۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۴۰۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سومین کارگاه آموزشی «دوره آشنایی با متدولوژی‌ ها و موضوعات فعالیت در اندیشکده ها» به همت مدرسه اندیشه ورزی و سیاست سازی جامعه اندیشکده ها در همکاری با شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، با عنوان «نقش فعالیت‌های ترویجی در سیاست‌گذاری (همراه با بررسی پروژه مالیات بر عایدی املاک)»، روزهای ۴ شنبه و ۵شنبه، هفتم و هشتم خرداد ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ برگزار می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد سومین وبینار آموزشی «دوره آشنایی با متدولوژی‌ ها و موضوعات فعالیت در اندیشکده ها» به همت مدرسه اندیشه ورزی و سیاست سازی جامعه اندیشکده ها در همکاری با شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، با عنوان «نقش فعالیت‌های ترویجی در سیاست‌گذاری (همراه با بررسی پروژه مالیات بر عایدی املاک)»، روزهای ۴ شنبه و ۵شنبه، هفتم و هشتم خرداد ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ برگزار می گردد.

در جلسه اول این کارگاه، دکتر محمد امینی رعایا، مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به ارائه آموزشی متدولوژی خاصی که برای حل مسائل کلان کشور در این اندیشکده توسعه داده شده است، می پردازد؛ و در جلسه دوم، علی ملک زاده، مدیر پروژه مالیات بر عایدی املاک، ناظر به متدولوژی توسعه داده شده، به ارائه آموزشی و بیان تجربیات این پروژه خواهد پرداخت.

سرفصل‌های وبینار

جلسه اول این وبینار با موضوع «بیان متدولوژی؛ نقش فعالیت‌های ترویجی در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری» برگزار می‌شود که اهداف آن عبارتند از:

  • ارتقاء اثربخشی فعالیت‌های اندیشکده‌ای؛
  • چگونگی توجیه اثربخش مسئولین نسبت به اتخاذ تصمیمات؛
  • کیفیت ترویج هر مسئله نسبت به اهداف و پیشبرد.

سرفصل ‎های این جلسه نیز به قرار زیر است:

  1. تفاوت اندیشکده با پژوهشکده؛
  2. نقش فعالیت‌های ترویجی در اثرگذاری کارهای اندیشکده‌ای؛
  3. دسته بندی انواع مسائل از منظر فعالیت‌های ترویجی؛
  4. روش های ترویج در مسائل مختلف؛
  5. ملاحظات فعالیت های ترویجی؛
  6. ملاحظات نهادها و افراد مروج.

جلسه دوم وبینار نیز با موضوع «بکارگیری متدولوژی؛ تجربه تلاش برای تصویب قانون مالیات بر عایدی املاک» برگزار می‌شود و اهداف آن موارد زیر است:

  • آموزش روش تشخیص مسئله با استفاده از نشانه‌های وجود مسئله و توسعه مفهوم در ارتباط با آن؛
  • آموزش و بیان تجربیات پیرامون ترویج رسانه‌ای و پیگیری مسئله و راهکار آن؛
  • بیان نمایی کلی از مشکل اصلی بازار مسکن؛
  • ارائه کامل پروژه «مالیات بر عایدی املاک، راهکار رفع سوداگری از بازار مسکن» به عنوان پژوهش برتر در نخستین جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی.

سرفصل ‌های جلسه دوم نیز موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. شناسایی و بیان مسئله؛ چرا تولید به‌ صرفه نیست؟
  2. در جستجوی راهکار؛ راهکار پلیسی و قهری باشد یا بازدارنده؟
  3. هدف‌گذاری حل مسئله؛ با حل این مسئله دنبال چه هستیم؟
  4. آثار حل مسئله در کشور؛ تغییر دیدگاه‌ها و گفتمان غالب، ارائه طرح و لایحه؛
  5. ذینفعان مسئله؛
  6. محورهای پیگیری؛
  7. فعالیت ‌های رسانه‌ای و ترویجی؛ شرکت در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، تولید کلیپ، موشن، اینفو، مستند داستانی و…؛
  8. اقدامات پس از تصویب.

پژوهشگران علاقه‌مندی که به تازگی وارد فضای اندیشکده‌ ها شده‌اند و به دنبال استفاده از تجارب سایر پژوهشگران این حوزه و آشنایی با روش‌ های جدید انجام فعالیت‌ های اندیشکده‌ای، مسئله‌یابی پژوهش‌ ها، رسانه‌ای کردن و پیگیری پژوهش‌ ها تا اجرا و تاثیرگذاری در سیاست‌ گذاری و قانون‌ گذاری کشور، هستند، از جمله مهمترین مخاطبان این وبینار محسوب می‌شوند.

همچنین دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی که علاقه‌مند به ورود به اندیشکده‌ های کشور و انجام پژوهش‌ های اندیشکده‌ای و آشنایی به فرآیندهای انجام و به سرانجام رساندن پژوهش‌ های اندیشکده‌ای هستند، نیز دیگر مخاطبان این وبینار محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.