۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۶۷۶ ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اتحادیه اروپا در جدیدترین اقدام خود، به منظور حمایت از تولید محصولات کشاورزی قصد دارد از کشاورزان خود در مقابل روابط تجاری ناعادلانه دیگر کشورها محافظت نماید. در طرح جدید، کشاورزان داخلی در برابر ۱۶ اقدام ضدتجاری که ممکن است از سوی معامله کنندگان دیگر کشورها اعمال شود، مورد حمایت قرار می گیرند؛ ۳۵۰ میلیون یورو برای این حمایت در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا طی ۶۰ سال گذشته به منظور پاسخگویی به نیاز غذایی کشورهای عضو خود و همچنین استفاده از منابع طبیعی سرشار در این قاره، حمایت های متعددی از بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

این اتحادیه که متشکل از ۲۸ کشور است، در حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

رشد جمعیت جهانی و منابع محدود به منظور تولید محصولات غذایی، از عواملی است که طبق اعلام مسئولین اتحادیه اروپا منجر به تعیین برنامه ریزی های مشخص برای پاسخگویی به این نیازها شده است.

برنامه حمایت از کشاورزان و تولید مواد غذایی اتحادیه اروپا در قالب برنامه ریزی سیاست حمایتی موسوم به cap طی سال های گذاشته انجام شده است.

سیاست مشترک کشاورزی cap از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده است و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

برنامه ریزی اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزان

اما توجه جدی مسئولین اتحادیه اروپا به حمایت از کشاورزی و لزوم گسترش فعالیت های مرتبط با آن موجب شده است تا بخش کشاورزی در این منطقه اهمیت ویژه تری پیدا کند.

روند حمایت اتحادیه اروپا از کشاورزان به نحوی پیشرفت کرده است که در آخرین تصمیم، مقامات این اتحادیه قرار است از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و شیلات در مقابل تجارت های ناعادلانه دیگر کشورها حمایت شود.

این سطح از حمایت مستقیم از کشاورزان برای حضور پرقدرت در بازارهای جهانی اولین بار است که در ۶۰ سال گذشته اجرایی شده است و انتظار می رود با تصویب چنین طرحی مصونیت تجاری تولیدکنندگان کشاورزی اتحادیه اروپا افزایش یابد.

حمایت ۱۶ بندی اتحادیه اروپا از کشاورزان متضرر از روابط تجاری

بر اساس پیشنهاد کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا معاملات تجاری که در جهت تضعیف کشاورزان اروپایی باشند و موانع مختلفی را بر سر تجارت محصولات کشاورزی قرار داده باشند، تحریم خواهد شد.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا هدف از اتخاذ چنین تصمیمی را ضعف شرکت ها و کشاورزان خرده پا در مقابل خریداران بزرگ محصولات عنوان کرده است تا آنان در معاملات تجاری خود از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار باشند.

طبق متن قانون مصوب در اتحادیه اروپا، موانع غیرتجاری که منجر به آسیب کشاورزان و تعاونی های کشاورزی در تجارت با طرف های مقابل خواهد شد در ۱۶ بند تقسیم بندی شده است.

برنامه جدید اتحادیه اروپا برای حمایت ۳۵۰ میلیون یورویی از کشاورزان

در قوانین جدید اتحادیه اروپا، تمامی عمده و خرده فروشان محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و تعاونی های تولیدی که در فعالیت های تجاری متضرر شوند مشمول حمایت خواهند شد.

بر اساس اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، حمایت ها شامل مجموعه ای از فعالیت ها نظیر پرداخت با تاخیر در محصولات غذایی فاسد شدنی، فسخ قرارداد معامله از سوی خریدار در آخرین لحظات، تغییرات یکجانبه از سوی خریدار در متن و اجرای قرارداد و عدم پایندی و تعهد طرف خریدار به مفاد قرارداد خواهد شد.

به عبارت دیگر تنها در صورتی این اقدامات مجاز شناخته خواهد شد که در توافق نهایی به عمل آمده میان خریدار و فروشنده این موارد به صورت صریح قید شده باشد.

بررسی ها نشان می دهد اتحادیه اروپا بودجه ای ۳۵۰ میلیون یورویی برای حمایت از چنین معاملات تجاری درنظر گرفته است تا بتواند از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی حمایت کند.

منابع:

سایت رسمی کمیسیون اروپا yon.ir/EYr5y

سایت رسمی کمیسیون اروپا yon.ir/eNpV4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.