۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۵۴۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ دسته: انرژی
۰

کاهش بارش‌ها در سال جاری موجب کاهش ۲۳ درصدی تولید برق از نیروگاه‌های آبی در چین شده و این کشور برای جبران آن و جلوگیری از قطعی برق صنایع در تابستان، به افزایش تولید برق از نیروگاه‌های زغال سنگ روی آورده است. در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی تولید برق چین در مجموع ۲۰۵ میلیارد کیلووات ساعت معادل ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که زغال سنگ سهم اصلی را در این افزایش دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر چین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر انجام داده است و در این زمینه رتبه نخست را در بین همه کشورهای جهان دارد؛ اما این کشور همچنان وابستگی زیادی به تولید برق از سوخت‌های فسیلی و به طور خاص زغال سنگ دارد.

چین همچنان به ساخت نیروگاه زغال سنگ ادامه می‌دهد

چین جزء معدود کشورهایی است که با وجود سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر، همچنان برای افزایش ظرفیت تولید برق از زغال سنگ نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. از سال ۲۰۱۹ میلادی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موسوم به OECD و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هیچ نیروگاه زغال سنگ جدیدی به بهره‌برداری نرسیده است، اما بر اساس گزارش‌ها در اواخر سال گذشته میلادی چین یک نیروگاه بزرگ تولید برق از زغال سنگ را افتتاح کرد.

در طول نیمه ابتدایی سال جاری میلادی تولید داخلی زغال سنگ، واردات زغال سنگ و تولید برق از زغال سنگ در چین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش با هدف جبران کاهش تولید برق از دیگر روش‌ها و به طور خاص کاهش تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی در دستورکار قرار گرفته است. در سال جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارش‌ها، تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی چین کاهش یافته است.

تولید برق از زغال سنگ راهکار چین برای جلوگیری از خاموشی صنایع

به طور خاص در ماه‌های گرم فصل تابستان که پیک مصرف برق است، چین برای جلوگیری از خاموشی و قطع برق صنایع، میزان افزایش تولید برق از نیروگاه‌های زغال سنگ را افزایش داده است. در شش ماهه سال ۲۰۲۳ تولید برق چین به میزان حدود ۵.۲ درصد معادل ۲۰۵ میلیارد کیلو وات ساعت افزایش یافته است؛ این درحالیست که در این مدت تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی با کاهش ۲۳ درصدی مواجه شده است.

در چنین شرایطی افزایش تولید برق حرارتی، به طور خاص توسط نیروگاه‌های زغال سنگ، کاهش برق آبی را جبران کرده و سهم نیروگاه‌های حرارتی از کل تولید برق چین در این مدت را به ۷۱ درصد افزایش داده است. مقامات چینی امیدوارند با تامین برق بیشتر از نیروگاه‌های زغال سنگ، در سال جاری احتمال خاموشی و کمبود برق برای صنایع را از بین ببرند.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.