۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۵۶۵ ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در طول یکسال اخیر سهم یوآن چین از معاملات بر بستر سوئیفت با افزایش دو برابری به ۴.۶ درصد رسیده است. یوآن چین اکنون بعد از دلار، یورو و پوند، چهارمین ارز پر استفاده بر بستر این پیام‌رسان مالی است. چین به طور ویژه بین‌المللی کردن یوآن را از طریق استفاده در تجارت دوجانبه، انعقاد قراردادهای سوآپ ارزی و اعطای تسهیلات یوآنی به کشورها، در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس داده‌های سیستم مالی سوئیفت، سهم یوان چین از پرداخت‌های بین‌المللی رکورد بالایی را ثبت کرده است. در ماه گذشته یوان به چهارمین ارز پرکاربرد در معاملات تبدیل شده است. در ماه نوامبر، یوان در ۴.۶۱ درصد از معاملات استفاده شد. که این مقدار از ۳.۶۰ درصد در اکتبر صعود قابل توجهی کرده است. سهم ین ژاپن نیز از ۳.۹۱ درصد به ۳.۴۱ درصد کاهش یافت و از یوان عقب افتاد.

سایر ارزهای برتر جهان نیز در این ماه سهم خود را از دست دادند. سهم دلار از ۴۷.۲۵ درصد به ۴۷.۰۸ درصد کاهش یافت، سهم یورو از ۲۳.۳۶ درصد به ۲۲.۹۵ درصد و سهم پوند نیز از ۷.۳۳ درصد به  ۷.۱۵ درصد کاهش یافت. درحالیکه حرکت کاهشی برای سه ارز برتر و ین به صورت جداگانه اندک است، در مجموع آن‌ها بیش از ۱.۲۵ درصد از سهم را از دست داده‌اند.

رشد ۲ برابری سهم یوآن از معاملات بر بستر سوئیفت در یک سال

با نگاهی دقیق و مقایسه سالانه، آخرین ارقام نشان می‌دهد که سهم جهانی یوان از نوامبر ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شده است. آن زمان یوان تنها ۲.۳۷ درصد از پرداخت‌های سوئیفت را در اختیار داشت. افزایش مداوم سهم یوان به دنبال تلاش‌های مستمر برای شکستن هژمونی دلار آمریکا است. پکن جهت بین‌المللی کردن ارز ملی خود به‌ عنوان یک رقیب برای دلار تلاش می‌کند. در طول سال جاری، وام‌های فرامرزی به یوان در ماه گذشته ۲۸ درصد افزایش تجربه کرده است. بانک خلق چین اکنون با بسیاری از بانک‌های مرکزی خارجی مانند عربستان و امارات قرار داد سوآپ ارزی منعقد کرده است.

در ماه سپتامبر، یوان جایگاه دوم را در تامین مالی تجارت جهانی به دست آورد و یورو را کنار زد. فایننشال تایمز گزارش داد که نرخ‌های بهره پایین پکن تامین مالی برای تجارت را مقرون به صرفه‌تر کرده است. در همین حال میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، این هفته گفت چین و روسیه تقریباً به طور کامل دلار را از تجارت دوجانبه خود حذف کرده‌اند.  به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد که بیش از ۹۰ درصد تجارت بین دو کشور یا با یوان یا روبل انجام می‌شود.

منبع: بیزینس‌اینسایدر

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.