۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۱۹۶۶ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در روابط با کشورهای همسایه با موضوع انرژی اعم از نفت، گاز و فرآورده گفت: با پیگیری مستمر و دیپلماسی فعال منطقه‌ای در حوزه انرژی قرارداد گازی با عراق تمدید و سوآپ گاز با ترکمنستان از سر گرفته شد. همچنین خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا، در حال ساخته شدن است و با این اقدامات بستری برای تبدیل شدن کشورمان به هاب گازی منطقه فراهم خواهد شد.

به زعم کارشناسان، فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. البته به طور کلی بازاریابی برای فروش نفت و گاز کشور تخصص خاصی می‌طلبد، اما این امر در شرایط تحریم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این راستا محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یکی از مهم‌ترین تلاش‌های دولت که اخیرا به اجرا گذاشته شده است، تلاش در راستای احیای خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند است. اخیرا اخباری مبنی بر از سرگیری ساخت خط لوله در بخش پاکستانی منتشر شد. این خبر بسیار خوش حال کننده است، زیرا موفقیت کشورمان را در این حوزه نشان می‌دهد. در صورتی که این خط لوله با موفقیت تکمیل شود و بتوانیم اسلام‌آباد را متقاعد کنیم که از ایران گاز مورد نیاز خود را تأمین کند، اتفاقات خوبی به لحاظ صادرات گاز برای کشورمان رخ می‌دهد.

دیپلماسی فعال منطقه‌ای در حوزه انرژی بستری برای تبدیل‌شدن به هاب گازی 

مهرجو در ارتباط با دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده در دولت سیزدهم تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار این دولت اقدامات خوبی در زمینه روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز و فرآورده شروع شد. در سال ۱۴۰۰ بدهی‌های کشور به ترکمنستان انجام شد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. طی سال‌های قبل از آن به بهانه عدم پرداخت بدهی‌ها، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما قطع شد.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در شمال شرق کشور در قسمت انتهایی خطوط لوله گاز کشور قرار دارند و با افت فشار در این بخش روبرو هستیم، افزود: در زمستان ۱۴۰۱ به خاطر برداشت زیاد از خطوط لوله در مسیر گازرسانی و افت فشار در بخش‌های پایانی، دچار قطع گاز در مناطق شمال شرق کشور شدیم. در این شرایط، به دلیل سرمای زیاد، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما نیز قطع بود و با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدیم.

وی در ادامه گفت: بعد از اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، دولت به دنبال انعقاد یک قرارداد پایدار انتقال گاز به کشورمان از ترکمنستان برآمد. همچنین قرارداد سوآپ با آذربایجان امضا کردیم. بعد از شیطنت‌های سیاسی که آذربایجان انجام داد، تحرکات خوبی انجام دادیم. از یک طرف پیام قدرت کشور را به آذربایجان مخابره کردیم و از طرف دیگر توسعه روابط تجاری از طریق مبادلات انرژی را پیگیری کردیم.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: آذربایجان صادرکننده گاز است اما به دلیل قراردادهایی که در زمینه ال ان جی با دیگر کشورها دارد، واردکننده گاز نیز محسوب می‌شود. وزارت نفت با دیپلماسی فعال انرژی که به اجرا گذاشت، توانست به سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان بپردازد. به نحوی که روزانه به واردات ۷ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان پرداختیم و ۱ میلیون متر مکعب از آن را به آذربایجان صادر کردیم.

عمده‌ترین شرکای کشور در زمینه صادرات گاز ترکیه و عراق محسوب می‌شوند

مهرجو اضافه کرد: قرارداد قدیمی‌ای در زمینه سوآپ گاز و برق با ارمنستان داشتیم. به جمهوری نخجوان هم گاز صادر می‌کنیم که رقمش بالا نیست و زیر یک میلیون متر مکعب است. عمده‌ترین شرکای کشور در زمینه صادرات گاز ترکیه و عراق محسوب می‌شوند که تعهد صادراتی روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعبی گاز با آن‌ها داریم.

وی خاطرنشان کرد: خط لوله صلح مبنی بر صادرات گاز از ایران به پاکستان که تا هندوستان نیز کشیده می‌شود، در دستور کار قرار گرفت. تحت تأثیر فشارهای سیاسی آمریکا و رقبای ما در منطقه این خط لوله به نتیجه نرسید. اما در جریان قرار گرفته‌ایم که قرار است با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف کشورمان، پاکستان بخش مربوط به خودش را از این خط لوله تکمیل کند. به این ترتیب، با پیگیری مستمر دیپلماسی فعال منطقه‌ای در حوزه انرژی توانستیم که به تمدید قرارداد گازی عراق برسیم، سوآپ گاز از ترکمنستان را از سر بگیریم و خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا، در حال ساخته شدن است و با این اقدامات بستری برای تبدیل شدن کشورمان به هاب گازی منطقه فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.