۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۹۲۳ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

بر اساس اعلام بانک مرکزی مصر، استفاده از کارت‌های اعتباری برای خرید کالای خارجی به مسیری برای خروج سرمایه از این کشور تبدیل شده و از این رو دولت مصر برای استفاده از این کارت‌های اعتباری سقف ماهانه تعیین کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مصر در ماه‌های اخیر با مشکل کاهش ارزش پول ملی مواجه بوده و با وجود اینکه بانک مرکزی این کشور از ۸ ماه قبل نرخ برابری ۳۱ پوند مصری در برابر هر دلار را اعلام کرده، نرخ دلار در بازار غیر رسمی این کشور تا ۴۱ پوند افزایش یافته است. دولت مصر نیز باهدف جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و مدیریت منابع ارزی، برای استفاده از کارت‌های اعتباری خارجی شهروندان مصری محدودیت اعمال کرده است.

محدودیت مصر بر کارت‌های اعتباری برای جلوگیری از خروج سرمایه

بر این اساس طبق ابلاغیه بانک مرکزی مصر به بانک‌های تجاری، برای استفاده از کارت‌های اعتباری و دیگر کارت‌های بانکی در شعب خارجی با سقف ۲۵۰ دلار در هر ماه تعیین شده است. استفاده بالا از کارت‌های اعتباری خارجی در اثر افزایش تقاضای دلار در بازار مصر، یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی این کشور است و مقامات مصری در تلاشند از افزایش تقاضا برای دلار و خروج سرمایه از این مسیر جلوگیری کنند.

بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی مصر، به دلیل بالا رفتن نرخ دلار در بازار غیر رسمی، حتی افرادی که ساکن مصر هستند و به مسافرت نرفته‌اند، از کارت‌های اعتباری خود برای خرید کالا در خارج از این کشور استفاده می‌کنند؛ به طوریکه بیش از ۷۰ درصد استفاده از کارت‌های اعتباری به اشخاصی اختصاص دارد که از شهر قاهره و بدون خروج از مصر اقدام به خرید کالای خارجی می‌کنند.

به این ترتیب تنها افرادی از سقف ۲۵۰ دلار در ماه تعیین شده معاف می‌شوند که با ارائه اسناد رسمی، به مسافرت بروند و در کشورهای خارجی نیاز به خرید اعتباری داشته باشند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.