۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۱۲۷۷ ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، کنترل ترازنامه
۱

مجید شاکری تداوم سیاست کنترل ترازنامه را نیازمند سه بخش اصلاحات در سال ۱۴۰۳ دانست و افزود: بخش اول اجرای بند پیشران یعنی تزریق فعالانه پایه پولی توسط بانک مرکزی برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ و توسعه‌ای کشور، بخش دوم مربوط به اصلاح دستورالعمل سرمایه در گردش و بخش سوم نیز تعیین سهمیه مشخص برای تسهیلات خرد مانند تسهیلات خرید کالای بادوام یا تسهیلات ازدواج است.

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص ارزیابی سیاست کنترل مقداری ترازنامه شبکه بانکی بیان کرد که سیاست کنترل ترازنامه برای تداوم نیاز به اصلاحاتی دارد که یکی از این اصلاحات، انبساط در لایه پایه پولی از طریق اجرای بند پیشران است. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عدد ۲۵ درصد برای رشد نقدینگی اقتصاد کشور در شرایط تورمی کنونی مناسب نیست، افزایش این عدد را تا ۳۰ درصد از طریق اجرای بند پیشران پیشنهاد کرد.

لزوم کنش فعالانه در لایه پایه پولی متناسب با رشد نقدینگی

مجید شاکری گفت: ما همیشه معتقد بودیم که نرخ بازار بین بانکی نباید بسیار پایین باشد و سیگنال به شدت انبساطی و مخالف با کنترل ترازنامه داشته باشد. حال اگر در قالب بند پیشران و تزریق پایه پولی به بازار بین بانکی بتوان نرخ بازار بین بانکی را ثابت کرد، به هدف خود رسیده‌ایم؛ یعنی در بازار بین بانکی اگر قرار باشد برای پاسخ دادن به تقاضا ۲۰ درصد رشد سپرده بخواهیم، ۲۰ درصد هم افزایش پایه پولی بانک مرکزی لازم داریم که در واقع حدود ۱۸۰ همت لازم داریم. این ۱۸۰ همت پایه پولی را می‌توان صرف پروژه‌ای توسعه‌ای مانند تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره کرد. بنابراین پیشنهاد اول بنده این است که برای برخی پروژه‌های توسعه‌ای پایه پولی و حد رشد نقدینگی را افزایش دهیم و افزایش عدد رشد نقدینگی تا ۳۰ درصد نیز قابل قبول است.

وی افزود: پیشنهاد دوم من این است که دستورالعمل سرمایه در گردش اصلاح شود و عدد سرمایه در گردش را با مالیات بر ارزش افزوده مرتبط کنیم که اگر فروش کم اظهار شد، از تسهیلات محروم شود و اگر زیاد اظهار شد، مالیات از آن گرفته شود که این نیازمند هماهنگی هر دو دستگاه یعنی نظام بانکی و سازمان امور مالیاتی است. پیشنهاد سوم نیز افزوده شدن سهمیه وام خرد است یعنی ۵ درصد سهمیه وام خرد مانند وام خرید کالای بادوام یا وام ازدواج که نرخ بهره بازار آزاد را بسیار پایین می‌آورند، همیشه محفوظ باشد؛

ظرفیت‌ سیاست کنترل ترازنامه برای مدیریت حساب سرمایه

این کارشناس حوزه پول و بانک در پایان خاطرنشان کرد: رییس بانک مرکزی روسیه هر سال یکبار در دوما سخنرانی دارد و در سخنرانی اخیر خود گفته است که ما برای کنترل حساب سرمایه دیگر صادرکنندگان را مجبور نمی‌کنیم که ارز را به کشور برگردانند بلکه می‌خواهیم مصارف روبلی را زیاد کنیم و این مصارف را کنترل کنیم که وقتی مصارف روبلی را زیاد کنیم خود به خود صادرکنندگان ناچار می‌شوند که ارز را بفروشند. ما نیز با همین منطق می‌توانیم تسهیلات برخی شرکت‌های صادراتی از جمله پتروشیمی‌ها را محدود کنیم تا ارز‌های خود را بفروشند و حساب سرمایه از این طریق کنترل شود.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. جالب بود اگر بشود عمرا کی شده این دومین بارش باشه
    اما ایا حراج شمش طلا کار درستیست و تاکی بانک مرکزی باید مسیول تزریق طلا به بازار باشد ..؟؟؟..

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.