۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۷۲۹ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت آمریکا در تصمیمی جدید قصد دارد برای واردات خودرو از کشور مکزیک سقف تعدادی و قیمتی در نظر بگیرد. بر این اساس اگر میزان صادرات خودروهای مکزیکی از ۲.۴ میلیون دستگاه تجاوز کند، و یا میزان کل واردات خودرو و قطعات آن از میزان ۹۰ میلیارد دلار بیشتر شود، واردات مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد ایالت متحده آمریکا و مکزیک در روز دوشنبه توافق کردند تا توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی در حوزه خودرو (NAFTA) را بررسی کنند. در این توافق دو جانبه آمریکا قصد دارد تا به بهانه های امنیت ملی سقف واردات خودرو با پرداخت تعرفه ناچیز از کشور مکزیک را سالانه ۲.۴ میلیون خودرو و یا ۹۰ میلیارد دلار در سال در نظر بگیرد.

وضع تعرفه واردات ۲۵ درصدی بر قطعات خودرو

بر اساس تصمیمات گرفته شده دولت ترامپ به دنبال وضع تعرفه های سنگین بر واردات خودروهای مکزیکی است در صورتی که میزان واردات از ۲.۴ میلیون خودرو بیشتر شو و یا میزان واردات خودرو و قطعات آن در مجموع از ۹۰ میلیارد دلار تجاوز نماید.

دولت آمریکا برای واردات خودرو و قطعات آن به کشورش حداقل تعرفه واردات ۲۵ درصدی در نظر گرفته است. آنطور که خودروسازان می گویند، وضع چنین تعرفه هایی به دلیل محدود بودن داخلی سازی محصولات تولید شده در آمریکا سبب افزایش هزینه ها خواهد شد.

در حال حاضر خودروسازان کشورهای ژاپن و کره جنوبی نظیر تویوتا و هیوندایی با داخلی سازی محدود به تولید در آمریکا می پردازند؛ اما شواهد نشان می دهد که بخش عمده ای از قطعات خودروهای تولید شده از محل واردات تأمین می شود و با وضع این تعرفه ها قیمت خودروهای تولیدی در آمریکا افزایش خواهد یافت. همچنین خودروسازان اعلام کرده اند که این تصمیم دولت جدید آمریکا صدها هزار شغل را در معرض تهدید قرار خواهد داد.

داخلی سازی محدود عامل افزایش هزینه تولید تویوتا در آمریکا

محدودیت های متعدد آمریکا بر واردات خودرو از مکزیک

پیش از این آمریکا در مذاکرات اصلاح توافقنامه تجاری نفتا با کشورهای مکزیک و کانادا، شرط محدودیت استفاده از کارگران ارزان قیمت را مطرح نموده است. بر اساس توافقات هفته های پیش بایستی دست کم ۴۰ درصد از خودروها در مناطقی تولید شوند که حداقل حقوق کارگران ۱۶ دلار در ساعت است. این رقم بیش از ۵ برابر حقوق کارگران در مکزیک است و پذیرش آن به کاهش سهم این کشور در تجارت خودرو بین کشورهای نفتا منجر خواهد شد.

علاوه بر این آمریکا بر اساس شرط جدید نباید تیراژ تولید سالانه خودروسازان مکزیکی از ۲.۴ میلیون دستگاه تجاوز کند. بر اساس این تصمیم جدید اگر میزان صادرات محصولات مکزیکی از ۲.۴ میلیون دستگاه تجاوز کند، مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی از جانب آمریکا خواهند شد.

تا پیش از این حقوق ورودی خودروهای مکزیکی ۲.۵ درصد بود. به عنوان نمونه خودروهای سنگین تولید شده در مکزیک تا پیش از این با تعرفه های پایین به آمریکا صادر می شد. در واقع به جهت اینکه هزینه تولید در مکزیک پایین است، این محصولات با قیمت رقابتی به ایالت متحده صادر می شدند.

گفتنی است در سال ۲۰۱۷، حدود ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو از مکزیک به آمریکا صادر شده است.

تعیین سهمیه مواد اولیه خودروسازان در معاهده NAFTA

اینطور که منابع رسمی گفته اند سهمیه خودروسازان برای استفاده از مواد اولیه تولید نظیر فولاد و آلومینیوم داخلی در معاهده نفتا نیز اشاره شده است. بر اساس سیاست جدید دولت آمریکا، خودروسازان عضو کشورهای معاهده نفتا ملزم به داخلی سازی در قطعات و مواد اولیه شده اند.

بر اساس این تصمیمات بایستی قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر قطعات موتور و گیربکس، ۷۵ درصد داخلی سازی شوند. همچنین افزایش عمق ساخت داخل در مواد اولیه از دیگر تصمیمات دولت مردان آمریکایی است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.