۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۲۸۱ ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

شورای توسعه استراتژیک و پروژه های ملی در روسیه، ماموریت تصویب اقدامات اولویت‌دار این کشور و نظارت بر فرآیند اجرای آن را بر عهده دارد. با آغاز به کار این شورا طی سال های اخیر، نهادهای موازی در روسیه حذف شده است و در حال حاضر، تصمیم گیری در خصوص اقدامات اولویت دار، فوری و مهم با حضور رئیس جمهور در این شورا انجام می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شورای توسعه استراتژیک و پروژه های اولویت دار[۱] به عنوان  نهادی که پروژه های اولویت دار روسیه را پیگیری می کند، هرساله با برگزاری جلسات متعدد با حضور رئیس جمهور این کشور، نخست وزیر، وزرا و کارشناسان حوزه های مختلف در مورد مسائل اولویت دار روسیه تصمیماتی را اتخاذ و بر فرآیند اجرای آن پیگیری و نظارت می کند.

حذف نهادها و شوراهای موازی

بعد از آن ;i به دستور پوتین در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶ «شورای پیگیری اقدامات اولویت دار» به «شورای توسعه استراتژیک و پروژه های اولویت دار» در روسیه تغییر نام یافت، نام این شورا در ماه جاری به «شورای توسعه استراتژیک و پروژه های ملی مجددا تغییر کرد.

بر این اساس بنابه به دستور پوتین شورای نوسازی اقتصادی و گسترش نوآوری، شورای توسعه بازارهای مالی، شورای اقتصادی و همچنین کمیسیون نظارت بر اهداف اقتصادی و اجتماعی روسیه منحل شد. همه این اقدامات در راستای مدیریت یکپارچه اقتصاد، کاهش تداخل وظایف و حذف نهادها و شوراهای موازی که در کشور وجود دارد، صورت گرفته است.

حال قرار است این شورا با توان و قدرت بیشتر پروژه هایی را برای سال ۲۰۱۹ تصویب کند و بتواند مشکلات حوزه های اصلی و اولویت دار کشور را رفع کند.

تعیین یک اولویت در حوزه مسکن

بعد از آنکه پوتین اعلام می کند «چرا هزینه های ساخت و ساز مسکن بسیار بالا است؟ چرا دریافت مجوزها اینقدر پیچیده است؟ چرا در مناطقی که اولویت تمرکز ما هستند متمرکز نیستیم» و بیان این دست مسائل، سریعا جلسه ای با حضور وی، وزرا، مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن، بانک مرکزی،‌ شهرسازی و آب و برق در شورا برگزار می شود و بررسی های کارشناسی صورت می گیرد.

در پایان پروژه های اولویت دار بخش مسکن اعلام می شود که این برنامه ها تا آخر سال بایستی اجرایی شوند و نهادهای مجری نیز در فواصل معین گزارش های آن را به این شورا ارائه دهند؛ این اولویت ها به شرح زیر است:

  • تسهیل در دریافت وام مسکن برای خانه اولی ها به خصوص برای جوانان
  • بهبود مکانیسم های اقتصادی و قانون گذاری در بخش مسکن و استفاده از فناوری های پیشرفته در معماری و ساخت و ساز
  • ساخت و ساز مسکن در اراضی که تاکنون بدون استفاده بوده است
  • کاهش هزینه های دریافت مجوز برای ساخت مسکن و اتصال به شبکه های برقی
  • تهیه و اجرای برنامه هایی برای ارتقای دانش معماران روسیه

پوتین در پایان جلسه اعلام می کند که عنوان و جزئیات این پروژه ها و برنامه ها را خود وزارتخانه ها برای ما ارسال کرده اند و ارائه این برنامه ها با نظر وزرای دولت بوده است. بنابراین مردم منتظر اجرای سریع این برنامه ها و مشاهده اثرات آن در زندگیشان هستند.

ارائه گزارشات شفاف و دقیق همراه با نظارت در بالاترین سطح ممکن

طبق گفته پوتین، گزارشات اجرای این پروژه ها باید به طور دقیق و شفاف به شورا ارائه شود. در صورت وجود کم کاری در اجرای برنامه ها، طبق آنچه که پوتین بیان کرده است، با دستگاه مجری برخورد می شود.

پوتین به عنوان مدیر و مسئول این شورا در جلسات بیان کرده است که این فرآیندها باید شفاف صورت بگیرد، موانع اداری بایستی حذف شود و نظارت ها باید در بالاترین سطح ممکن صورت بگیرد.

به عقیده رئیس جمهور روسیه «وجود شورای توسعه استراتژیک و پروژه های ملی یک اقدام تمام عیار برای پیشرفت کشور است و اجرای این برنامه ها تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت».

پینوشت:

[۱] Council for Strategic Development and Prority Projects

برگرفته از: سایت دولت روسیه (۱) ، سایت دولت روسیه (۲)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.