۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۵۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ دسته: مالیات
۰

وحید عزیزی مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن را مهم ترین ابزار کنترل سوداگری و رفع مشکل خانه دار شدن مردم معرفی کرد و گفت: طبق این قانون حقی برای مردم عادی دیده شده است که سرمایه هایشان تحت الشعاع قرار نگیرد و تنها آن ۱۰ تا ۲۰ درصد سوداگر که مخل بازار هستند مالیات پرداخت کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد وحید عزیزی کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته با حضور در برنامه مناظره شبکه یک سیما به تشریح مزایای وضع مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن و طرح ارائه شده توسط مجلس شورای اسلامی پرداخت.

حذف نوسانات قیمتی ناشی از سوداگری هدف اصلی CGT در مسکن

عزیزی در ابتدا با اشاره به پایان نامه نماینده وزارت مسکن در مورد تاثیر سوداگری بر قیمت و نوسانات بازار مسکن گفت: طبق پایان نامه خانم رزبان، سفته بازی و سوداگری نقش مهمی در نوسانات و افزایش قیمت مسکن دارند.

وی افزود: طبق این پایان نامه علمی برآورد شده است که هر ۱ درصد افزایش تقاضای سفته بازانه و سوداگرانه موجب افزایش ۰.۴۲ درصدی قیمت مسکن خواهد شد. هم چنین در صورت حذف سوداگری از بازار مسکن نوسانات قیمتی بازار مسکن از بین خواهد رفت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شاخص های مختلف در حوزه مسکن خاطرنشان کرد: تقاضای سوداگرانه موجب این شده است تا خانه دار شدن برای یک جوان تبدیل به امری محال شود.

تنها ۲۰ درصد معاملات مسکن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

وحید عزیزی در رد دامنه بالای شمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: طبق متن طرح هر فرد برای هر دوسال یکبار به تعداد یک واحد معاف است. در صورتی که در کشورهای دیگر این معافیت به ازای هر خانوار است. طبق این قانون حقی برای مردم عادی دیده شده است که سرمایه هایشان تحت الشعاع قرار نگیرد و تنها آن ۱۰ تا ۲۰ درصد سوداگر که مخل بازار هستند مالیات پرداخت کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ و دهه منتهی به آن تنها یک سوم از متقاضیان حقیقی مسکن موفق به خرید خانه شده اند.این موضوع نشان دهنده هجوم سوداگری در بازار مسکن است.

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای ضعیف تر

وحید عزیزی در مورد مسئله مسکن و راه حل آن خاطرنشان کرد: چرا کشورهای دیگر توانسته اند جلوی اثرات تورمی بازار مسکن را بگیرند. چرا در کشور ما عده کمی می توانند با وجود پدیده سوداگری سود بسیاری بدست آورند و ضررش به آحاد مردم برسد و در یان زمینه راه حلی ارائه نشده است؟

وی افزود: در جهان ابزاری برای جلوگیری از سوداگری وجود دارد که قدمت آن به بیش از ۱۰۵ سال می رسد. این ابزار مالیات بر عایدی سرمایه است که هم کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و آلمان و چین و هم کشورهای دارای اقتصاد ضعیف از این پایه مالیاتی استفاده می کنند.

عزیزی همچنین در خلال بحث آزاد در پاسخ به عباس زاده نماینده اتحادیه املاک که انگلیس را مثال مناسبی برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نمی دانست، کشورهایی مانند زیمبابوه، بوتسوانا و کنگو را یادآور شد که از این پایه مالیاتی استفاده می کنند و ادعای عباس زاده را رد کرد.

وی با عجیب خواندن واژه بازار منظم گفت: آیا کشورهای آفریقایی بازار منظم دارند؟ از کدام منبع اقتصادی اصطلاح «بازار منظم» را استخراج کرده اید؟

سه نکته مهم و کلیدی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه

عزیزی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: طبق این طرح اولا تعداد کمی از افراد مشمول مالیات می شوند ثانیا نرخ این مالیات به طور تدریجی افزایش پیدا می کند و نباید مردم را از مالیات ۵ درصدی بر روی سوداگران نگران کرد. ثالثا ساخت مسکن از پرداخت این مالیات معاف است.

عزیزی ادامه داد: آن چیزی که به اقتصاد مولد کمک  می کند، ساخت مسکن است نه سفته بازی آن! سفته بازی و سوداگری موجب شده است که تقاضای حقیقی برای خرید مسکن ناامید شود.

تأثیر ناچیز انتقال بار مالیاتی به دلیل شمولیت کم معاملات

عزیزی در پاسخ به شبهه انتقال بار مالیاتی گفت: درصد بسیار کمی از معاملات مشمول مالیات است. لذا متقاضیان می توانند خانه نوساز بخرند و یا از ۹۰ درصد مردمی که مشمول مالیات نیستند مسکن تهیه کنند. در نتیجه می توان گفت انتقال بار مالیاتی منتفی است و نمی تواند یک مانع برای اجرای این طرح باشد.

اتحادیه املاک مدت هاست که طرح را در اختیار دارد و نظری ارائه نکرده است

عزیزی اذعان کرد که طرح مذکور از مدت ها قبل در اختیار اتحادیه املاک قرار گرفته است منتها آن ها هیچ گونه نقطه نظری به نمایندگان مجلس ارسال نکرده اند و اکنون در رسانه ها با آن مخالفت می کنند.

سرعت معاملات راه شناسایی سوداگری است

وی همچنین درخصوص نحوه شناسایی سوداگران از مردم عادی گفت: شاخص مهم برای شناسایی سوداگری سرعت معاملات است. بر اساس تحقیقات یک موسسه امنیتی معاملات سوداگرانه زیر مدت ۲ ماه انجام می پذیرد. گرچه بنده معتقدم در متن قانون معاملات زیر ۶ ماه باید نرخ بالاتری بپردازند.

مالیات بر عایدی سرمایه کاملا در راستای اقتصاد مقاومتی است

وی در پاسخ به سوالی که مالیات بر عایدی سرمایه چه میزان با اقتصاد مقاومتی تناسب دارد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای غیرمولد تنها موضوعی است که در تمامی راهکارها و بسته هایی که برای برون رفت از مشکلات کشور مطرح می شود وجود دارد و مشترک است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.