۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۱۳۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

هفته گذشته آمریکا با همراهی کانادا، شکایتی را علیه حمایت های دولت هند از ۵ محصول کشاورزی، در سازمان تجارت جهانی مطرح نموده اند. دولت آمریکا مدعی است میزان یارانه های پرداختی دولت هند به تولید ۵ محصول اساسی بخش کشاورزی شامل نخود فرنگی، انواع لوبیا و عدس، به مراتب بیشتر از سقف تعیین شده در قوانین سازمان تجارت جهانی است و صادرات این محصولات از دیگر کشورها به هند را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رابرت لایتزر، مسئول ویژه دولت آمریکا در تجارت خارجی، هفته گذشته اعلام کرد که این کشور با همراهی کانادا، شکایتی را علیه حمایت های دولت هند از ۵ محصول کشاورزی، در سازمان تجارت جهانی مطرح نموده اند.

شکایت آمریکا و کانادا به WTO علیه حمایت‌های هند از بخش کشاورزی

دولت آمریکا مدعی شده است میزان یارانه های پرداختی دولت به تولید ۵ محصول اساسی بخش کشاورزی شامل نخود فرنگی، انواع لوبیا و عدس، به مراتب بیشتر از سقف تعیین شده در قوانین سازمان تجارت جهانی است و صادرات این محصولات از دیگر کشورها به هند را تحت تأثیر قرار داده است.

آمریکا مدعی است دولت هند اطلاعات میزان تولید و میزان یارانه پرداختی را به صورت غیر واقعی در فرمول های تعیین شده وارد می کند و این مسئله موجب شده است حمایت های این کشور به مراتب کمتر از میزان واقعی به نظر برسد.

آمریکا از نماینده هند در سازمان تجارت جهانی درخواست کرده است در جلسه هفته جاری WTO، توضیحات قانع کننده ای را درخصوص میزان حمایت های دولتی از این محصولات، ارائه دهد؛ در غیر این صورت روند شکایت آمریکا و کانادا به طور رسمی به جریان خواهد افتاد.

WTO مانع کشورها در حمایت از تولید داخلی

هند یکی از کشورهای درحال توسعه است که بارها به سقف های تعیین شده در زمینه حمایت از تولیدات بخش کشاورزی در سازمان تجارت جهانی انتقاد وارد کرده است. اما عدم اتفاق نظر همه کشورهای عضو درخصوص نحوه تغییر این قوانین، موجب شده است درخواست های مکرر هند در این زمینه سال ها بدون نتیجه بماند.

گفتنی است پیش از این نیز آمریکا با استدلال های مشابه، علیه حمایت های دولتی هند از سه محصول پنبه، برنج و گندم، در سازمان تجارت جهانی اقامه شکایت کرده است. همچنین کشور استرالیا نیز درخصوص حمایت دولت هند از تولید نی شکر شکایت کرده است.

لازم به ذکر است در طول ماه های اخیر مقامات آمریکایی انتقادات گسترده ای را به عملکرد نهاد داوری سازمان تجارت جهانی مطرح نموده اند و به منظور تحت فشار قرار دادن آن، از افزوده شدن داور جدید به این نهاد جلوگیری نموده اند.

منبع: سایت مسئول ویژه دولت آمریکا در تجارت خارجی yon.ir/i5wM6

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.