۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۲۹۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ دسته: انرژی
۰

مرتضوی مدیر عامل شرکت صنعتی آذرنگ فولاد، گفت: خاموشی برق صنایع در تابستان امسال میلیارد ها تومان خسارت به بخش های مختلف تولیدی وارد آورد و سبب کاهش چشمگیر راندمان تولید بسیاری از صنایع شد.

مرتضوی، مدیر عامل شرکت صنعتی آذرنگ فولاد در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان مشکلات واحد های صنعتی در تعامل با وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز خود و همچنین خسارت های وارده به صنایع در جریان خاموشی های تابستان امسال پرداخت.

خسارت مالی و کاهش راندمان تولید نتیجه قطعی برق صنایع

مرتضوی با اشاره به اینکه برای بسیاری از صنایع به لحاظ فنی، قطع مقطعی برق در طول روز برابر با از دست دادن تمام زمان کاری یک روز است، گفت: به طور مثال در صنایع ریخته گری با توجه  اینکه گرم شدن کوره های الکتریکی نیاز به زمان دارد، چنانچه در حین عملیات گرم سازی کوره دچار قطع برق شوند، گرمای خود را از دست داده و پس از وصل برق بایستی مجددا گرم شوند که این خود نوعی خسارت برای کارخانه است.

وی افزود: از طرفی به دلیل اینکه ساعت کاری کارخانه ها، ساعات مشخصی در روز است، پس از یک قطعی برق دیگر زمان لازم برای گرم کردن مجدد کوره ها و سایر فرآیند های ریخته گری باقی نمی ماند؛ چراکه زمان بندی عملیات به کلی با مشکل مواجه می شود.

این فعال صنعتی با انتقاد از سیاست تغییر اجباری ساعت کار در ساعات اوج بار تابستان گفت: تغییر ساعت کار اجباری برخی از صنایع به دلیل در امان ماندن از قطعی برق، سبب شد تا برخی از کارخانه ها نیروهای کار متخصص و آموزش دیده ی خود را از دست بدهند که این نیز نوعی خسارت برای آن ها محسوب می شد.

وی در ادامه گفت: خاموشی برق در تابستان امسال میلیارد ها تومان خسارت به بخش های مختلف تولیدی وارد آورده است و سبب کاهش چشمگیر راندمان تولید بسیاری از صنایع شد. به طور مثال در شرکت آذرنگ فولاد در ماه هایی که با خاموشی برق مواجهه بودیم با حدود ۱ میلیارد تومان کاهش فروش در ماه و حدود ۳۰ درصد کاهش راندمان تولید روبه رو شدیم.

عدم پاسخگویی وزارت نیرو در خصوص خسارت های صنایع بر اثر خاموشی برق

مدیر عامل شرکت صنعتی آذرنگ فولاد با انتقاد از سیاست وزارت نیرو در برخورد با صنایع گفت: وزارت نیرو در عمل هیچگونه تعهدی در خصوص ضرر و زیان صنایع در صورت بروز خاموشی ندارد و صنایع مرجعی برای دریافت خسارت خود ندارند.

وی افزود: در عوض در برخی موارد مشاهده شده است که شرکت های توزیع برق به منظور رفع نیاز مالی خود قبض برق برخی واحد های صنعتی بزرگ را پیش از موعد، مثلا با گذشت ۲۰ روز، صادر کرده اند.

این فعال صنعتی با انتقاد از خدمات رسانی ضعیف شرکت های توزیع برق گفت: موضوع زمانی بغرنج تر می شود که به دلیل انحصار شرکت های توزیع در فروش برق، نه امکان عقد قراردادهای فروش برق با امکان دریافت هزینه های ناشی از خسارت میسر است و نه انتخاب دیگری برای تامین برق مورد نیاز برای صنایع وجود دارد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.