۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۶۱۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

مصر به عنوان یکی از اعضای جدید گروه بریکس، عزم خود را برای کنار گذاشتن دلار آمریکا از تجارت خارجی و استفاده از ارزهای ملی به طور رسمی اعلام کرده است. وزیر خارجه مصر کاهش هزینه مبادلاتی در تجارت با دیگر کشورها را از دلایل اصلی تمایل به استفاده از ارزهای ملی عنوان کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مصر رسما به دنبال کنار گذاشتن دلار از تجارت خارجی خود است که به عنوان نشانه دیگری از طرح دلارزدایی بریکس محسوب می‌شود. باید توجه داشت، مصر یکی از پنج کشوری است که دعوت بریکس برای پیوستن به این ائتلاف را در نشست سال ۲۰۲۳ پذیرفت و سپس تغییر قاطعانه خود به سمت تجارت با ارزهای ملی را در دستور کار قرار داد. گسترش BRICS نخستین بار پس از سال ۲۰۰۱ بوده و پیامدهای ژئوپلیتیکی عظیمی نیز در پی داشته است. در کنار مصر کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی به این گروه خواهند پیوست. اکنون نیز دولت مصر تمایل خود را برای دلارزدایی از تجارت خارجی خود ابراز کرده است.

گام محکم قاهره در کنار گذاشتن دلار آمریکا

مصر یکی از کشورهایی است که به تازگی کاربرد دلار آمریکا را به نفع گسترش ارزهای ملی کاهش داده است. در طول یکسال گذشته، بریکس فعالیت‌ها و ابتکارات بسیاری را در این راستا معرفی کرده و مصر اکنون بخشی از ائتلاف بریکس است که به دنبال حذف دلار از فعالیت تجاری خود است. بطوریکه، وزارت امور خارجه این کشور در اوایل هفته جاری قصد خود برای این امر را اعلام و اطمینان داد که تلاش خواهد کرد تا کشورهای دیگر را برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت خارجی ترغیب کند تا بار افزایش هزینه استفاده از ارزهای خارجی در تسویه حساب‌ها را کاهش دهند.

همچنین، قاهره اعلام کرد که این تصمیم نتیجه تغییر در اقتصاد جهانی است. در واقع، آنها به «بحران بین المللی در چهار سال گذشته» به عنوان یک تحول بزرگ در تصمیم خود اشاره کردند. علاوه بر آن، تغییر در ارز تجاری ریشه در عوامل مشابهی دارد که همین اقدام را در بسیاری از کشورهای بریکس انجام داده است. پس از تجربه روسیه مبنی بر تحریم اقتصادی از سوی غرب پس از مناقشه اوکراین، همه کشورهای بریکس از تحریم‌های تحمیلی غرب هراس دارند. علاوه بر این، اقتصاد ایالات متحده و افزایش بدهی‌های آن نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر کشورها متکی به ارز آن داشته باشد. از همین روی، گذار به وابستگی به ارزها ملی بهترین مسیر برای همه کشورهای نوظهور و سلامت اقتصاد جهانی است.

منبع: واچرگرو

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.