۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۱۸۸۴ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: محمدرضا مولایاری
۰

کشور هند با هدف ارتقای توان تولیدات داخلی و توسعه صادرات، طرح «ترویج صادرات به‌واسطه کالاهای سرمایه‌ای» را در سند تجارت خارجی سال ۲۰۲۳ دنبال می‌کند. بر این اساس به تمامی کالاهای سرمایه‌ای که در جریان تولید کاربردی هستند، امتیازاتی از قبیل حقوق گمرکی صفر و مشوق‌های مالیاتی اختصاص می‌یابد. در مقابل واردکننده ظرف مدت ۶ سال از تاریخ صدور مجوز، به میزان شش برابر ارزش مجموع مالیات‌ها، عوارض و تعرفه‌ها ملزم به ایفای تعهد صادراتی است.

به گزارش مسیر اقتصاد کالاهای سرمایه‌ای عناصر اصلی برای رشد کیفیت تولید، توسعه فناوری، افزایش بهره‌وری و اشتغال در بخش تولید و تجارت کشورهای در حال توسعه هستند. با این حال یکی از موانع اصلی رشد بلندمدت در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، عدم دسترسی به فناوری است. تولید کالاهای سرمایه‌ای[۱] نیازمند مهارت‌های پیچیده و تجهیزات برتر است که دسترسی به آن‌ها در اکثر اقتصادهای در حال توسعه یا پرهزینه است یا به صورت کلی ممکن نیست.

در این زمینه، تجارت بین‌المللی را می‌توان به‌عنوان مسیری برای صنعتی شدن در نظر گرفت. حذف موانع تجاری و محدودیت‌های تجاری، بهره‌وری و قابلیت صادرات را از طریق دسترسی به طیف گسترده‌ای از فناوری موجود در خارج از محدوده سرزمینی، افزایش می‌دهد.

هند در تکاپوی دستیابی به فناوری

شماری از کالاها برای واردات به کشور هند به دلیل برخی ملاحظات امنیت ملی، تجاری، بهداشتی و محیط‌زیستی مشمول محدودیت وارداتی هستند. با این حال کشور هند با دستور کار قرار دادن سیاست «واردات کالاهای سرمایه‌ای» و تاثیرگذاری بر کیفیت، تنوع و کارآمدی تولیدات، در تلاش است دستاوردهای ویژه‌ای در زمینه تولید کالاهای صادرات محور کسب کند.

طرح ترویج صادرات به واسطه کالاهای سرمایه‌ای

مبنای طرح تسهیل واردات کالاهای سرمایه‌ای (EPCG)[۲] تقویت تولید کالا و خدمات باکیفیت و افزایش رقابت‌پذیری تولید کشور هند است. بر اساس این طرح، واردات تمام کالاهای سرمایه‌ای که در روند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشمول حقوق گمرکی صفر و مشوق‌های مالیاتی می‌شود. کالاهای سرمایه‌ای وارد شده تحت مجوز طرح، برای صادرات نیز از مالیات GST [۳] و جبران خسارت معاف هستند.

تعهد صادراتی در برابر واردات کالاهای سرمایه‌ای

در مقابل تسهیل واردات این کالاها، الزامی تحت عنوان تعهد به صادرات (EO)[۴] وجود دارد. بر این اساس واردکننده موظف است ظرف مدت ۶ سال از تاریخ صدور مجوز، به میزان شش برابر ارزش مجموع مالیات‌ها، عوارض و تعرفه‌های وارداتی، کالا تولید و صادر کند که البته تمهیداتی برای افزایش یا کاهش این دوره زمانی نیز در نظر گرفته شده است.

در مواردی که محدودیت واردات و صادرات کالا وجود دارد پس از تأیید صدور مجوز صادرات از کمیته تسهیل (EFC) [۵] امکان برطرف شدن این محدودیت وجود دارد. همچنین واردات کالاهای سرمایه‌ای به منظور تولید در مناطق کمتر توسعه یافته هند و تولید کالاهای سازگار با محیط زیست مشمول مشوق‌های بیشتری است.

البته کالاهای سرمایه‌ای وارداتی تا زمان تکمیل تعهد صادرات و اعطای گواهی پایان تعهد صادرات مشمول شرایط کاربر عادی خواهند بود و امتیازات طرح شامل حال آن‌ها نمی‌شوند. علاوه بر این کالاهای وارداتی برای مدت پنج سال از تاریخ واردات، حتی در مواردی که تعهد صادراتی انجام شده باشد، مجاز به انتقال به محل دیگری نیستند.

گمرک هند؛ مجری طرح واردات کالاهای سرمایه‌ای

گمرک به عنوان مجری این طرح باید استفاده از کالای سرمایه‌ای توسط صادرکننده را با دریافت گواهی نصب از صادرکننده در زمان مقرر تأیید کند و همچنین اطمینان حاصل کند که صادرکننده کالا را در مهلت مشخص شده در طرح صادر می‌کند.

در صورت عدم ایفای تعهد صادراتی، گمرک می‌تواند ضمانت بانکی صادرکننده را بر اساس مجوز صادر شده، توسط مدیر کل بازرگانی خارجی  ([۶]DGFT) لغو کند یا در صورت استفاده از کالاهای سرمایه‌ای وارداتی برای اهدافی غیر از صادرات، آن را برای جمع آوری درآمدهای از دست رفته اجرا کند. محاسبه تعهدات صادراتی نیز بر اساس تعرفه‌های داخلی ([۷]DTA) صورت می‌گیرد.

مشوق‌های تعهد صادراتی برای تسریع در روند صادرات

به منظور تسریع در روند تولید و صادرات، در مواردی که دارنده مجوز واردات ۷۵ درصد یا بیشتر از تعهد صادراتی خاص را در موعد زودتری انجام داده باشد، تعهد صادراتی باقی مانده بخشیده می‌شود و مجوز توسط بخش منطقه‌ای مربوطه [۸]RA بازخرید می‌شود.

صادرات محصولات فناوری سازگار با محیط‌زیست و صادرات از برخی واحدهای تولیدی واقع در ایالت‌های آرونال چال، جامو، کشمیر، لاداخ و غیره از تعهد صادارتی کمتری برخوردار است. همچنین صادرات کالاهای مربوط به صنایع‌دستی، بافندگی، پرورش ماهی، فرش، زغال‌سنگ، دامپروری و تولید لبنیات که با استفاده از کالاهای سرمایه‌ای وارداتی تولید شده‌اند، ملزم به حفظ میانگین تعهد صادراتی نیستند.

منابع:

 آزادسازی، واردات کالاهای سرمایه‌ای و صادرات صنعتی: شواهدی از بخش‌های تولید هند

چشم‌انداز و رویکرد راهبرد تجارت خارجی هند

پی‌نوشت:

[۱] Capital goods

[۲]Export Promotion Capital Goods

 

[۳]  GST یک طرح ادغام مالیاتی است که از سال ۲۰۰۰ در هند آغاز شده است. هدف این طرح علاوه بر ایجاد کارآمدی، شفافیت وتسهیل در فرآیند تولید و تجارت، ایجاد یک رژیم مالیاتی یکپارچه بوده است.

[۵] Exim Facilitation Committee

[۶] Director General of Foreign Trade

[۷] Domestic Tariff Area

[۸] Regional Authority

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.