۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۶۴۲ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

لیبرالیسم در ابتدا با شعارهایی مردم پسند همچون احترام به حقوق افراد، ایجاد دولت و جامعه ای پویا و فعال که در آن قواعد اقتصادی بهترین نظم ممکن را برقرار می‌کند و حتی حمایت از ضعفا در برابر ثروتمندان شکل گرفت. اما اکنون لیبرالیسم در تحقق آنچه وعده داده بود موفق عمل نکرده و حتی از اصول و شعارهای اولیه خود نیز فاصله گرفته است. به همین دلیل حتی در جوامع غربی مردم از سیاست های لیبرال ها رویگردان شده اند و در انتخابات هایی که برگزار می‌شود به نامزدهای غیرلیبرال رأی می‌دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال های اخیر مردم بسیاری از کشورهای غربی از سیاست های لیبرال روی گردان شده اند و در صحنه های انتخابات داخلی به افراد و احزابی رأی می دهند که مخالف این سیاست ها هستند.

رویگردانی مردم کشورهای غربی از سیاست های لیبرال

این نوع نگرش در مردم آمریکا در زمان رأی دادن به دونالد ترامپ به طور واضح نمایان شد. دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا موفق شد رأی برخی از ایالت های این کشور که در طول ۵۰ سال اخیر همواره به نامزدهای دموکرات رأی داده بودند، همچون ویسکانزین را نیز از آن خود کند. این درحالیست که نمایندگان دموکرات در طول دهه های اخیر به اجرای سیاست های لیبرال شهره تر بوده اند.

همچنین مردم بریتانیا نیز در سال های اخیر و بعد از کش و قوس های فراوان، بالاخره به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده اند. بررسی های صورت گرفته از سوی «مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصادی» نشان می دهد که در این زمینه نیز داستان مشابهی رخ داده است؛ ایالت هایی که پیش از این صنعتی بوده اند و اکنون با نابرابری های گسترده اقتصادی مواجه هستند، پس از دهه ها طرفداری از سیاست های لیبرال، اکنون از این سیاست ها روی گردان شده اند و به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده اند.

در دیگر کشورهای اروپایی نیز شرایط مشابهی حاکم است؛ به طوریکه پیش بینی شده است با روی کار آمدن دولت های غیر لیبرال و ملی گرا در بسیاری از کشورهای اروپایی، در آینده نزدیک اتحادیه اروپا به کلی از هم فروبپاشد.

پایان لیبرالیسم فرارسیده است

اکنون بسیاری از اندیشمندان جهانی به این باور رسیده اند که لیبرالیسم، به معنی عام آن و نه تنها سیاست هایی همچون بازار آزاد و تجارت آزاد، با بحرانی بی سابقه مواجه است و به پایان دوران خود نزدیک شده است.

لیبرالیسم در ابتدا با شعارهایی مردم پسند همچون احترام به حقوق افراد و همچنین ایجاد دولت و جامعه ای پویا و فعال که در آن قواعد اقتصادی بهترین نظم ممکن را برقرار می کنند، شکل گرفت. حتی برخی از لیبرال های اولیه شعار حمایت از ضعفا در برابر ثروتمندان و پادشاهان را نیز مطرح میکردند.

در آن زمان بسیاری از مردم کشورهای غربی شیفته این شعارها شدند و حکومت های غربی یکی پس از دیگری به سمت لیبرالیسم حرکت کردند.

شعارهای لیبرالیسم محقق نشده است

اما اکنون شعارهای لیبرالیسم در جوامع غربی محقق نشده و ارزش های آن نیز در خطر قرار دارد. لیبرالیسم در تحقق آنچه وعده داده بود موفق عمل نکرده و حتی از اصول و شعارهای اولیه خود نیز فاصله گرفته است.

اکنون مردم در جوامع لیبرال تاب و توان تحمل مشکلات ناشی از این سیستم حکومتی را ندارند و به همین دلیل از آن روی گردان شده اند. سیستم حمکرانی لیبرال قرار بود از ضعفا در برابر ثروتمندان حمایت کند اما اکنون یکی از نتایج اجتناب ناپذیر آن، نابرابری اقتصادی گسترده در بین طبقات مختلف مردم است.

لیبرال ها درد مردم را نمی فهمند

از طرف دیگر طرفداران سیاست های لیبرال عمدتا از توصیف آنچه در جوامعشان در جریان دارد عاجز هستند و نمی توانند به خوبی درد مردم را بفهمند.

به همین دلیل است که سیاستمداران لیبرال نمی توانند روابط مناسبی با مردم برقرار کنند و اقبال آن ها را از دست داده اند. این روند موجب شده است لیبرال ها یک به یک انتخابات های برگزار شده در کشورهای غربی را به رقبای ملی گرا و یا محافظه کار خود واگذار نمایند.

منبع: بوستن گلوب linkp.ir/mg6n

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.