۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۴۳۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ دسته: تولید
۰

دولت هند به منظور مقابله حمایت از تولیدکنندگان داخلی به دنبال ایجاد ۸ شهرک صنعتی بزرگ در مناطق مختلف این کشور، با سرمایه ای بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار است. بررسی ها حاکی از این است که با احداث این شهرک‌های صنعتی، ۱۰۰ میلیون شغل پایدار در هند ایجاد خواهد شد. اقدامات دیگری نظیر اجاره تجهیزات و زمین به واحدهای صنعتی از دیگر اقدامات دولت هند در راستای حمایت از تولید داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد شهرک‌های صنعتی به مفهوم جدیدی در توسعه اقتصادی تبدیل شده اند. بنا بر مطالعات اقتصاددانان برجسته، تشکیل شهرک‌های صنعتی دارای مزیت هایی همچون ایجاد شرکت های تأمین کننده مشترک بین تولیدکنندگان، تحقق انتقال فناوری مؤثر و تربیت نیروی کار ماهر در صنایع مختلف است.

سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری هند در ایجاد ۸ شهرک صنعتی

همچنین مطالعات اقتصاددانان نشان می دهد که ایجاد نوآوری در صنایع با حمایت از تشکیل شهرک‌های صنعتی محقق می شود. بر همین اساس دولت هند معتقد است که توسعه این شهرک‌ها موجب می شود تولیدکنندگان بتوانند تسهیلات و تجهیزات مورد نظر خود را با سایر تولیدکنندگان به اشتراک بگذارند. چنین رویکردی به کاهش هزینه ها، بهره گیری از اقتصاد مقیاس، تحقق انتقال فناوری و رشد متخصص منجر می شود.

سیاست جدید دولت هند وضع قوانین و مقرراتی است که به وسیله آن بار اضافی وارد بر واحدهای تولیدی را کاهش دهد. در همین راستا دولت این کشور ۸ شهرک صنعتی را در مناطق مختلف هند ایجاد کرده است. همچنین کمیته ای تحت عنوان «کمیته امور اقتصادی» در دولت هند تأسیس شد که وظیفه آن سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در ایجاد این شهرک‌های صنعتی است.

این ۸ شهرک صنعتی به ترتیب در شهر صنعتی بندر بیدکین در نزدیک اورنگ آباد، منطقه اقتصادی باوال هاریانا، منطقه اقتصادی ایالت راجستان، شهر صنعتی مادهیا پرادش، منطقه اقتصادی اوتار پرداش، شهر صنعتی ماهارشترا و منطقه اقتصادی جودهپور احداث می شوند. در نمودار ذیل محل احداث این شهرک های صنعتی موجود است.

یکی از مزیت های بزرگ این مناطق بزرگ تولیدی این است که تولیدکنندگان کوچک و بزرگ (تأمین کنندگان و تولیدکنندگان) را به درستی تقسیم بندی می کنند.

از طرفی تشکیل این مناطق بزرگ دولتی در نهایت به نفع تولیدکنندگان تمام می شود؛ چرا که آن ها از مشوق های تولیدی فراوانی بهره مند می شوند و زمینه فساد در این مناطق همواره کمتر از مناطق کوچک تولیدی است.

ایجاد ۱۰۰ میلیون شغل پایدار با احداث شهرک‌های صنعتی در هند

بررسی ها نشان می دهد با احداث این مناطق صنعتی، سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی ۹ درصد افزایش یافته و از ۱۶ درصد به ۲۵ درصد می رسد. همچنین با احداث این ‌شهرک‌های صنعتی طی دهه آتی ۱۰۰ میلیون شغل پایدار ایجاد خواهد شد.

از طرفی تحریم های خارجی و محدود شدن سرمایه گذاری خارجی در این کشور دولت را بر آن داشته است تا به دنبال احداث این شهرک‌های صنعتی بزرگ باشد.

اجاره تجهیزات و زمین به واحدهای صنعتی در دستور کار دولت هند

اما این تنها اقدام دولت هند به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست. دولت این کشور با هدف ایجاد اشتغال گسترده در بخش صنعت و همچنین بهبود رشد اقتصادی قصد دارد یک سیاست صنعتی درازمدت جدید به تصویب برساند.

«دپارتمان سیاست گذاری صنعتی و توسعه» در دولت هند مسئول تدوین این سیاست صنعتی است و بیش از یک سال است که در حال کار بر روی نهایی نمودن جزئیات آن است.

یکی از سیاست هایی که در این سیاست صنعتی در دستور کار قرار گرفته است اجاره زمین و تجهیزات صنعتی به واحدهای صنعتی در قالب قراردادهای بلندمدت از سوی دولت هند است.

منبع:

تایمز آف ایندیا  yon.ir/1zWRH

مقاله سیاست های تولیدی دولت هند  yon.ir/Rx20A

وبسایت مپ آو ایندیا yon.ir/6B4OY

وبسایت indiabriefing yon.ir/i4csk

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.