۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۷۵۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

در بریتانیا «اداره زیرساخت و پروژه های اولویت دار» نهاد مسئول پیگیری پروژه های اولویت دار محسوب می شود. مدیر اجرایی این نهاد معتقد است توانایی اجرا، شفافیت و پاسخگویی مسئولان ۳ عامل موفقیت در اجرای پروژه های اولویت دار است. در ایران نیز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می تواند با بهره گیری از این تجربیات در یک ساختار چابک تر، فعالیت های خود را ادامه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد اداره زیر ساخت و پروژه های اولویت دار با همکاری خزانه داری و دیگر دستگاه های دولتی پیگیری پروژه های اولویت دار در بریتانیا را بر عهده دارد.

بعد از تصویب پروژه های اولویت دار در این کشور یکی از مشکلاتی که در زمینه اتمام موفقیت آمیز این برنامه های اقتصادی وجود دارد، اجرای درست و دقیق آن است. در این مسیر توجه به نکاتی که موجب موفقیت در این امر شود حائز اهمیت است.

توانایی اجرا، شفافیت و پاسخگویی سه عامل موفقیت پروژه های اولویت دار

تونی مگز مدیر اجرایی اداره زیر ساخت و پروژه های اولویت دار در بریتانیا است. وی معتقد است در زمان تصویب پروژه های اقصادی داشتن توجیه اقتصادی و توجه به جوانب و مزایای اجتماعی و زیست محیطی این برنامه ها بسیار مهم است.

وی در ادامه سه مورد از عواملی که موجب دستیابی به این امر می شود را بیان کرده است:

۱- شفافیت

تونی مگز در اهمیت شفافیت می گوید: برای اینکه بتوان بطور دقیق  و شایسته، پروژه های اولویت دار را اجرایی کرد، شفافیت امری بسیار ضروری است. به این صورت که ارتباط دستگاه های دولتی باید به صورت کامل مشخص باشد و گزارش پیشرفت پروژه های اولویت دار نیز به طور مستمر در سایت اداره زیر ساخت و پروژه های اولویت دار بروزرسانی شود.

۲- ارتقای مهارت های اجرا و تکمیل پروژه های اولویت دار

به منظور افزایش توانایی های اجرایی مسئولان، دولت بریتانیا نهادی را با عنوان اکادمی مدیریت پروژه های اولویت دار تأسیس کرده است. همچنین برای تقویت مسئولان دولتی دوره های آموزشی را برای اجرای پروژه های اولویت دار برگزار کرده اند. تونی مگز معتقد است کسانی که مدیریت پروژه های اولویت دار را برعهده دارند باید از مهارت های لازم برخوردار باشتند تا بتوانند اجرای آن را به درستی پیش ببرند.

۳- پاسخگویی مسئولان

یکی از عوامل دیگر موفقیت اداره زیر ساخت و پروژه های اولویت دار، روشن بودن نقش هر فرد و دستگاه در اجرای برنامه ها است. تونی مگز می گوید بعد از تصویب پروژه های اولویت دار باید نقش مسئولین اجرای برنامه ها به طور کامل و همراه با جزئیات مشخص باشد.

این اقدام ضمن افزایش مسئولیت پذیری فرد، باعث می شود در زمان اجرا و اتمام پروژه، گزارش ها و برنامه ها به طور کامل در دسترس باشد و فرد مسئول پاسخگو باشد.

تقویت توانایی اجرا، شفافیت و پاسخگویی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

در ایران نیز مسئولان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می توانند با بهره گیری از تجربیات دیگر کشورها در این زمینه موفق تر عمل کنند.

در این راستا توجه به سه مورد مذکور حائز اهمیت است: اول اینکه یکی از وظایف سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پایش شفاف و مستمر دستگاه های مسئول اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی است. با توجه به شکاف و عدم تعامل مناسب بین این سازمان و دستگاه های مجری، یکی از الزامات موفقیت در مسیر اجرای دقیق پروژه های اولویت دار، ارائه یک تعریف واحد و مشخص از ارتباط و نوع تعامل ستاد فرماندهی و دیگر دستگاه های مجری و همچنین شفافیت در ارائه گزارشات دستگاه های مجری است.

همچنین پاسخگویی مسئولان یکی از الزمات این حوزه است؛ از عوامل افزایش پاسخگویی می توان به تعهد مسئولان در زمان پذیرش و تصدی مسئولیت آن ها  اشاره کرد. بررسی های میدانی در وزارتخانه های مسئول اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی نشان از وجود ضعف در این پاسخگویی دارد.

از دیگر الزامات موفقیت در اجرای پروژه های اولویت دار آشنایی مسئولان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با پروژه های اولویت دار اقتصادی است. این امر باعث می شود از حجم پروژه های مصوب کاسته شود و آن دسته از پروژه های اولویت دار را تصویب و پیگیری کنند که در سطح ملی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد و پروژه های جاری و معمولی دستگاه ها به عنوان پروژه های اولویت دار  انتخاب نشود.

از این رو لازم است مسئولان با استفاده از تجریبات دیگر کشورها و قرار گرفتن در یک ساختار چابک، بحث برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه پروژه های اولویت دار اقتصادی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را پیش ببرند.

برگرفته از: پایگاه استراتژی های اجرایی yon.ir/3eZZc

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.