نیز نقشی پررنگ و اساسی ایفا می نمایند. با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی، مهاجران آینده آمریکا و فرزندان آن ها که در آمریکا متولد می شوند، ۸۸ درصد از رشد جمعیتی آمریکا را در بازه ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۵ تشکیل خواهندداد.

منابع:

مجمع جهانی اقتصاد، yon.ir/JIWZq

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/InBBB ،worldometers

مرکز تحقیقاتی yon.ir/hTd2C ،pew

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.