۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۵۰۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۰

هیأت گمرکات عراق اعلام کرد که با توافقات صورت گرفته میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، تمامی گمرکات ورودی عراق از قوانین و رویه‌های واحد پیروی خواهند کرد. در حال حاضر کشورهای ترکیه و ایران بخشی از کالاهای خود را از طریق گمرکات اقلیم کردستان به عراق صادر می کنند و انتظار می رود با یکسان سازی رویه های گمرکی، تغییراتی در روند صادرات محصولات این کشورها ایجاد شود.

به گزارش مسیر اقتصاد هیئت گمرکات عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد پیرو توافقات صورت گرفته میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، مقرر شد که از روز شنبه ۲۷ بهمن ماه تعرفه‌های گمرکی میان اقلیم و سرزمین مرکزی عراق لغو شود و در تمامی مرزها و گمرکات ورودی عراق ، قوانین به صورت واحد اجرا شوند. این قوانین شامل تعرفه‌های گمرکی و مراحل ترخیص کالا می‌شود.

یکسان سازی قوانین تجاری در همه گمرکات ورودی عراق

وحدت رویه در گمرکات عراق مسائلی مانند نحوه تقسیم درآمدهای گمرکی را در پی خواهد داشت که برای رفع آن نیز بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی عراق، هیئتی از مقامات مالی طرفین تشکیل شده است.

از آنجا که صادرات ترکیه به عراق از مسیر اقلیم کردستان صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود صادرات این کشور به عراق کاملا تحت تاثیر تصمیم گمرکی عراق قرار بگیرد.

ایران نیز که از بزرگترین شرکای تجاری عراق محسوب می‌شود، ۶۰ درصد از صادرات خود به این کشور را از مسیر اقلیم کردستان انجام می‌دهد. طبعا انتظار می‌رود که با این توافق گمرکی میان عراقی‌ها، جریان صادرات ایران به این کشور نیز دستخوش تغییراتی شود.

منبع: سومریه نیوز yon.ir/x6miM

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.