۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۴۳۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

آرامکو عربستان در حال تغییر ساختار کلی خود از یک شرکت نفت ملی به یک شرکت نفت بین‌المللی است. این شرکت، با همکاری صندوق سرمایه‌گذاری عربستان در حال افزایش سرمایه گذاری بین‌المللی در صنایع‌ پایین دست نفت گاز در آفریقا و آمریکای جنوبی است. عربستان در تلاش است تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و توسعه زنجیره ارزش، بازارهای تضمینی برای فروش محصولات پالایشی خود ایجاد و با کشورهایی همچون آمریکا رقابت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت آرامکوی عربستان قصد دارد با توسعه سرمایه‌گذاری‌های خارجی، نقش خود را به عنوان یک شرکت بین‌المللی در جهان پر رنگ‌تر کند. در حال حاضر، آرامکو در اقتصاد عربستان نقش مؤثری دارد و بخش زیادی از درآمدهای ملی دولت از این شرکت تأمین می‌شود.

تغییر ساختار آرامکو از یک شرکت ملی نفت به شرکت بین ‌المللی

آرامکو عربستان به عنوان یک شرکت ملی نفت[۱] شناخته می‌شود و بازارهای جهانی این شرکت را یک شرکت با حضور پایدار و محافظه کارانه در صنعت نفت می‌شناسند. هدف این شرکت برخلاف شرکت‌های نفتی بین‌المللی[۲] همچون شل و توتال انرژی همواره اجتناب از قدرت در بازار بوده است.

با وجود این، آرامکو در حال تحول و تکامل است و این تحول قبل از آنچه که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند، رخ ‌خواهد داد. در حالی که آرامکو تحت مالکیت دولت عربستان سعودی است و به عنوان یک شرکت ملی باید در سطح داخلی عربستان فعالیت کند، در تلاش است تا به یک بازیگر مهم و تأثیرگذار بین‌المللی در حوزه نفت و گاز تبدیل شود. در واقع این شرکت، دارایی‌های متعددی را در اروپا، آفریقا و آمریکای‌جنوبی خریداری کرده و ساختار کلی خود را از یک شرکت نفتی ملی به یک شرکت نفتی بین‌المللی[۳] تغییر داده است.

فعالیت هم‌جهت آرامکو و صندوق سرمایه‌گذاری عربستان در حوزه نفت و گاز

منابع درآمدی آرامکو به شکل قابل توجهی به صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان[۴] متصل است. این صندوق یکی از بزرگترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است که دارایی کل آن حداقل ۶۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بیشتر سرمایه‌ای که به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان واریز می‌شود، مستقیماً از دارایی‌های داخلی و خارجی و شرکت‌های تحت مالکیت آرامکو سرچشمه می‌گیرد.

با وجود اینکه بخش زیادی از درآمد آرامکو به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان واریز می‌شود، این صندوق عمده منابع خود را صرف خریدهای بین المللی در بخش نفت و گاز کرده و این خریدها کاملاً با منافع آرامکو همسو و هم‌جهت هستند.

به عنوان نمونه، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان از هلدینگ ADES که در زمینه حفاری چاه‌های نفتی فعالیت می‌کند، حمایتی جدی می‌کند. این شرکت، مهمترین پروژه‌های حفاری آرامکو را پیش‌ می‌برد و فرصت‌های چشمگیری برای توسعه بین‌المللی آرامکو در سال‌های آینده ایجاد خواهد کرد. این شرکت حفاری در حال حاضر به بازیگری پیشرو در صنعت نفت و گاز تبدیل شده و منافع عربستان و آرامکو را نه تنها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، بلکه در آمریکای‌جنوبی را هم توسعه خواهد داد.

افزایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان با محوریت توسعه آرامکو

صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، با محوریت توسعه صنعت نفت و گاز و به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری مالی آرامکو، در حال سرمایه‌گذاری گسترده خارجی است و می‌توان انتظار تحولات بیشتری را در آینده داشت. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، سهام چندین نهاد نفتی و هیدروکربنی مصر را در اختیار گرفته است و درحال تصاحب بازار انرژی منطقه است. سرمایه‌گذاری در شرکت TAQA و TAQA Arabia، در مصر و عربستان، موجب توسعه فزاینده لجستیک و صنایع دریایی عربستان سعودی شده است که علاوه بر سود بالایی که برای دولت عربستان دارد، موجب توسعه آرامکو هم می‌شود.

در کنار سرمایه‌گذاری‌های صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، آرامکو نیز در حال فعالیت گسترده است. آرامکو، علاقه زیادی به توسعه صنایع پایین‌دستی بین‌المللی مخصوصا در کشورهای آمریکای جنوبی دارد. شرکت آرامکو، شرکت اسمکس[۵] شیلی را با درآمد ۲.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲، خریداری کرده است. این اقدام، درب‌هایی را به روی آرامکو باز می‌کند تا بازارهایی برای محصولات پالایشی خود تضمین کند و فعالیت‌های خرده فروشی بین‌المللی را توسعه دهد.

آفریقا و آمریکای‌جنوبی، اهداف عربستان برای توسعه صنایع پایین ‌دست نفت و گاز

بررسی وضعیت توسعه نفت و گاز عربستان نشان می‌دهد که این کشور در حال تلاش برای توسعه صنایع پایین دست بین‌المللی با گسترش احتمالی به سوی توسعه صنایع بالادستی است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان و امین نصر، با رهبری محمد بن سلمان در تلاش‌اند تا به شکل تهاجمی پایین دست صنایع نفت و گاز را توسعه دهند و نقش خود را در صحنه بین‌المللی انرژی پر رنگ تر نمایند.

این شرکت با تمرکز بر توسعه بین‌المللی، افزایش قدرت ژئوپلیتیکی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کند. در واقع قدرت آرامکو در امور بین‌المللی، با اهداف اولیه مصر و عراق در حال افزایش بوده و به توسعه بازار‌های خود در آمریکای جنوبی، آفریقا و سایر مناطق تولید کننده انرژی هم می‌اندیشد. این موضوع موجب می‌شود تا فرصت سرمایه گذاری و صادرات ایران به کشورهای آفریقا و آمریکای جنوبی از دست برود و عربستان به تنهایی با کشوری همچون آمریکا برای توسعه صنعت پتروشیمی و پالایشی در این مقاصد رقابت کند.

منبع: اویل‌پرایس

پی‌نوشت:

[۱] NOC

[۲] IOC

[۳] INOC

[۴] PIF

[۵] Esmax Distribución SpA

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.