۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۰۶۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۱

اکنون سازمان تجارت جهانی با بزرگترین بحران تاریخ ۲۴ ساله خود مواجه است؛ آمریکا ضمن تهدید به خروج از WTO، از اضافه شدن داور جدید به این سازمان جلوگیری کرده است و ادامه این روند تعطیلی نهاد داوری و بدون ضمانت اجرا ماندن تمامی قوانین WTO را درپی دارد. در چنین شرایطی مدیر کل WTO در مصاحبه ای گفته است: «آنچه مسلم است اینکه زمان به سرعت برای WTO در حال گذر است و من هیچ نشانه ای مبنی بر بهبود شرایط بحرانی کنونی نمی‌بینم»

به گزارش مسیر اقتصاد در طول ماه های اخیر آمریکا انتقادات گسترده ای را علیه عملکرد سازمان تجارت جهانی مطرح نموده است و ضمن تهدید به خروج از این سازمان، روند اضافه شدن داور جدید به نهاد داوری WTO را به کلی مسدود نموده است؛ روندی که می تواند در ماه های آتی به تعطیلی نهاد داوری سازمان تجارت جهانی و در نتیجه بدون ضمانت اجرا ماندن قوانین آن منجر شود.

نهاد داوری سازمان تجارت جهانی به طور معمول ۷ داور برای رسیدگی به شکایت ها دارد؛ اما در حال حاضر دوره مسئولیت ۴ داور به پایان رسیده و هیچ فرد جدیدی جایگزین آن ها نشده است. در پایان سال جاری میلادی نیز دوره مسئولیت دو داور دیگر به پایان می رسد و تعداد داوران فعال این سازمان به تنها یک نفر کاهش می یابد.

سازمان تجارت جهانی با بزرگترین بحران تاریخ خود مواجه است

از زمان تأسیس سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۵ تا به حال بیش از ۲۴ سال می گذرد. در این مدت این سازمان به عنوان رهبر عرصه تجارت جهانی به فعالیت پرداخته است.

اما عدم موفقیت WTO در اجرای وظایف خود و ناتوانی در به روز شدن متناسب با تحولات عرصه بین الملل، موجب شده است در طول دو سال اخیر این سازمان با بحران موجودیت مواجه شود که به مرور در حال وخیم تر شدن است؛ بحرانی که به اذعان تمامی کارشناسان این عرصه، بزرگترین بحران تاریخ WTO در طول ۲۴ سالی است که از تأسیس آن می گذرد.

اجرای تحولات مد نظر آمریکا امکان پذیر نیست

اکنون کشورهای دیگر جهان، خصوصا طرفداران تداوم حضور سازمان تجارت جهانی به عنوان رهبر عرصه تجارت بین الملل، از جمله اتحادیه اروپا، به آگاهی کامل در زمینه تحولات مد نظر آمریکا درخصوص ادامه فعالیت WTO دست یافته اند.

مقامات دولت آمریکا از طرفی معتقدند حوزه اختیارات سازمان تجارت جهانی بیش از حد است و باید دولت ها اختیار عمل بیشتری در اجرای قوانین حمایت از تولید داخلی داشته باشند؛ و از طرف دیگر عملکرد این سازمان در مواردی همچون رسیدگی به شکایت ها، الزام کشورها به اجرای قوانین و دستیابی به توافقات جدید را نیازمند یک تحول اساسی می دانند.

دیگر کشورهای جهان نیز با آمریکا درخصوص ضرورت تحول ساختاری WTO هم عقیده هستند؛ اما با جزئیات مطرح شده از سوی آمریکا در این زمینه موافق نیستند. در شرایط کنونی انتظار نمی رود که در آینده ای نزدیک کشورهای عضو بتوانند درخصوص جزئیات تحول ساختاری WTO به توافق برسند و این مسئله آینده سازمان تجارت جهانی را با ابهام مواجه نموده است.

نشانه‌ای از بهبود شرایط بحرانی WTO وجود ندارد

روبرتو آوزدو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی، به تازگی در مصاحبه ای ضمن تأیید شرایط بحرانی این سازمان گفته است: «آنچه مسلم است اینکه زمان به سرعت برای WTO در حال گذر است. اکنون سرعت رسیدگی به شکایت ها به مراتب کمتر از شرایط عادی است و انتظار می رود در آینده نزدیک بخش داوری به کلی تعطیل شود.»

وی همچنین گفته است: «در حال حاضر کشورهای عضو بر ضرورت تغییر اتفاق نظر دارند؛ اما آنچه مشخص نیست، جزئیات این تغییرات ساختاری و زمان اجرای آن است. اکنون مهم ترین اولویت سازمان تجارت جهانی رفع مشکلاتی است که از سوی کشورهای عضو مطرح شده است. اما در حال حاضر هیچ نشانه ای از بهبود شرایط بحرانی فعلی وجود ندارد.»

منبع: رویترز yon.ir/cKQJl

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. چقدر کشور را با عضویت در این سازمان از هم پاشیده معطل کردند

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.