۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۵۸۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند در سال های اخیر توجه ویژه ای به رونق بیشتری بخش کشاورزی داشته است و در این زمینه دو هدف مهم توسعه صادرات کشاورزی تا مرز ۱۰۰ میلیارد دلار و افزایش درآمد کشاورزان را در نظر گرفته است. دولت این کشور برای دستیابی به این اهداف در سال های اخیر برنامه های ویژه ای همچون افزایش حمایت های یارانه ای از کشاورزان، کمک به صادرات محصولات کشاورزی، توسعه صنایع تکمیلی، تلاش برای حذف واسطه گری از طریق تشکیل زنجیره های تولید تا عرضه محصولات و سرمایه گذاری در بخش های بسته بندی و نگهداری محصولات را اجرایی نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت نارندرا مودی نخست وزیر فعلی هند از سال ۲۰۱۷ با هدف افزایش دوبرابری درآمد کشاورزان و حضور بیشتر در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۲،  از طریق رشد صادرات محصولات کشاورزی به ۶۰ الی ۱۰۰ میلیارد دلار، برنامه های مختلفی را پی ریزی و اجرا کرده است.

برنامه های اصلاحی کشاورزی قرار بود در ۲۰ ایالت این کشور انجام شود تا از این طریق بتواند اهداف مشخص دولت در بخش کشاورزی را تامین کند.

هر چند برنامه های دولت به منظور بهبود وضع کشاورزان با محدودیت هایی نظیر کاهش قیمت بازارهای جهانی، رشد هزینه های تولید و نیز بالا بودن قیمت محصولات صادراتی مواجه بود اما دولت هند سعی در کاهش این مشکلات داشته است.

افزایش صادرات کشاورزی و درآمد کشاورزان ۲ برنامه دولت هند

همانطور که گفته شد توسعه صادرات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان دو برنامه مهم دولت هند تا سال ۲۰۲۲ است. آمارها نشان می دهد میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور در سال جاری حدود ۱۸ میلیارد دلار است که برای رشد صادرات هند به حداقل ۶۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ باید اقدامات ویژه ای توسط دولت صورت گیرد.

به همین منظور دولت فعلی هند سعی کرده است با سیاست های تشویقی مناسب اقدام به توسعه صادرات محصولات کشاورزی نماید تا بتواند رفاه کشاورزان را از طریق رشد درآمد، افزایش دهد.

دولت نارندرا مودی برنامه های متنوعی برای توسعه تولید محصولاتی نظیر لبنیات، مرغ، عسل و کشت محصولات ارگانیک ارائه کرد و از کشاورزان درخواست کرد تا سهم خود در ایجاد صنایع تبدیلی برای این محصولات را افزایش دهند تا از خام فروشی محصولات نیز جلوگیری شود.

توسعه صنایع غذایی تبدیلی اقدام مهم هند در تقویت جایگاه بخش کشاورزی

کارشناسان فائو در هند با توجه به مزیت های کشاورزی این کشور معتقدند تغییر رژیم غذایی جهان از محصولات دامی به محصولات گیاهی فرصت بسیار مهمی برای هندی ها در جهت توسعه محصولاتشان محسوب خواهد شد.

از سویی دیگر روند تجارت محصولات کشاورزی در جهان نشان می دهد هر ساله به طور متوسط ۶ درصد به میزان تجارت این محصولات افزوده شده و میزان کل تجارت محصولات کشاورزی از ۵۷۰ میلیارد دلار در سال به هزار و ششصد میلیارد دلار در سال نیز می رسد.

بنابراین رشد تجارت محصولات کشاورزی در صورتی می تواند منجر به افزایش دوبرابری درآمد کشاورزان این کشور شود که این موضوع توسط دولت هند به خوبی مدیریت شود. به عبارت دیگر اگر میزان صادرات محصولات کشاورزی هند هرساله به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کند هر دو هدف دولت هند در توسعه بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد هندی ها در محصولاتی نظیر برنج، میوه، سبزیجات، محصولات لبنی و گوشت در جهان به دلیل مزیت های صادراتی حضور فعال تری دارند.

حذف واسطه گری از طریق تشکیل زنجیره های تولید تا عرضه محصولات

بالا بودن قیمت محصولات تولیدی و حضور واسطه گران در بازارهای این محصولات یکی دیگر از مشکلات بزرگ دولت هند در تحقق اهداف مدنظر بخش کشاورزی است که برنامه های مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده است.

به همین منظور دولت هند قصد دارد باهدف کاهش قیمت محصولات صادراتی اقدام به سرمایه گذاری در تشکیل زنجیره های تولید تا عرضه محصولات کشاورزی نماید.

از سویی دیگر دولت با اتصال تولیدکنندگان کوچک کشاورزی به بازارهای داخلی و خارجی، در بخش های بسته بندی و نگهداری محصولات، سرمایه گذاری کرده است. همچنین به منظور افزایش سودآوری بخش خصوصی و اشتغال بخش کشاورزی در روستاها توسط این بخش، دولت هند به ایجاد زیرساخت های مناسب زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با سرمایه گذاری در حوزه های تکمیلی اقدام نموده است.

منابع:

فاینشنال اکسپرس

لینک اول yon.ir/QOKu6

لینک دوم yon.ir/e4Vn7

لینک سوم yon.ir/xXRsp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.