۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۵۵۷ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت مصر پس از سال ها رهاسازی حمایت ها از تولید گندم و افزایش میزان واردات این محصول به حدود ۳ میلیارد دلار در سال، قصد دارد طی برنامه ریزی بلند مدت تاسال ۲۰۳۰ میزان تولید و ذخیره سازی گندم از کشاورزان خود را افزایش دهد تا گام مهمی در جهت تامین امنیت غذایی بردارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مصر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ های مبتنی بر کشاورزی جهان شناخته می شود. تمدن مصر باستان با سرمایه کشاورزی شکل گرفته بود و مصریان به عنوان اولین گروه از مردم زمین شناخته می‌شوند که کشاورزی را به صورت گسترده انجام دادند.

این کشور که روزگاری به دلیل همجواری خود با نیل جز تولیدکنندگان بزرگ غلات علی الخصوص گندم در آفریقا و جهان به شمار می رفت، طی سال های اخیر به دلیل کاهش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی، با هدف جلوگیری از تخریب محیط زیست، تبدیل به یکی از بزرگترین وارد کنندگان بزرگ گندم در جهان شده است.

گفتنی است واردات غلات در مصر هر ساله حدود ۳ میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد. با اینحال سالیانه ۱۰ تا ۲۰ درصد از گندم موجود در ذخایر مصر به دلیل مشکلات نگهداری و کیفیت پائین گندم های وارداتی هدر می‌رود.

حمایت دولت از قیمت نان به دلیل استراتژیک بودن این کالای مصرفی

اما تامین امنیت غذایی در مصر بدلایلی همچون شرایط آب و هوایی، جمعیت قابل توجه و گستردگی جغرافیایی، یکی از مشکلات بزرگ دولت های این کشور از دیرباز تاکنون بوده است و همواره فعالیت های سیاسی هر دولتی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

به عنوان مثال از دلایل مهم انقلاب سال ۲۰۱۱ در مصر را می توان به ناتوانی دولت در کنترل رشد قیمتی محصولات اساسی غذایی دانست به نحوی که حدود ۷ میلیون نفر در آن سال از گرسنگی رنج می بردند.

تولید محصولات کشاورزی در مصر عمدتا به دلتای نیل در شمال این کشور محدود می شود، اما نیاز به تامین امینت غذایی ۹۳ میلیون نفری این کشور طی سال های اخیر موجب برنامه ریزی جهت کشت محصولات کشاورزی در سایر نقاط این کشور نیز شده است.

حمایت از تولید و ذخیره سازی گندم برنامه مهم مصر تا سال ۲۰۳۰

به تازگی با اعلام وزارت کشاورزی مصر، دولت این کشور قصد دارد طی برنامه ریزی بلندمدت تا سال ۲۰۳۰ با اصلاح سیاست های حمایتی خود از بخش کشاورزی از طریق افزایش سطح کشت محصولاتی چون گندم، نیشکر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، چغندر قند، مرکبات، دانه های روغنی، مرغ و ماهی قصد دارد میزان ذخایر خود را افزایش دهد.

همانگونه که پیش تر نیز گفته شد گندم به دلیل آنکه منبع اصلی تامین نان مصر است، طی سال های اخیر به دلیل وابستگی به واردات همواره دچار مشکلاتی شده است، به نحوی که طی دوسال اخیر واردات گندم های آغشته به مواد سمی یا سن زده موجب به خطر افتادن سلامت نان مصرفی مردم شد.

از این رو دولت مصر پس از گذشت چندین سال از رهاسازی حمایت از تولید محصولات کشاورزی تصمیم به برنامه ریزی در جهت افزایش کشت گندم گرفته است تا از این طریق بتواند بخش بزرگی از نیاز بازار داخل خود را از محل تولیدات داخلی تحت پوشش قرار دهد.

دولت مصر خرید گندم از کشاورزان داخلی را ۱۰ درصد افزایش می دهد

همکاری سازمان های بین المللی در برنامه های حمایتی دولت مصر از تولید گندم

مصر در این برنامه ریزی قصد دارد با استفاده از کمک های سازمان غذا و کشاورزی جهانی(فائو) در جهت تامین امنیت غذایی و افزایش مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید گندم کشاورزی قراردادی را توسعه دهد و سیستم های خریداری، ذخیره سازی و بازاریابیی این محصولات را نیز ارتقا دهد.

از سویی دیگر دولت به منظور مقابله با توزیع محصولات بی کیفیت نیز قصد دارد استانداردهای غذایی خود را اصلاح کند تا از رواج محصولات آغشته به آفت کش های مضر سلامت انسان جلوگیری نماید.

همچنین یکی دیگر از برنامه های توسعه ای بخش کشاورزی اصلاح روش های آبیاری است تا از این طریق بتواند در طول ۵ سال مناطق زیر کشت را ۰.۵ میلیون هکتار دیگر افزایش دهد. این درحالیست که در سال زراعی ۲۰۱۶-۲۰۱۷، مجموع زمین های زراعی کشت گندم در مصر در حدود ۷ میلیون هکتار بوده است.

تعیین بخش های مهم برنامه حمایتی دولت مصر از تولید گندم

طبق اعلام گدن نماینده سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل(فائو) در پروژه همکاری جدید دولت مصر با این سازمان قرار است سه هدف افزایش بهره وری کشاورزی، تامین امنیت غذایی کالاهای استراتژیک و استفاده پایدار از منابع طبیعی تا سال ۲۰۳۰ محقق شود.

از سویی دیگر وزیر کشاورزی مصر نیز با اعلام برنامه جدید حمایتی دولت مصر از بخش کشاورزی را شامل سه قسمت مهم اصلاحات نهادی، بازنگری در سیاست های حمایتی و توسعه سرمایه گذاری دانست.

منابع:

egypttoday

blackseagrain



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.