۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۳۵ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در ایالت کرالای هند، برای افراد زیر خط فقر تعرفه برق بسیار ارزان، برای مشترکینی که مصرف متوسط دارند تعرفه پلکانی تلسکوپی و برای مشترکین پرمصرف تعرفه پلکانی غیرتلسکوپی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب تنها مشترکین کم‌مصرف از حمایت های یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند و مشترکین پرمصرف برق، قیمت به مراتب بالاتری را پرداخت می‌نمایند. علاوه بر این میزان افزایش تعرفه سالیانه برق برای پرمصرف‌ها به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد ­طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت کرالای هند (KSERC)، تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی این ایالت بیش از ۴ برابر ایران است.

کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت کرالای هند (KSERC) یک نهاد دولتی است که مسئول تنظیم، سیاست گذاری و تعرفه‌گذاری برق می‌باشد[۱]. از سوی دیگر شرکت تامین برق (KSEB) نیز یک نهاد دولتی است که از سال ۱۹۵۷ تاسیس شده است و زیر مجموعه وزارت نیرو بوده و وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق را در ایالت کرالا (Kerala State) بر عهده دارد[۲].

تعرفه برق در ­ایالت کرالای هند

طبق آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت کرالای هند (KSERC) تعرفه برق بخش خانگی، صنعتی، تجاری، عمومی و روشنایی‌ خیابان مشخص شده است؛ بر این اساس، تعرفه برق بخش خانگی به صورت پلکانی مطابق با جدول زیر محاسبه می‌شود[۳]:

در جدول بالا ستون اول، پله‌های مصرف، ستون دوم تعرفه قدیمی برق برای هر کیلووات ساعت قبل از اصلاح، ستون سوم تعرفه جدید برق برای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۷ بعد از اصلاح و ستون چهارم میزان افزایش تعرفه برای هر پلکان می‌باشد.

استفاده از دو نوع تعرفه پلکانی در ایالت کرالا

نکته قابل توجه در تعرفه‌گذاری انجام شده در ایالت کرالای هند این است که مشترکینی که زیر خط فقر هستند و کمتر از ۴۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند از تعرفه بسیار ارزان قیمت و حمایت دولت برخوردارند. مشترکینی که کم‌تر از ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه برق استفاده می‌کنند از تعرفه گذاری پلکانی تلسکوپی بهره می‌برند. به عنوان مثال در این نوع تعرفه‌گذاری، مشترکی که ۱۲۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارد بهای برقش به صورت زیر محاسبه می‌شود:

Electricity Price = 50kWh * 2.9Rs/kWh + 50kWh * 3.4Rs/kWh + 20kWh * 4.5Rs/kWh = 405 Rs

به عبارت دیگر مشترکینی که کمتر از ۲۵۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند، بهای برق مصرفی آن‌ها بر اساس تعرفه پلکان‌‌های قبلی محاسبه می‌شود که باعث می‌شود بهای برق کمتری بپردازند.

اما مشترکینی که بیش از ۲۵۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند و به بیان بهتر مشترکین پرمصرف هستند، تعرفه برق آن‌ها از تعرفه‌گذاری پلکانی غیرتلسکوپی محاسبه می‌شود و قیمت برق آن‌ها مستقل از پله قبل بوده لذا بهای بیشتری را می‌پردازند.

به عنوان مثلا اگر بهای پرداختی مشترکی که ۲۵۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف کند به صورت تلسکوپی محاسبه شود، قیمت پرداختی این مشترک برابر با ۱۲۱۰ روپیه هند بدست می‌آید. اما اگر بهای پرداختی به صورت غیر تلسکوپی محاسبه شود، قیمت پرداختی برابر با ۲۵۰kWh * 5.5Rs/kWh یعنی ۱۳۷۵ روپیه هند بدست می‌آید که حدودا ۱۳ درصد بیشتر است.

در تعرفه‌گذاری غیر تلسکوپی که تعرفه‌ها مستقل از پلکان قبل هستند، مشترکین پرمصرف باید بهای بیشتری نسبت به پلکانی تلسکوپی بپردازند. این کار باعث بازدارندگی مشترکین پرمصرف، حمایت از رعایت الگوی مصرف و حمایت از مشترکین کم‌مصرف می‌شود.

تعرفه برق پرمصرف‌های هند ۴.۵ برابر ایران

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه مشترکین پرمصرف بالای ۲۵۰ کیلووات ساعت ایالت کرالا حدودا ۶.۵ روپیه هند، معادل ۰.۰۹ دلار یا همان ۹ سنت امریکا برای هر کیلووات ساعت برق می‌باشد. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد، هر کیلووات ساعت برق مصرفی در ایالت کرالا معادل ۹۰۰ تومان است.

این درحالیست که در ایران، پرمصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می‌پردازند. یعنی تعرفه برق پرمصرف‌ها در ایالت کرالای هند بیش از ۴.۵ برابر ایران می‌باشد.

این درحالیست که بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، درآمد سرانه اسمی مردم ایران حدودا ۲.۵ برابر مردم هند است[۴]. بنابراین درحالی قیمت برق مشترکین پرمصرف در ایالت کرالا بیش از ۴ برابر ایران است که از نظر قدرت خرید، مردم ایران وضعیت بهتری در مقایسه با این کشور دارند.

نکته جالب توجه اینکه کشور هند از لحاظ ذخایر اثبات شده گازی رتبه بالایی در جهان دارد اما با این وجود، تعرفه برق این کشور بیش از ۴ برابر ایران است.

افزایش تصاعدی تعرفه برق مشترکین پرمصرف در هند

همان‌طور که در جدول اصلاح تعرفه‌های بالا مشاهده می‌شود، تعرفه برق برای سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل افزایش یافته است. اما این افزایش قیمت برای پلکان‌های مختلف مقادیر مختلفی دارد.

پله مصرفی ۰-۵۰ کیلووات ساعت در سال ۲۰۱۷ افزایش تعرفه ۰.۱ روپیه‌ای اعمال شده است و برای پله مصرفی ۲۰۱-۲۵۰ افزایش تعرفه ۰.۳ روپیه‌ای اعمال شده است.

اما در ایران افزایش تعرفه برای کلیه مشترکین به صورت یکسان اعمال می‌شود که رویه غلطی است و نیاز به اصلاح دارد.

پینوشت:

[۱] (Kerala State Electricity Regulatory Commission (http://www.erckerala.org/default.aspx

[۲] (Kerala State Electricity Board (http://kseb.in/index.php?lang=en

[۳] Kerala State Electricity Tariff

[۴] List of countries by GDP (nominal) per capita

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.