۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۷۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

روز گذشته نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی» در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد. در این نشست صاحبنظران بر این عقیده بودند که بورس با اعتمادسازی برای بازگشت سرمایه، ظرفیت جذب سرمایه های مردمی در پروژه های کلان بخش انرژی را دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی» به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

این نشست در چارچوب پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران با تاکید بر اینکه مبحث اقتصاد مقاومتی یک موضوع دائمی برای اقتصاد ایران است تصریح کرد: بهره برداری از فرصت های اقتصادی را در قالب اقتصاد مقاومتی بیان می کنیم. در بعضی حوزه های اقتصادی با انحراف و مفاسد اقتصادی روبرو هستیم و دو شاخص شفافیت و رقابت، عامل پیشگیری از مفاسد اقتصادی است که حرکت بازار بورس در این جهت شکل می گیرد.

دکتر حسینی اظهار داشت: کمک به تامین مالی پروژه های اقتصادی در حقیقت کمک به شفافیت، رقابت و دسترسی به داده ها و اطلاعات معتبر در حجم زیاد و مستمر است که این مهم از مزایای بازار سرمایه به شمار می رود.

کنترل های سازمانی انحراف در مسیر اقتصادی

در ادامه نشست دکتر میری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر عنوان کرد: تلاش شرکت های تامین سرمایه و بازار سرمایه در جهت سرمایه گذاری های مهم اقتصادی در کشور است.

وی با انتقاد از روند اخذ مجوزهای سرمایه گذاری در کشور تصریح کرد: نگاه بخشی به اقتصاد و ایجاد کنترل های سازمانی بیش از حد در جهت اخذ مجوز برای سرمایه گذاری، اقتصاد را از مسیر اصلی منحرف کرده است بسیاری از اوقات به مکانیستم طبیعی بازار ضربه می زند.

هزینه تامین مالی پروژه ها بیش از ۲۵ درصد است

در ادامه این نشست دکتر مالمیر معاون شرکت اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی صنعت نفت با تاکید بر اینکه دغدغه فعالان بازار سرمایه و صنعت نفت باید تامین مالی و کاهش هزینه ها باشد تصریح کرد: در حال حاضر اتفاقی که در بازار سرمایه می افتد این است که هزینه تامین مالی در صنعت نفت کمتر از ۲۵ درصد نیست و این نرخ بسیار بالایی است.

وی با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه تامین سرمایه اظهار داشت: باید نگاه منعطفی داشته باشیم و نمی توانیم برای همه بنگاه ها از یک قانون استفاده کنیم و ارکان تصمیم گیری می توانند با انعطاف در قوانین میزان مشارکت و جذب سرمایه را افزایش دهیم.

تامین مالی خارجی امکانپذیر نبوده و نیست

دکتر پیله فروش کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به بدهی ۵۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: شرکت نفت تا امروز تلاش می کرد تا با تامین مالی خارجی، نفت استخراج کند و آن را به صورت خام بفروشد که این رویکرد حدودا از سال ۹۱ عملا متوقف شده است و بعد از برجام هم دستاوردی مشاهده نشده و آی پی سی (IPC) هم به نتیجه نرسید.

وی تاکید کرد: وزارت نفت باید برای هر میدانی یک پروانه مستقل صادر کند چون تمامی نیازها در میادین مختلف، متفاوت است و قانون این اجازه را هم داده است که پروانه مستقل صادر شود.

سرمایه های مردمی جایگزین منابع خارجی

مهندس محمدخانی معاون سابق زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست با انتقاد از وضعیت تمکین به قانون در کشور عنوان کرد: در مورد مسائل مالی نمی توان به منابع خارجی تکیه کرد و برای جذب سرمایه های مردمی نیز باید اعتماد و اطمینان خاطر را به مردم برگردانیم.

وی تصریح کرد: در شرایط تحریم که دست کشور به منابع خارجی بسته شده است تکیه بر توان داخلی مدنظر قرار می گیرد که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

جذب سرمایه های مردمی در پروژه های نفتی راه مشارکت مردم در اقتصاد

دکتر ساعدی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد منابع تخصیصی این صندوق در سالهای اخیر به صنعت نفت اختصاص داده شده است عنوان کرد: مردمی سازی و برون گرایی در اقتصاد که جزو اصول اقتصاد مقاومتی است باید مدنظر قرار گیرد و بر این اساس ایده صندوق پروژه های صنعت نفت طرح قابل توجهی است.

وی ادامه داد: این دوره تهدید و تحریم یک دوره طلایی است که با اختیار سران سه قوه می توان با اخذ مجوزهای ویژه گشایش اقتصادی صورت بگیرد و با جذب سرمایه مردمی در پروژه های نفتی مردم مستقیما در جریان اقتصادی منابع نفتی خودشان قرار می گیرند.

لزوم اجرای آی پی سی های ایرانی به صورت پایلوت

مهندس تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در بخش پایانی این نشست با اشاره به گزارشی که در خصوص تامین مالی پروژه های نفتی تدوین شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور در شرایط خاصی قرار دارد و باید ساختار بروکراسی پیچیده و زمانبر به نوعی حذف شود.

وی تصریح کرد: الان در جایگاهی قرار داریم که اگر بتوانیم پروژه هایی مانند آی پی سی های ایرانی را پایلوت کنیم و بر روی آن نتیجه بگیریم در این صورت می توانیم به پروژه های کلان هم نگاه کنیم.

نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان بخش انرژی» از سلسله نشست های تخصصی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در روز ۲۹ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.