۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۹۸۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مدیر اجرایی شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن می گوید تصمیم جدید آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات به ۲۵ درصد، هزینه تولید این خودروساز در آمریکا را افزایش می دهد. همچنین به موجب این اقدام تیراژ تولید اغلب خودروها کاهش خواهد یافت. داخلی سازی محدود تویوتا در آمریکا عامل اصلی این اتفاق است درحالیکه یکی از انگیزه های اصلی دولت آمریکا در افزایش تعرفه ها، رونق تولید خودرو در داخل این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد لنتز مدیر اجرایی خودروساز ژاپنی تویوتا گفت: افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعه از سوی آمریکا به ۲۵ درصد سبب می شود تا بعضی از کارخانه های تولیدی این شرکت در آمریکا در معرض تعطیلی قرار بگیرند.

لنتز با بیان اینکه اگر تعرفه ۲۵ درصدی واردات خودرو اجرایی شود، مصرف کنندگان آمریکایی قدرت انتخاب کمتری خواهند داشت، گفت: این شرکت خودروساز در حال تحلیل سناریویی است که چگونه تعرفه های جدید ایالت متحده آمریکا بر خط تولید خودروهای تویوتا و به طور ویژه کامیون های تولیدی این شرکت تأثیر می گذارد.

 تعطیلی کارخانه های تولیدی تویوتا با تصمیم جدید آمریکا

وزارت بازرگانی دولت ایالت متحده آمریکا پنجشنبه هفته گذشته نشستی در مورد اینکه آیا واردات خودروهای سواری امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد برگزار کرد.

همچنین وزارت بازرگانی آمریکا در جریان تحقیق و تفحص از خودروسازی و اعمال تعرفه های واردات خودرو پرسش نامه مفصلی در اختیار خودروسازان گذاشته است و از این شرکت ها خواسته است تمام جزئیات فناورانه کسب و کار خود را در این پرسش نامه تبیین کنند. برنامه توسعه شرکت ها تا سال ۲۰۲۰ و میزان دقیق سرمایه گذاری هر خودروساز در پروژه های مختلف نیز در این پرسش نامه خواسته شده است.

داخلی سازی محدود عامل افزایش هزینه تولید خودروها در آمریکا

لنتز مدیر اجرایی تویوتا با بیان اینکه اعمال تعرفه های جدید صنعت خودرو در ایالت متحده آمریکا را تهدید می کند، گفت: تویوتا به تازگی یازدهمین کارخانه مونتاژ خود را با همکاری مزدا موتور در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک راه اندازی کرده است.

در صورت افزایش تعرفه های واردات، هزینه تولید خودروهای تویوتا در آمریکا برای هر محصول حدودا ۱۸۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. علت اصلی این امر آن است که عمق ساخت داخل خودروهای تولیدی تویوتا در آمریکا محدود است. این محدودیت سبب شده تا ترامپ به جهت اینکه از ظرفیت قطعه سازان داخلی استفاده کند و صنعت خودرو داخلی در آمریکا را توسعه دهد، این تصمیم جدید را بگیرد.

اما به زعم کارشناسان این اقدام در وهله اول علاوه بر افزایش هزینه تولید، منجر به تعطیلی بعضی کارخانه های خودروسازی در آمریکا خواهد شد.

گفتنی است شرکت خودروسازی تویوتا سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو را به صورت سی بی یو (واردات خودرو کامل) به آمریکا صادر کرده است. صادرات این خودروها از کشورهای ژاپن و کانادا صورت گرفته است. به عنوان نمونه حدود ۹۵ درصد خودروهای لکسوز که در بازارهای آمریکا موجود است از کشور کانادا وارد شده است.

تخفیف مالیاتی دولت به خودروسازان به ازای تولید محصولات با فناوری سوخت پیشرفته

تخفیف مالیاتی آمریکا به خودروسازان به ازای تولید محصولات با فناوری سوخت پیشرفته را می توان از دیگر اقدامات دولت آمریکا به منظور توسعه صنعت خودرو دانست.

ترامپ در اظهاراتی اعلام کرده است: خودروسازانی که فناوری سوخت خود را بروز کنند، از تخفیفات مالیاتی برخوردار خواهند شد.

به نظر می رسد دولت آمریکا به دنبال افزایش توان خودروسازان داخلی به منظور تولید محصولات با فناوری سوخت نوین است تا علاوه بر بازارهای داخلی نیم نگاهی به بازارهای صادراتی نیز داشته باشند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.