۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۲۰۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

اتحادیه اروپا به تازگی سازوکار مالی ویژه ای با هدف محافظت از تجارت شرکت های اروپایی با ایران در مقابل تحریم های آمریکا، در دستور کار قرار داده است. اما به عقیده تحلیلگران این سازوکار امکان حضور شرکت های بزرگ اروپایی در ایران را فراهم نخواهد کرد و تنها ممکن است مورد استقبال برخی شرکت های کوچک و متوسط قرار بگیرد که در بازار آمریکا هیچ فعالیتی ندارند.

به گزارش مسیر اقتصاد فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در نشستی همزمان با اجلاس سازمان ملل در نیویورک گفته است که تا قبل از ماه نوامبر یک سازوکار ویژه برای تسهیل تجارت با ایران راه اندازی خواهیم کرد.

اروپا با ایجاد یک سازوکار ویژه به دنبال حفظ تجارت با ایران

این سازوکار ویژه که از آن تحت عنوان وسیله نقلیه مالی ویژه نام برده شده است در نظر دارد تا جریان تجارت با ایران را با وجود تحریم های آمریکا حفظ نماید.

تحت این سازوکار جدید یک نهاد قانونی جدید ایجاد خواهد شد که امکان معاملات

مالی بین ایران و سایر شرکت ها فراهم خواهد شد. این سیستم پرداختی جدید به شرکت های اروپایی این اطمینان را خواهد داد که تجارت خود با ایران را ادامه دهند.

عدم اطمینان در کارکرد سازوکار اروپا برای تجارت با ایران

اما حتی اتحادیه اروپا نیز دقیقا نمی داند که این سازوکار چگونه کار خواهد کرد. اما برخی تحلیلگران معتقدند که این سازوکار می تواند شامل یک سیستم تهاتری باشد که به شرکت ها اجازه می دهد تا استفاده از سیستم سوئیفت را کنار بگذارند.

این مکانیسم جدید معاملات را به جای دلار توسط یورو انجام خواهد داد که در این صورت معاملات آنطور که در سوئیفت قابل نظارت است، امکان شفافیت نخواهند داشت.

شرکت های بزرگ از سازوکار ویژه اتحادیه اروپا استفاده نخواهند کرد

به گفته کارستن برزسکی، تحلیلگر مالی به نظر می رسد این سازوکار یک واسطه است و زمانی که اروپا از ایران نفت وارد می کند، پول از طریق این وسیله نقلیه مالی ویژه منتقل می شود که این سازوکار تجار را از معاملات دلاری بی نیاز می کند.

به گفته این تحلیلگر با این حال چنین سازوکاری فقط می تواند برای شرکت های مورد استفاده قرار گیرد که هیچ رابطه ای با آمریکا ندارند، اما به محض مواجه شدن شرکت ها با آمریکا، می توان حدس زد که این کشور می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم به شرکت ها فشار وارد کند که از این سازوکار مالی استفاده نکنند.

این تحلیلگر می افزاید که از بعد نظری همه شرکت های اروپایی امکان استفاده از این سازوکار را دارند، اما نمی توان از شرکت های چندملیتی مانند زیمنس و توتال انتظار داشت اعتبار خود را در مقابل تحریم های آمریکا دچار ریسک نمایند.

امکان همکاری برخی شرکت های کوچک و متوسط با ایران بوسیله سازوکار جدید مالی

رولف موتزنیچ، سخنگوی امور خارجه سوسیال دموکرات های آلمان در تلوزیون آلمان گفته است که به خاطر ترس از تشدید تنش های تجاری با آمریکا، بعید است که شرکت های بزرگ آلمانی بتوانند از این سیستم انتقال مالی مد نظر اروپا در تجارت با ایران استفاده نمایند.

اما موتزنیچ پیش بینی کرده است که شرکت های کوچک و متوسط و همچنین یک یا دو ارائه دهنده خدمت، اگر تمرکزشان بر خاورمیانه و ایران باشد، ممکن است علاقه مند به استفاده از این سیستم باشند.

البته گمانه زنی هایی نیز وجود دارد که شرکت های اروپایی بزرگ می توانند از طریق واسطه ها از سیستم مالی ویژه استفاده کنند.

اتین دکالاتای، تحلیلگر بلژیکی گفته است که فعلا نمی توان این سازوکار جدید را ارزیابی کرد، اما من تردید زیادی دارم که شرکت ها به ویژه شرکت های بزرگ جرأت حضور در این طرح را داشته باشند.

سازوکار جدید اروپا هیچ مزیتی برای شرکت های بزرگ جهت حضور در ایران ندارد

این تحلیلگر می افزاید که این پیش بینی درباره شرکت های بزرگی از قبیل توتال، پژو، فولکس واگن و برخی دیگر از شرکت های اروپایی صادق است. برخی از این شرکت ها پیش از این تحت تأثیر تحریم های آمریکا فعالیت خود در ایران را تعطیل کرده اند. اما ممکن است شرکت های کوچک و متوسط علاقه مند به این برقراری ارتباط باشند که من در این مورد نیز شک و تردید زیادی دارم.

دریو گودفریدی، بنیانگذار مؤسسه هایک گفته است که در این سازوکار جدید هیچ مزیتی برای شرکت های بزرگ وجود ندارد.

گودفرید گفته است که هیچ مشارکتی از سوی بانک های تجاری و بانک های مرکزی انجام نخواهد شد، زیرا همگی در معرض تحریم های آمریکا هستند و می دانند که نباید بر خلاف این تحریم ها عمل کنند.

گودفرید می گوید که حتی باوجود قوانین مسدودساز تحریم ها و سازوکار مالی ویژه، بعید است که اروپا بتواند از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا محافظت کند.

منابع:

اسپوتنیک yon.ir/SwUjB و yon.ir/IlanE

سایت تحلیلی اقدامات خارجی اتحادیه اروپا yon.ir/3apKE

فایننشیال تریبون yon.ir/wVYeb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.