۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۷۱۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

بانک مرکزی ایران به تازگی پیش نویس سیاست‌نامه «ارزرمزها» را منتشر نموده است. این موضوع در رسانه های خارجی بازتاب یافته و برخی رسانه ها، راه اندازی ارزرمز ملی و استفاده از فناوری بلاک‌چین را راهبرد ایران برای جایگزینی سیستم سوئیفت و مقابله با تحریم های آمریکا دانسته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی در اواسط هفته جاری اقدام به انتشار پیش نویس سیاست‌نامه ای رسمی در خصوص «ارزرمز» نمود.

بر مبنای این پیش نویس، امکان خرید و فروش ارزرمزهای مورد تایید بانک مرکزی و نیز استفاده از ارزرمزهای ملی و منطقه ای، به عنوان ابزار پرداخت مجاز شمرده شده است.

راه اندازی ارزرمز ملی پاسخ ایران به تحریم های آمریکا

در این میان، بسیاری از رسانه های خارجی این اقدام بانک مرکزی ایران را واکنشی به تحریم های آمریکا در ابتدای سال ۱۳۹۷ دانسته اند. در جریان موج جدید تحریم های آمریکا، کانال پرداخت های بین المللی شبکه بانکی کشور از طریق شبکه سوئیفت قطع شد.

اکنون رسانه هایی همچون الجزیره قطر و اسپوتنیک روسیه با اشاره به راه اندازی ارز دیجیتال با پشتوانه ریال توسط بانک مرکزی، این اقدام را در راستای تسهیل تبادلات میان بانک ها و سایر نهادهای فعال در زمینه ارزرمز داخلی دانسته اند؛ که قرار است در آینده برای خرید کالاها و خدمات محلی مورد استفاده قرار گیرد.

این رسانه ها با مرور اقدامات دولت آمریکا علیه ایران از جمله قطع دسترسی اکثر بانک های ایرانی از شبکه پرداخت فرامرزی سوئیفت، عنوان داشتند: قطع اتصال به سوئیفت به مسدودسازی بسترهای تبادلات مالی و در نتیجه مختل شدن روند صادرات و واردات ایران منجر شده است.

الجزیره اقدام بانک مرکزی ایران را در راستای رفع مشکلات تبادلات مالی تفسیر کرده و ادامه می دهد با مهیا کردن این ارزرمز، کشور ایران می تواند برای پیوستن به سیستم پرداخت بین المللی جدید، که موازی شبکه سوئیفت فعالیت می کند، آماده شود.

همکاری ایران، روسیه و ارمنستان برای توسعه فناوری بلاک‌چین

این رسانه قطری برای اثبات مدعای خود به انعقاد قرارداد سه جانبه ایران، روسیه و ارمنستان در زمینه توسعه فناوری بلاک‌چین در نوامبر سال ۲۰۱۸ اشاره می کند. پس از انعقاد این قرارداد یوری پریپاچکین رئیس انجمن بلاک‌چین روسیه طی مصاحبه ای اعلام کرد کشور ایران در حال کار بر روی جایگزین سوئیفت است.

علاوه بر این ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پیش از این در واکنش به تحریم های آمریکا اظهار داشته بود این کشور مشتاق همکاری با شرکای خود در زمینه توسعه پلتفرم جایگزین برای پرداخت های فرامرزی است.

ایران ارزرمز ملی خود را در دو مرحله اجرا خواهد کرد

الجزیره با پیچیده دانستن راه اندازی ارزرمز ملی، پیاده سازی ارزرمز ملی ایران را دو مرحله ای پیش بینی کرده و نوشته است: در فاز اول ارزرمز با پشتوانه ریال برای به کارگیری در پرداخت های میان بانک های داخلی و نهادهای مالی ایرانی راه اندازی خواهد شد. در مرحله دوم نیز رمزارز ملی به عنوان یک ابزار پرداخت برای تبادلات مالی عمومی مردم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استفاده از فناوری بلاک‌‌چین راهبرد ایران برای جایگرینی سوئیفت

الجزیره ادامه می دهد: با حرکت به سمت فناوری بلاک‌چین و ارزرمز، کشور ایران به طور خودکار به سایر شبکه های پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک‌چین متصل می شود که در نهایت این می تواند جایگزین سوئیفت باشد.

این رسانه قطری در پایان خاطر نشان می کند که حرکت به سمت سامانه های پرداخت فرامرزی غیرسوئیفتی، تنها مختص کشورهای مستقل از آمریکا نیست و برخی از کشورهای نزدیک به آمریکا از جمله عربستان و امارات نیز به تازگی برای تسهیل روابط مالی دوجانبه خود اقدام به راه اندازی آزمایشی سیستم پرداخت فرامرزی مبتنی بر بلاک‌چین نموده اند.

منابع:

الجزیره yon.ir/pjTcY

اسپوتنیک yon.ir/0vGtj

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.