۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۰۷۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، دولت فرآیندهای اجرایی استفاده از کارت سوخت شخصی توسط خودروها و موتور سیکلت ها را آغاز نموده است. بر این اساس دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد کارت سوخت، تا ۲۴ آذر ماه مهلت دارند تا نسبت به تهیه مجدد آن اقدام نمایند. این اقدام دولت گامی موثر در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت و کنترل مصرف بنزین محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران طی اطلاعیه ای از مالکان خودروها و موتور سیکلت هایی که فاقد کارت سوخت هستند در خواست کرد که برای دریافت مجدد کارت سوخت اقدام نمایند.

بر اساس این اطلاعیه، مالکان خودروها و موتورسیکلت هایی که کارت سوخت خود را گم کرده اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذر ماه، حداکثر لغایت شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام نمایند.

همچنین تاکیدشده است که برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.

استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی می شود

بر اساس این اطلاعیه از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت سوخت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.

البته این اقدام به معنی سهمیه بندی و یا افزایش قیمت بنزین نیست و در این خصوص تاکنون مقامات دولتی اظهار نظری نکرده اند.

پیشنهاد وزیر ارتباطات برای اتصال کارت های بانکی به کارت سوخت

از طرف دیگر وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اکنون بیش از  ۱۰ میلیون خودرو فاقد کارت سوخت هستند و صدور این تعداد کارت سوخت مستلزم هزینه ای بالغ بر ۳۳۰ میلیارد تومان برای دولت است پیشنهاد کرد که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی،سیستم کارت سوخت به کارت های بانکی متصل شود.

وی در این باره اظهار کرد: با اتصال کارت های بانکی به کارت سوخت، به جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس بعلاوه ۱۰ثبت نام کنند و بعد از مدتی از طریق پست کارت سوخت صادر شده را دریافت کنند و هزینه ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، بدون هیچ هزینه ای، کارت بانکی خود را به کارت سوخت متصل می کنند.[۱]

احیای کارت سوخت گامی موثر در جهت کنترل قاچاق سوخت

هرچند این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که بیش از یکسال از مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام استفاده از کارت سوخت شخصی می گذرد و در این مدت بسیاری از کارشناسان عدم استفاده از کارت سوخت را یکی از عوامل مهم شعله ور شدن آتش قاچاق سوخت ذکر کرده اند، اما با اینحال در شرایط فعلی نیز تصمیم دولت مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت گامی موثر در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت و کنترل مصرف بنزین محسوب می شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس؛ کدخبر: ۱۳۹۷۰۸۲۸۰۰۱۲۳۳

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.