۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۸۱۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سوسان آتی، یکی از مدیران ریپل گفته است که بانک ها با این شبکه پرداختی همکاری می کنند تا به وسیله آن سیستم پرداخت مختص خود را ایجاد نمایند و استفاده از سیستم سوئیفت را کنار بگذارند. این درحالیست که قدیمی بودن سوئیفت و سوء استفاده های سیاسی آمریکا از آن، ظهور سیستم های جایگزین را تسریع نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سوسان آتی، از مدیران شبکه ریپل با اشاره به نحوه فعالیت شبکه پرداختی ریپل و نحوه استفاده بانک ها از آن گفته است که ریپل در حال حاضر خدمات مختلفی را برای مؤسسات مالی و بانک ها ارائه می دهد و محصولات تولید شده توسط ریپل به بانک ها کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش داده و بهره وری را افزایش دهند.

خروج بانک‌های بزرگ از سیستم سوئیفت با ظهور ریپل

به گفته این مدیر ریپل، بانک ها به شبکه پرداخت های ریپل متصل می شوند که شبکه پرداختی خود را ایجاد کنند تا مبادلاتشان از سیستم سوئیفت عبور نکند.

وی اشاره کرده است که در سرتاسر جهان کشورها به صورت گروهی شروع به تطبیق خود با فناوری ریپل کرده اند و کشورهای کوچک این فناوری را سریعتر از دیگران درک می کنند، با این وجود به مرور زمان بانک ها از سیستم قدیمی تر به نام سوئیفت اجتناب خواهند کرد.

جهان در حال دوری از سیستم تک قطبی دلار

سوسان آتی با بیان اینکه سیستم سوئیفت به کندی کار می کند و قدیمی است و سیستم پیام رسانی آن به درستی کار نمی کند، گفته است علاوه بر این ها از لحاظ آینده ارز، دلار آمریکا به عنوان سیستم مرکزی تک قطبی فقط در بعضی از مؤسسات بانکی آمریکا کاربرد پیدا کرده است.

به گفته سوسان آتی با استفاده از این فناوری های جدید، کشورهای کوچکتر می توانند از وابستگی و استفاده از این قطب ها اجتناب کنند و راهکار مبادلاتی ارزانتر و سریعتری را پبدا کنند.

وی افزوده است قصد اصلی بانک ها ایجاد شبکه پرداختی جدید دو به دو است که در قالب آن، آن ها مجبور نیستند هزینه های بالاتری پرداخت کنند یا زمان زیادی برای ارسال و دریافت پرداخت های بین المللی خود صرف کنند.

افزایش اقبال کشورها به استفاده از سیستم های پرداخت غیرمتمرکز

مدیر ریپل گفته است که ما به وسیله ریپل یک شبکه پرداخت دو به دو ایجاد می کنیم که به بانک ها این امکان را می دهد که انتقال وجه میان خود را سریع بین خودشان و بدون نیاز به سیستم های قدیمی یا وابستگی به سیستم دلاری تک قطبی بانک های آمریکایی انجام دهند.

شبکه های پرداختی مانند ریپل، بانک های مختلف و مؤسسات مالی را در سراسر جهان به یکدیگر متصل می کند و به آن ها کمک می کند تا کارآیی خود را افزایش دهند.

در ماه های اخیر بانک های زیادی از کشورهای سراسر جهان به شبکه های پرداختی جایگزین سوئیفت از قبیل ریپل پیوسته اند. به عنوان نمونه در روزهای اخیر یکی از بزرگترین بانک های مالزی به این شبکه پیوست.

شبکه پرداختی ریپل یک ارز دیجیتال مختص به خود تحت عنوان XRP دارد که در حال حاضر مجموع ارزش بازار آن به ۱۹.۰۵ میلیارد دلار رسیده است.

استفاده سیاسی آمریکا از سوئیفت دلیل ظهور سیستم های جایگزین

این شبکه از ارز دیجیتال XRP در برخی کشورهایی که اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال صادر شده، استفاده کرده است. در این شکل نقل و انتقال مالی، وجه ارسالی ابتدا به XRP تبدیل می شود و سپس در هنگام دریافت دوباره این ارز دیجیتالی به ارزهای سنتی و رایج تبدیل می شود.

نکته جالب توجه دیگر درباره ریپل این است که این پیام رسان مالی اجازه می دهد ارزهای بدون پشتوانه نیز با استفاده از آن منتقل شوند. به طور مثال در مورد هند که ارزهای دیجیتالی اجازه فعالیت ندارند، پیام رسانی مالی از طریق ارزهای غیر دیجیتالی انجام می شود.

ظهور فناوری بلاک چین این امکان را فراهم کرده است که کشورها برای انجام پیام رسانی مالی میان خود سیستم های جدید جایگزین سوئیفت را ایجاد نمایند. سوء استفاده های سیاسی آمریکا از سوئیفت نیز یکی از دلایل اصلی شدت گرفتن گرایش بانک ها و کشورها به سیستم های جایگزین است.

منبع: راهنمای معاملات بیتکوین yon.ir/W17k8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.