۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۰۶۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

وزیر انرژی بلغارستان به تازگی استراتژی انرژی کشورش را ارائه کرده که ایجاد چهار رآکتور هسته‌ای جدید یکی از مهمترین بخش‌های آن است. در حال حاضر دو رآکتور هسته‌ای که در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی با همکاری روسیه آغاز به کار کرده است، نزدیک به یک سوم برق بلغارستان را تولید می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد راسن هریستوف، وزیر انرژی بلغارستان، استراتژی انرژی این کشور را برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۵۳ عنوان کرده که شامل برنامه‌های برای توسعه دو رآکتور جدید در کوزلودوی و دو رآکتور جدید در بلنه است. وی این استراتژی را در یک نشست با رئیس جمهور رومن رادف، نخست وزیر گالاب دونف و دیگران تشریح کرد.

استراتژی جدید بلغارستان کاهش استفاده از زغال سنگ تا سال ۲۰۳۸

هدف از این استراتژی انرژی، این است که بلغارستان به عنوان پیشرو در تولید و صادرات برق در منطقه شرق اروپا باقی بماند. در این گزارش عنوان شده که صنعت انرژی این کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۲ تراوات ساعت برق به قیمت حدود ۳ میلیارد یورو صادر کرده است. قیمت برق، جلوه دهنده این موضوع است که چگونه این بخش تأثیر جدی بر حفظ رقابت پذیری کل اقتصاد بلغارستان را دارا است. به گفته وزارت انرژی بلغارستان اجرای سیاست‌ها و پروژه‌های برنامه ریزی شده باید به دستیابی به اهداف اروپا برای کربن‌زدایی و افزایش بهره‌وری انرژی کمک کند.

هریستوف می‌گوید بلغارستان همه عوامل مورد نیاز برای توسعه انرژی هسته‌ای با کارکنان آموزش‌دیده، زیرساخت‌ها و سایت‌های دارای مجوز را دارد. این استراتژی ادامه استفاده از زغال سنگ را تا سال ۲۰۳۰ و کاهش استفاده از زغال سنگ به صفر تا سال ۲۰۳۸ را در بر می گیرد. این استراتژی همچنین شامل گسترش به ۷ گیگاوات انرژی خورشیدی و ۲ گیگاوات انرژی بادی تا سال ۲۰۳۰ و ۱۲ گیگاوات انرژی خورشیدی و ۴ گیگاوات انرژی بادی تا سال ۲۰۵۰، به علاوه ۸۷۰ مگاوات پروژه جدید نیروگاه آبی تا سال ۲۰۳۰ و ۱۲۷۰ مگاوات تا سال ۲۰۵۰ است؛ همچنین تولید هیدروژن نیز افزایش چشم گیری خواهد داشت. کاهش واردات گاز طبیعی و معرفی ۶۰۰ مگاوات ذخیره باتری تا سال ۲۰۳۰ و ۱.۵ گیگاوات سیستم ذخیره سازی فصلی تا سال ۲۰۵۰ از دیگر اقدامات این برنامه است.

یک سوم تولید برق بلغارستان با استفاده از ۲ رآکتور هسته‌ای فعال

در حال حاضر بلغارستان دو رآکتور هسته‌ای فعال دارد که باید در آینده نزدیک از مدار تولید برق خارج شود. اما برنامه ریزی این کشور برای به کارگیری ۴ رآکتور جدید تداوم استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق در بلغارستان را تضمین می‌کند. دو رآکتور VVER-1000 طراحی روسیه در بلغارستان حدود یک سوم برق کشور را تولید می‌کند. اولین اتصالات آنها به شبکه برق ملی به ترتیب در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۹۱ بود و هر دو از طریق برنامه های نوسازی و تمدید بهره بردند تا بتوانند عملیات را از ۳۰ به ۶۰ سال افزایش دهند.

هفته گذشته، مجلس ملی بلغارستان با ۱۱۲ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۳۹ رأی ممتنع، به پیش نویس لایحه ای رای مثبت داد که از وزرا مربوطه خواسته بود با دولت ایالات متحده برای واحد جدید AP1000 در کوزلودوی مذاکره کنند؛ همچنین خواستار اتخاذ تدابیر مربوطه تا اول مارس برای تسریع تصویب سند راهبردی انرژی شد.

منبع: world-nuclear-news

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.