۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۳۴۰ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

صالح رحیمی کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت تنوع در سبد تولید برق کشور گفت: در حال حاضر وابستگی تولید برق به گاز طبیعی، چالش‌هایی را برای سیاست‌گذاران کشور به وجود آورده است؛ به همین منظور، ضروری است که برای کاهش این وابستگی، تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور در اولویت قرار بگیرد و امنیت عرضه برق تضمین شود.

صالح رحیمی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد با اشاره به کاهش عرضه برق در کشور گفت: بخشی از ناترازی برق مربوط به افزایش تقاضا طی سال‌های اخیر است که تحت تأثیر عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آن رشد جمعیت، افزایش دسترسی برق و کاهش راندمان وسایل مصرف‌کننده برق است. از طرف دیگر، عوامل دیگری وجود دارد که منجر به کاهش عرضه برق شده است؛ به عنوان مثال، در دهه ۸۰ رشد تولید برق در کشور حدود ۱۳ درصد بوده است اما در دهه ۹۰، رشد تولید برق در کشور به ۴ درصد کاهش یافته است.

عوامل کاهش ساخت نیروگاه در کشور

این کارشناس انرژی در ادامه تصریح کرد: به عقیده صاحب‌نظران، دلایل متعددی منجر به کاهش رشد تولید برق در کشور شده است که شاخص‌ترین آن، افزایش نرخ ارز است. نیروگاه‌ها باید مطابق با افزایش نرخ ارز، وام‌های خود را به صندوق توسعه ملی بازپرداخت کنند. دلیل دیگری که کارشناسان بر روی آن تأکید دارند، ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت به موقع بدهی‌های نیروگاه‌ها و بد عهدی دولت در پرداخت اختلاف قیمت خرید برق و قیمت تکلیفی است و نتیجه این شرایط، عدم اعطای مجدد وام توسط صندوق توسعه ملی بوده که منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه شده است.

چالش ناترازی گاز بر عملکرد نیروگاه‌ها تأثیر منفی گذاشته است

صالح رحیمی در ادامه با اشاره به تأثیر ناترازی گاز بر سبد تولید برق کشور گفت: در این بین، کشور طی سال‌های اخیر علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های فراوان در تولید گاز، دچار ناترازی در این حامل انرژی شده است که در مرحله نخست، تخصیص بهینه گاز به مصارف مختلف را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. به همین مظور، تنوع در سبد تولید برق کشور نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که وابستگی به یک حامل برای توسعه صنعت برق، می‌تواند از نظر راهبردی برای کشور خطرآفرین باشد.

او در ادامه افزود: در حال حاضر، ساختار نیروگاه‌های کشور مبتنی بر نیروگاه‌های حرارتی است؛ به طوری که در صورت دسترسی کافی به گاز، ۹۰ درصد تولید برق کشور از محل مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها تولید می‌شود. ماهیت نیروگاه‌های برق آبی و تجدیدپذیرها این است که به صورت فصلی یا ساعتی وارد چرخه تولید برق می‌شوند و سهم بسیار کمی از سبد تولید برق کشور را تشکیل می‌دهند.

تنوع بخشی به سبد تولید برق باید راهبرد اصلی کشور باشد

وی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست‎‌گذاران حوزه انرژی کشور می‌توانند با تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور، در برهه‌های حساس که کشور با ناترازی گاز طبیعی روبه‌رو می‌شود، امنیت عرضه برق را تضمین نمایند؛ به عنوان مثال، مهم‌ترین ویژگی توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور، این است که این نیروگاه‌ها که پیک تولید برق آن‌ها با پیک مصرف برق در بخش‌های مختلف کشور یکسان است، می‌توانند تا حدودی به کاهش ناترازی برق در تابستان کمک نمایند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.