۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۳۴۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ دسته: مالیات
۰

دکتر ملکی اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه پایه ای مالیاتی است که در کشورهای توسعه یافته در حال اجراست؛ از جمله ثمرات این مالیات، امکان شفافیت جریان مالی و نقدینگی در کشور است. لذا سیاستگذار خواهد توانست با برنامه ریزی، نقدینگی را از بازارهای سوداگرانه و غیرمولد به سمت تولید و ایجاد اشتغال حرکت دهد.

دکتر بهنام ملکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد شرایط موجود در نظام مالیاتی کشور را ناعادلانه توصیف کرد و گفت: یکی از راه های اصلاح نظام مالیاتی و حرکت به سمت عدالت، پیاده سازی مالیات بر عایدی سرمایه در کشور است.

شفافیت جریان مالی و نقدینگی نتیجه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

دکتر ملکی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه باید وارد نظام مالیاتی کشور شود. زیرا افرادی که درآمدهای قابل توجهی را در مدت کوتاه کسب می کنند باید مشمول فیلترهایی مانند مالیات شوند. نظام مالیاتی باید به گونه ای باشد که همگی فعالیتها اعم از مولد و غیرمولد را تحت پوشش قرار دهد.

وی  افزود: از ثمرات این موضوع آن است که جریان مالی و نقدینگی در کشور مشخص می شود. بدین ترتیب سیاستگذار خواهد توانست با برنامه ریزی، نقدینگی را از بازارهای سوداگرانه و غیرمولد به سمت تولید و اشتغال حرکت دهد.

جزو معدود کشورهایی هستیم که CGT ندارند

استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور ما جز معدود کشورهایی است که مالیات بر عایدی سرمایه را ندارد. این مسئله خود موجب ایجاد رانت های اطلاعاتی و غیره و مفاسدی می شود که بدون ردگیری، درآمدهای کلان غیرمولد کسب می گردد.

وی افزود: فعالیت های غیرمولد باید در تور مالیاتی قرار بگیرند تا از صرفه اقتصادی بیفتند. اکنون فرار مالیاتی در کشور به عنوان زرنگی شناخته می شود و اکثر افراد دنبال این هستند که ردی از فعالیت خود به جا نگذارند. زیرا که توازن در دریافت مالیات وجود ندارد و از بخش هایی که باید مالیات گرفته شود مالیات نمی گیرند.

مالیات ها باید در مسیر توسعه به کار گرفته شوند

دکتر ملکی در مورد دیدگاه مردم نسبت به مالیات گفت: با توجه به برخی شرایط ناعادلانه و فرار مالیاتی بسیار زیاد در کشور، دید کلی مردم و مسئولین نسبت به مالیات منفی شده است. مالیات برای پرداخت کنندگان تلخ و برای مصرف کنندگانش شیرین است.

وی افزود: درآمدهای مالیاتی باید در مسیرهای توسعه ای به کار گرفته شود. صرف درآمدهای مالیاتی در مسیرهای غیرتوسعه ای اتفاق نامیمونی است. مالیات ها باید بیشتر از مبلغ دریافتی به مردم منفعت برسانند.

با مالیات بر عایدی سرمایه بازارهای غیرمولد مهار می شوند

دکتر ملکی عنوان کرد: سیستم دریافت مالیات به این دلیل ناعادلانه است که از برخی که ضعیف هستند و کار مولد انجام می دهند مالیات گرفته می شود ولی از فعالیت های غیر مولد مالیات گرفته نمی شود یا بسیار کم است. مالیات هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه باید وضع شود تا این گونه فعالیت ها مهار شود.

دکتر ملکی در مورد نقش دولت و حکمرانی مناسب اظهار داشت: البته قبل از صحبت درباره مالیات باید درمورد حکمرانی خوب و کارآمد سخن گفت. دولت کوچک، هوشمند و کارا کشور را باید بر اساس درآمدهای پایدار اداره کند. متاسفانه اکنون کشور عمدتا بر اساس درآمدهای ناپایدار نفتی، صادرات سنتی، کلی فروشی و خام فروشی اداره می شود.

در کنار اقدامات اصلاحی باید فضای کسب و کار بهبود یابد

وی افزود: بایستی مسئولین پاسخگوی اعمالشان باشند و تصمیم هایی که می گیرند توجیه عقلی و علمی داشته باشد. بدین شکل دولت به سمت کارا شدن حرکت می کند.

دکتر ملکی در پایان گفت: دولت باید از بنگاه داری دست بردارد یا در شرایط خاص که بخش خصوصی حاضر به همکاری نیست، کار را به صورت شفاف با اطلاع رسانی کامل انجام دهد. بنابراین بایستی شرایط بازارهای مولد هموار شود و موانع فضای کسب و کار از پیش رو برداشته شود. سپس باید به اقدامات اصلاحی نظیر مالیات ها پرداخت.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.