۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۸۳۶ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

صندوق حمایت از حیات وحش و کمیته بین المللی استانداردسازی تولید ماهی تیلاپیا به منظور افزایش تولید این ماهی و جلوگیری از خطرات زیست محیطی در بین آبزی پروران، اقدام به نگارش استاندارهای موجود در تولید ماهی تیلاپیا کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد ماهی تیلاپیا بومی قاره آفریقا و منطقه خاورمیانه است که بعد از خانواده کپور ماهیان دومین ماهی پرورشی جهان محسوب می شود. در حال حاضر این ماهی در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا تولید و در ۱۸۰ کشور به مصرف می رسد. به همین دلیل کشورهای مختلف با ارائه ی دستورالعمل ها و قوانینی مبادرت به تولید آن کرده اند.

برای حمایت از افزایش تولید ماهی تیلاپیا در جهان و کاهش خطرات زیست محیطی تولید این ماهی و همچنین صندوق حمایت از حیات وحش و کمیته بین المللی استانداردسازی تولید ماهی تیلاپیا، به طور مشترک قوانین و دستورالعمل های ویژه تولید را برای آبزی پروران منتشر نموده اند که در زیر به برخی از این قوانین پرداخته خواهد شد.

الف) مدارک انطباق قانونی:

  • زمین و آب تولید ماهی تیلاپیا تحت نظارت سازمان های ملی و محلی مربوطه باشد.
  • دستگاه های نظارتی باید مجوز تولید ماهی تیلاپیا را ببیند و در راستای حفظ محیط زیست از اقدامات غیرقانونی برای تولید این ماهی جلوگیری کنند.

ب) الزامات آبزی پروران:

۱- آبزی پروران برای تولید ماهی تیلاپیا بایستی با سازمان های نظارتی محلی تماس حاصل کنند و از اطلاعات و شرایط مورد نیاز برای این امر مطلع گردند.

۲-  دستورالعمل های وضع شده توسط سازمان های نظارت محلی در تولید ماهی تیلاپیا را بخوانند و از اجازه نامه ها، مجوزها و اقدامات صورت گرفته برای تولید قانونی ماهی تیلاپیا مطلع شوند.

۳- با سازمان های نظارت محلی که  زیر نظر سازمان های نظارتی ملی فعالیت می کنند درخصوص مسائل مربوط به استفاده از زمین و آب برای مدیریت بهینه واحدی تولیدی مشورت کنید.

۴- با سازمان تنظیم مقررات ملی تماس حاصل کنند و از آخرین قوانین و دستورالعمل های پیرامون آبزی پروری تیلاپیا مطلع شوند.

۵- تولید کنندگان باید همواره خود در دسترس بوده و مجوز تولید، مجوز زمین و امتیازات همراه با آن را در دسترس داشته باشند.

۶- گواهی تأیید پرداخت مالیات اغلب توسط مسئولین ملی و محلی به آبزی پروران ارائه می شود تا آن ها مالیات را دریافت نمایند. پس تولیدکنندگان باید این مسئولین را شناسایی و تأییدیه دولت را به صورت کتبی تأیید کنند و مالیات خود را در اسرع وقت بپردزاند.

۷- قوانین کار توسط مسئولین ملی وضع می شود به همین منظور آبزی پروران تیلاپیا باید در جهت پاس داشتن قانون همواره با مجریان آن در ارتباط باشند.

۸- در صورتی که آبزی پروران با این قانونین هر گونه مشکل یا ابهامی داشته باشند برای رفع شبهات با مجریان آن تماس حاصل کنند.

ج) الزامات جانبی تولید ماهی تیلاپیا

۱- قبل از استقرار در یک واحد تولیدی، شرایط مزرعه تولید ماهی تیلاپیا را بسنجید.

۲- میزان مساحت کارخانه و سطح آب در هر هکتار تولیدی را یادداشت نمایید.

۳- از سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) برای شناسایی نقاط اصلی و مرکزی مکان مزرعه استفاده کنید؛ حداقل دو مختصات GPS جداگانه توصیه می شود.

۴- یک برنامه اساسی برای مزرعه تولیدی داشته باشید که در آن آب ورودی به سیستم و خروجی از آن را به علاوه محل قرار گیری قفس ها، در درون آن موجود باشد.

۵- به تناوب گسترش مزرعه باید میزان تولید ماهی تیلاپیا نیز گسترش یابد.

۶- اگر اینترنت دارید همیشه از تصاویر مربوط به مزرعه خود برای ارزیابی طرح های خود استفاده کنید.

۷- نوع آب ورودی به مزرعه خود را مشخص کنید.

۸- با ادارات محلی و ملی برای اخذ گواهینامه تولید ماهی تیلاپیا در تماس باشید.

۹- شرح فعالیت های مهم در مزرعه باید روزانه یادداشت شود.

۱۰- ارزیابی اثرات زیست محیطی تولید ماهی تیلاپیا در مزرعه مذکور به طور دقیق باید در سایت مجموعه بارگذاری شده باشد.

۱۱- هر گونه اطلاعات مربوط به آب ورودی به مزرعه و هر گونه فعالیت های صورت گرفته در سایت مزرعه ثبت شود.

۱۲- کشاورزان پایین دست مزارع باید از میزان آلودگی آب و شرح فعالیت های خویش اطلاعاتی به واحدهای مربوطه ارسال نمایند.

همچنین آبزی پروران ماهی تیلاپیا باید مدارکی را همراه خود داشته باشند که در آن ها آورده شود از گونه های مهاجم این ماهی به دلایل زیست محیطی استفاده نمی کنند و از آب هایی استفاده می کنند که کیفیت شان مناسب برای پرورش این ماهی است.

منبع: asc-aqua.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.