۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۴۶۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در صورت طراحی سازوکار مالی توسط اتحادیه اروپا برای ایران، این امکان وجود دارد که این سازوکار در آینده همانند سوئیفت به ابزار تهدیدی بر علیه ایران تبدیل شود. بنابراین برای طراحی کانال‌های پرداختی میان ایران و اروپا، یک فرآیند معقولانه و قابل اطمینان می تواند راه اندازی سازوکار مالی غیرمتمرکز و ایرانی باشد؛ به گونه ای که ایران در این سازوکار حق حاکمیت و نظارت داشته باشد. اروپا نیز اگر جهت همکاری با ایران حسن نیت دارد و به ادامه برجام متعهد است، باید در این سازوکار فعالیت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که ایران و شرکای تجاری اش در حال کار بر روی راه اندازی سازوکار مالی ویژه برای تجارت نفت و مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

سازوکار مالی ویژه اروپا برای معاملات با ایران

عراقچی به اسپوتنیک گفته است که ایران در رابطه با امکان ایجاد جایگزین برای سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت جهت مقابله با تحریم های اعمال شده توسط آمریکا مسئله ای ندارد.

عراقچی گفته است «همانطور که می دانیم اروپایی ها نیز سعی می کنند ببینند که چگونه می توانند فعالیت سوئیفت با ایران را ادامه دهند یا اینکه اگر یک سیستم سوئیفت موازی لازم باشد. این چیزی است که ما هنوز درباره آن کار می کنیم.»

به گفته عراقچی معادل مستقل از سیستم سوئیفت که قبلا توسط اروپا برای محافظت از شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا در ایران پیشنهاد شده بود، برای کشورهای ثالث نیز قابل دسترس خواهد بود.

هفته گذشته نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران یک سازوکار مالی ویژه راه اندازی خواهد کرد.

به گفته موگرینی این اقدام به شرکت های اروپایی اجازه خواهد داد تا با قوانین اتحادیه اروپا تجارت با ایران را ادامه دهند و این سازوکار می تواند توسط دیگر شرکا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اتحادیه اروپا به دنبال تسهیل معاملات مالی با ایران از مسیر FATF

با وجود قول اروپا برای راه اندازی سازوکار مالی ویژه یک شرط مهم اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری های مالی و بانکی با ایران این است که ایران باید برنامه‌های FATF را به طور کامل عملیاتی کند.

این در حالی است که در شرایط فعلی تغییر قوانین پولشویی و تأمین مالی ترورریسم مطابق با خواست FATF، علاوه بر اینکه مشکلاتی را در زمینه تأمین امنیت ملی ایجاد می کند، نمی تواند در زمینه اتصال بانک های ایرانی به شبکه بانکی جهانی کمکی نماید؛ چراکه تنها درصورتی امکان اثرگذاری تحریم های آمریکا از بین خواهد رفت که نقل و انتقال پول ایران با شرکای اصلی تجاری، از طریق سیستم هایی بدون نظارت آمریکا ساماندهی شود.

ابهام در معاملات قانونی میان ایران و اروپا

از طرفی دیگر از سخنان موگرینی می توان پی برد که اتحادیه اروپا تنها قصد دارد معاملات خاصی را در قالب نهاد قانونی و تحت قوانین اروپایی برای ایران تسهیل نماید. بنابراین با وجود تحریم ها و قوانین متعدد تحریمی آمریکا و محدودیت های اروپا علیه ایران، معیار تعیین معاملات قانونی از نظر اروپا به طور قطع مسئله ای ابهام برانگیز بین دو طرف خواهد بود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که این قبیل مسائل پیچیدگی انجام معاملات بین ایران و اروپا را افزایش می دهد و انتظار می رود که تنها معاملات محدودی قابلیت انجام در قالب این سازوکار داشته باشد.

در واقع به عقیده تحلیلگران این سازوکار امکان حضور شرکت های بزرگ اروپایی در ایران را فراهم نخواهد کرد و تنها ممکن است مورد استقبال برخی شرکت های کوچک و متوسط قرار بگیرد که در بازار آمریکا هیچ فعالیتی ندارند.

«سازوکار مالی ایرانی» راه بی خطر تعامل با اتحادیه اروپا

در صورت طراحی سازوکار مالی توسط اتحادیه اروپا برای ایران، این امکان وجود دارد که این سازوکار در آینده همانند سوئیفت به ابزار تهدیدی بر علیه ایران تبدیل شود. بنابراین برای طراحی کانال‌های پرداختی میان ایران و اروپا، یک فرآیند معقولانه و قابل اطمینان می تواند راه اندازی سیستم پیام رسان مالی غیرمتمرکز و ایرانی باشد؛ به گونه ای که ایران در این سازوکار پیام رسانی مالی حق حاکمیت و نظارت داشته باشد. اروپا نیز اگر جهت همکاری با ایران حسن نیت دارد، باید در این سازوکار فعالیت نماید.

یکی از معماری ها برای ایجاد پیام رسان مالی موازی سوئیفت استفاده از فناوری بلاک چین است که امکان طراحی پیام رسان مالی غیرمتمرکز را فراهم می کند. همچنین سیستم سپام بانک مرکزی نیز می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

برگرفته از:

راشاتودی yon.ir/zCpU6

اسپوتنیک yon.ir/XP6iv

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.