۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۳۱۵ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در ایالت ماهاراشترای هند تعرفه برق مشترکین پرمصرف بیش از ۶.۵ برابر ایران است. همچنین از سال‌ ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ تعرفه برق برای مشترکین کم‌مصرف کاهش ۹ درصدی داشته درحالیکه برای مشترکین پرمصرف، تعرفه برق طی این ۶ سال افزایش ۳۲ درصدی داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ­طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت ماهاراشترای هند (MERC)، تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی این ایالت بیش از ۶.۵ برابر ایران است.

کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت ماهاراشترای هند (MERC)، یک نهاد دولتی است که مسئول نظارت، ایمنی، بهره‌وری، سیاست گذاری و تعرفه‌گذاری برق در این ایالت می‌باشد. این کمیسیون در پایتخت ایالت ماهاراشترا (Maharashtra State)، شهر مومبای (بمبئی) قرار دارد[۱].

از سوی دیگر شرکت تولید برق (MSPGCL)، شرکت اصلی تامین برق ایالات ماهاراشترای و دومین شرکت بزرگ تامین برق هند است[۲]. هم‌چنین شرکت توزیع برق (MSEDCL) نیز یک نهاد دولتی است که بزرگترین شرکت توزیع برق هند و در جهان نیز رتبه دوم را به خود تخصیص داده است[۳].

تعرفه برق ­ایالت ماهاراشترای هند

طبق آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت ماهاراشترای هند (MERC)، تعرفه برق بخش خانگی، صنعت‌های مختلف به صورت جداگانه، تجاری، عمومی و روشنایی خیابان مشخص شده است؛ بر این اساس، تعرفه برق بخش خانگی به صورت پلکانی مطابق با جدول زیر محاسبه می‌شود[۴]و[۵]:

در جدول بالا ستون اول پله‌های مصرف، ستون دوم تعرفه برق سال ۲۰۱۲ برای هر کیلووات ساعت، ستون سوم تعرفه جدید برق برای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۸ و ستون چهارم درصد افزایش شش ساله تعرفه برق برای هر پلکان می‌باشد.

تعرفه برق پرمصرف‌های ایالت ماهاراشترای هند ۶.۵ برابر ایران

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه برق مشترکین پرمصرف ایالت ماهاراشترا حدودا ۹.۷ روپیه هند، معادل ۰.۱۳ دلار یا همان ۱۳ سنت امریکا برای هر کیلووات ساعت برق می‌باشد. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد، هر کیلووات ساعت برق مصرفی در ایالت ماهاراشترا معادل ۱۳۰۰ تومان است.

اما در ایران، پرمصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می‌پردازند. بنابراین تعرفه برق پرمصرف‌ها در ایالت ماهاراشترای هند بیش از ۶.۵ برابر ایران می‌باشد.

این درحالیست که بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، درآمد سرانه اسمی مردم ایران حدودا ۲.۵ برابر مردم هند است[۶]. بنابراین درحالی قیمت برق مشترکین پرمصرف در ایالت ماهاراشترا بیش از ۶.۵ برابر ایران است که از نظر قدرت خرید، مردم ایران وضعیت بهتری در مقایسه با این کشور دارند.

نکته جالب توجه اینکه کشور هند از لحاظ ذخایر اثبات شده گازی رتبه بالایی در جهان دارد اما با این وجود، تعرفه برق این کشور بیش از ۶.۵ برابر ایران است.

در شکل زیر نیز مقایسه تعرفه برق ایران و ایالت ماهاراشترای هند مشاهده می‌شود:

افزایش ۳۲ درصدی تعرفه برق پرمصرف‌ها در یک ایالت هند

همان‌طور که در جدول تعرفه‌های بالا مشاهده می‌شود، میزان افزایش تعرفه برق از سال ۲۰۱۲ به ۲۰۱۸ برای پلکان‌های مختلف، متفاوت بوده و پله‌ اول کاهش تعرفه ۹ درصدی داشته و پله آخر افزایش تعرفه ۳۲ درصدی داشته است.

در طی ۶ سال نه تنها تعرفه پله مصرفی ۱۰۰-۰ کیلووات‌ ساعت افزایش نیافته، بلکه برای حمایت از این مشترکین که کم‌مصرف بوده و الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، تعرفه برق کاهش ۹ درصدی داشته است. پلکان‌های بعدی هرچه میزان مصرف افزوده می‌شود میزان افزایش تعرفه طی شش سال نیز زیاد تر شده است.

تعرفه برق آخرین پله مصرف در طی ۶ سال، ۳۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش تعرفه نه تنها به اقتصاد برق هند کمک می‌کند بلکه باعث بازدارندگی از مصرف بی‌رویه شده و تشویق مصرف بهینه برق برای مشترکین پرمصرف می‌شود.

اما در ایران افزایش تعرفه طی سال‌های اخیر برای کلیه پلکان‌های مصرف به صورت یکسان اعمال شده است. در ایران طی ۵ سال اخیر، از سال ۱۳۹۲ تا به امسال(۱۳۹۷) شاهد افزایش ۵۰ درصدی تعرفه برق برای کلیه پلکان‌ها به صورت یکسان بوده‌ایم. درحالیکه تعرفه برق مشترکین کم‌مصرف نباید افزایش یابد و تنها تعرفه مشترکین پرمصرف باید افزایش یابد.

علاوه بر این در حال حاضر قیمت برق مشترکین پرمصرف نیز پایین تر از قیمت تمام شده برق است و این موجب شده است این مشترکین نیز از یارانه های حمایتی، حتی بیشتر از مشترکین کم مصرف بهره مند شوند.

پینوشت:

[۱] www.mercindia.org.in

[۲] Maharashtra State Power Generation Company Limited

[۳] Maharashtra State Electricity Distribution Company Limited

[۴] www.mahadiscom.in/?media_dl=6699

[۵] www.mahadiscom.com/tariff/Tariff-Booklet-aug-2012.pdf

[۶] List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

انتهای پیاماقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.