۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۰۹۰ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی وضعیت تجارت محصولات کشاورزی و غذایی بین ایران و بلاروس نشان از ظرفیت های تجاری مناسب بلاروس در صادرات گوشت قرمز، کره، شیرخشک و ادوات کشاورزی به ایران دارد. این کشور می تواند به عنوان یک شریک جدید، در متنوع سازی مبادی وارداتی مواد غذایی اساسی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۶ شهریورماه طی سفری به بلاروس با الکساندر لوکاشینکو رئیس‌جمهور این کشور، در محل کاخ استقلال دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار رئیس جمهور بلاروس ضمن اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط تجاری، صنعتی و کشاورزی خواستار افزایش صادرات و واردات میان دو کشور شد.

لاریجانی نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش صادرات و واردات بین دو کشور، این موضوع را اقدامی لازم و ضروری میان دو کشور دوست دانست.

بررسی زمینه های قابل تجارت در این جلسه، یکی از موضوعات مهمی بود که دو طرف بر لزوم آن بحث و تبادل نظر کردند.

بر همین اساس فروش گوشت قرمز، گندم، چوب، کاغذ، خمیر کاغذ و همچنین کامیون، تراکتور و ماشین های سنگین معدنی از سوی بلاروس به ایران و در مقابل خرید نفت، تولیدات پتروشیمی، دارو، خشکبار، میوه و سبزیجات از ایران از جمله محورهای گفتگوی لاریجانی با لوکاشنکو بود.[۱]

پیشنهاد صادرات گندم بلاورس به ایران غیرمنطقی است

ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۲.۵ میلیون دلار محصولات مختلف را از کشور بلاروس وارد کرده و نیز حدود ۵۰۰ هزار دلار از محصولات خود را به این کشور صادر کرده است.

اما بلاروس در سال ۲۰۱۶ تنها ۹۱ هزارتن گندم به کشورهای روسیه، اوکراین و قزاقستان صادر کرده و حدود ۲۸۱ هزار تن گندم از کشورهای لهستان، آلمان، جمهوری چک و اتریش وارد کرده است.

بنابراین پرواضح است که این کشور در زمینه تامین نیاز بازار داخلی خود در این محصول نیز با مشکلاتی مواجه است؛ مضاف بر آنکه ایران در حال حاضر حدود ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریده است و با توجه به خودکفایی در تولید این محصول، طی سال های اخیر این پیشنهاد طرف بلاروسی جذابیتی برای طرف ایرانی نخواهد داشت.

مهیا بودن شرایط بلاروس جهت صادرات گوشت قرمز به ایران

اما بررسی وضعیت تجارت گوشت قرمز کشور بلاروس نیز حاوی نکات جالب توجهی است که بررسی این موضوع نیز به منظور افزایش مناسبات تجاری مهم است.

بلاروس در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵۴ هزار تن گوشت گوساله و گوسفند به کشورهای روسیه، اوکراین، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و برخی دیگر از کشورها صادر کرده است.

این در حالی است که این کشور حدود ۱۸ هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته از کشورهای اوکراین، لتونی، روسیه، هلند و برخی دیگر از کشورها وارد کرده است.

متنوع سازی مبادی واردات غذا از طریق بلاروس

بنابراین با توجه به نیاز ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تنی ایران به گوشت وارداتی، بلاروس می تواند بخشی از نیاز ایران را در صورت مهیا بودن سایر شرایط اقتصادی تامین کند.

همچنین این کشور می تواند در زمینه صادرات ماشین و ادوات کشاورزی، شیر خشک و کره نیز برای ایران مفید باشد و در متنوع سازی مبادی واردات کالاهای غذایی اساسی بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به ایران کمک نماید.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت؛ کد خبر: ۴۰۲۱۱۲

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.